سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: یک روز پس از آنکه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد «به هیچ عنوان جاده جدیدی در جنگل ابر احداث نمی‌شود بلکه همان جاده قدیمی مالرو که در گذشته توسط روستائیان استفاده می‌شد بازسازی شده و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و این جاده هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد»رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: برای ساخت جاده جنگل ابر مسیری به مساحت 1000 متر را انتخاب کرده‌ایم که 400 متر آن دارای درخت است.

مهندس اورنگی در ادامه گفته‌هایش تصریح کرد: این مسیر کمترین میزان خسارات و تخریب را در پی داشته و باقی آن همان مسیر قبلی جنگل است که تنها نیاز به ترمیم دارد و به هیچ وجه‌ جاده جدیدی ایجاد نخواهد شد. وی ادامه داد: برای ترمیم یا احداث جاده جنگل ابر باید علاوه بر سازمان جنگل‌ها با سازمان حفاظت محیط‌زیست و استانداری هماهنگ شود و هیچ کدام از این سازمان‌ها به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر کاهش میزان تخریب و تصرفات در عرصه‌های منابع طبیعی طی یک‌سال گذشته اظهار کرد: به‌دلیل پیگیری‌های قانونی و حضور جدی یگان حفاظت منابع طبیعی در عرصه‌های ملی کمتر شاهد تخلف از قوانین هستیم. وی درخصوص احداث ساخت‌وسازهای غیرقانونی در نواحی جنگلی اظهار کرد: نه تنها در جنگل‌ها حتی در پایین‌دست آنها هیچ‌گاه مجوز ساخت‌وساز و عملیات احداث بنا داده نمی‌شود و اگر هم اتفاقی در جنگل‌ها صورت می‌گیرد مربوط به مستثنیات مردم است.

به گزارش همشهری، گفته‌های رئیس سازمان جنگل‌ها و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیش‌‌از هرچیز نشان از آن دارد که اراده‌ای که احداث جاده در بخشی از ارزشمندترین رویشگاه جنگلی کشور را دنبال می‌کند هیچ انتقادی را برنمی‌تابد، که اگر جز این بود اکنون ضرورتی نداشت تا رؤسای سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها ومراتع کشور به‌عنوان دو متولی اصلی حفاظت از میراث طبیعی کشور ناگزیر به توجیه ساخت این جاده برآیند؛ جاده‌ای که طی 8 سالی که از مطرح شدن ساخت آن می‌گذرد حتی یک کارشناس متعهد ساخت آن را تایید نکرده است. جنگل ابر با 35هزار هکتار در 50کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان در روستای ابر واقع شده است. این رویشگاه جنگلی که بخشی از جنگل‌های باستانی هیرکانی محسوب می‌شود، خط مرزی استان سمنان و استان گلستان را تشکیل می‌دهد. جنگل ابر 80گونه نادر گیاهی مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک و سرخدار را در خود جای داده و دارای اهمیت جهانی است. از آنجا که فضای این رویشگاه جنگلی را پوششی از ابر فرا می‌گیرد جنگل ابر نامیده شده است.

 

کد خبر 214073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز