همشهری‌آنلاین: پنجاه‌ونهمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی سرزمین‌من در شهریورماه ۹۳ منتشر شد.

در این شماره، سرزمین‌من با گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی درباره پوزپلنگ ایران، بازی چوگان، زندگی زنان گیلان و تفریح در ساحل و جنگل سیسنگان، همراه با پيشنهادهايي براي سفر در شهريورماه روانه بازار شده است.

  • راهنمای سفرهای آخر تابستان

در این شماره از سرزمین‌من پیشنهادهای متفاوتی متناسب با آغاز ماه شهریور در ايران خواهید خواند. در بخش طبیعت این شماره دو مطلب راهنماي سفر تهیه شده؛ در سایه‌سار هیرکانی راهنمایی برای سفر به پارک جنگی جوارم استان مازندران و اطراف و اکنافش و صدای پای آبشار راهنمایی برای رسیدن به آبشار آسیاب خرابه در نزدیکی رود ارس. البته در زیرمجموعه ماجراجوایی اين بخش هم از ابر هم بالاتر دوچرخه‌سواران را راهی مسیر در فاصله میان الموت تا تنکابن می‌کند.

در این شماره یک مطلب هم برای بخش تفریح تهیه شده؛ فراغتی و گوشه چمنی راهنمایی است برای تفریح تابستانی در شهر شیراز. در بخش میراث هم دو مطلب تهیه شده است؛ گذر در کوی شیرین راهنمایی برای سفر به شهر تاریخی قصرشیرین و در زیرمجموعه موزه‌گردی هم گنجینه پزشکی ایرانیان که راهنمای بازدید از موزه پزشکی تهران.

در این شماره، سرزمين‌من در بخش روستا‌گردی هم با مطلب اتراق در سرزمین رویا مسافران را راهی تماشای منطقه ییلاقی اشکورات استان گیلان می‌کند و با مطلب شنا در نیستان در بخش آخر هفته آنها را برای رسیدن به دریاچه آهنگ و منطقه سیمین‌دشت همراهی می‌‌کند. همچنين در این شماره، گزارش خورش دوغ‌دار در زیرمجموعه سفره ایرانی شیوه طبخ خورش دوغ‌پای زاهدان را آموزش می‌دهد و در بخش خرید هم مسافران می‌توانند با مطلب راسته قالی و چاقو برای خرید در بازار زنجان راهنمایی شوند.

  • یوزپلنگ ایران‌زمین

پرونده اصلي این شماره از سرزمين‌من که عكس جلد مجله را هم به خود اختصاص داده، پرونده مفصلی است درباره یوزپلنگ آسيايي كه فقط در ايران زندگي مي‌كند. اين مطلب طبق آخرین پژوهش‌های جانورشناسانه محققان نگاشته شده و در آن به مهم‌ترين پرسش‌هاي مخاطبان درباره رفتار، نحوه زندگي و شكار و محل زندگي آنها در ايران مي‌پردازد. در مطلب یوزپلنگ ایران‌زمین بیشتر از قبل با این سریع‌ترین دونده روي خشكي آشنا خواهید شد و رد او را در زیستگاه‌هایش و همین‌طور تاریخ و ادبیات ایران پی خواهید گرفت.

  • چند و چون چوگان

سرزمین‌من در این شماره و در بخش تاریخ سراغ بازی تاریخی چوگان رفته است كه مبدع آن ايرانيان بوده‌اند. در این شماره در کنار عکس‌های تاریخی و امروزی از این بازی تماشایی، بازی چوگان را در تاریخ و ادبیات فارسی از دوره هخامنشی تا امروز رصد خواهید کرد.

  • زندگی گیله‌زنان

در این شماره و در بخش مردم ایران، عکاس سرزمین‌من سراغ زنان گیلان رفته و زندگي و كار آنها را در قاب تصویر ثبت کرده است. در گزارش زندگی گیله‌وران سعی شده است بخشی از زندگی سخت و پرتلاش زنان در کنار طبیعت این سرزمین پربرکت پیش چشم مخاطب آورده شود.

  • جنگل به دریا می‌رسد

در بخش تفریح این شماره از مجله، یک گزارش زیبا و تماشایی خواهید خواهند از منطقه تفریحی سی‌سنگان در استان مازندران. با گزارش جنگل به دریا می‌رسد گزارشگر و عكاس سرزمين‌من راهی این منطقه شده‌اند تا تفریح ایرانی‌ها را در این منطقه جنگلی ـ دریایی در آخرین ماه تابستان ثبت کنند.

  • در جست‌وجوی خورشید

در این شماره سرزمین‌من یک مطلب خواندنی هم در بخش میراث، دوربین، حرکت پیش‌روی شماست. در این مطلب نویسنده سراغ بندر تاریخی کنگ در استان هرمزگان رفته؛ جایی که 28 سال پیش ناصر تقوایی فیلم ناخدا خورشید را در آن فیلمبرداری کرد. در این گزارش همراه با داریوش ارجمند بازیگر نقش اول اين فیلم و البته عکس‌های اصغر بیچاره پشت صحنه و نقاط تاریخی بندر كنگ را مرور خواهيم كرد.

  • غریزه طبیعی

در این شماره، هفتمین قسمت از دور جدید کارگاه عکاسی سرزمین‌من را می‌خوانید. در مطلب این شماره که عنوانش غریزه طبیعی است، بخشی از عکس‌های گرهارد شولتز را دنبال خواهید کرد. عکاسی که در زمینه عکاسی از حیوانات و گیاهان در مجلات مختلف جهان بسيار مشهور است.

تاکنون 59 شماره از ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی سرزمین‌من منتشر شده است. این نشریه در 116 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 5هزار تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر مي‌شود. شماره تماس با تحریریه ماهنامه سرزمین‌من 23023424 (021) است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰