یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرز دریایی ایران با همسایگان شمالی‌اش، در شرقی‌ترین نقطه دریای خزر اقلیمی کم و بیش متفاوت دارد. یک شوره‌زار وسیع و یک تالاب تماشایی.

مرز دریایی ایران با همسایگان شمالی‌اش، در شرقی‌ترین نقطه دریای خزر اقلیمی کم و بیش متفاوت دارد. یک شوره‌زار وسیع و یک تالاب تماشایی.

در غرب ترکمن‌صحرای افسانه‌ای و جنوب شرقی خزر تماشایی، همسایه با شوره‌زار گمیشان، تالاب «گُمیشان» قرار دارد که تا دلتان بخواهد ساکت است و بکر.

اگرچه این تالاب آرامش مثال‌زدنی دارد، اما صدای پرندگان ساکن و مهاجرش در پاییز و زمستان غلغله‌ای به راه میاندازد که صدایش تا آن سوی مرزها و کشور ترکمنستان هم می‌رسد. تالاب گمیشان و مناطق اطرافش که روی هم وسعتی تقریبا 20 هزار هکتاری دارند، قرار است به زودی با عنوان «منطقه حفاظت شده کاسپین» به ثبت هم برسد.

این تالاب که از شمال به سمت جنوب کشیده شده، در شمال با رود اترک و در جنوب با رود گرگان محدود می‌شود و نواری از تپه‌های شنی هم در غربش، آن را از دریای خزر جدا می‌کند.

اگر در این ماه سرد راهی این تالاب تماشایی و بکر شوید، این فرصت را دارید که غیر از تماشای هزاران پرنده، در شوره‌زار و چشمه‌های گلِ‌فشان گمیشان گشتی بزنید.

منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 279622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha