همشهری آنلاین: توقف شماره‌گذاری وانت‌پیکان از سال آینده، درخواست از دولت و مجلس درباره معاینه فنی خودروها، کاهش آمار تصادفات در هفت ماهه امسال، ارائه آماری از تعداد خودروهای شماره‌گذاری شده، انتقاد شدید از نبود رقابت و کیفیت در صنعت خودروسازی و ... از جمله مباحث مطرح‌شده در نشست خبری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور بود.

مومنی سردار

به گزارش ایسنا، سردار «اسکندر مومنی» در نشست خبری که پیرامون تمهیدات ترافیکی و طرح‌های زمستانی پلیس در مقر مرکزی پلیس راهور برگزار شد، گفت: امسال آخرین سالی است که خودروی وانت پیکان تولید و شماره‌گذاری می‌شود و مردم این خودرو را برای سال 94 پیش‌خرید نکنند؛ چرا که دیگر وانت پیکان شماره‌گذاری نخواهد شد و به موزه خواهد پیوست.

  • اولتیماتوم پلیس درباره پراید و وانت نیسان

وی درباره شماره‌گذاری نیسان و پراید نیز اظهار کرد: در حال حاضر به اعتقاد ما خودروی پراید و وانت نیسان با هیچ استاندارد موجودی نباید شماره‌گذاری شود و این دو خودرو باید به دنبال رفع نواقص خود باشند؛ در غیراینصورت شماره‌گذاری نخواهند شد.

  • شماره‌گذاری 756 هزار خودرو در هشت ماهه امسال

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه با ارائه آمارهایی از شماره‌گذاری خودروهای داخلی و خارجی خاطرنشان کرد:‌ در هشت ماهه امسال 756 هزار خودروی جدید شماره‌گذاری شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال 59.8 درصد افزایش داشته است؛ یعنی 282 خودرو بیشتر شماره‌گذاری شده‌اند.

مومنی با اشاره به افزایش 58 درصدی شماره‌گذاری خودروهای وارداتی نیز گفت: در طول هشت ماهه امسال 54 هزار و 104 دستگاه شماره‌گذاری شده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه پارسال 19 هزار دستگاه افزایش داشته است.

وی درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها نیز گفت: در هشت ماهه امسال 393 هزار دستگاه موتورسیکلت جدید شماره‌گذاری شده که این تعداد نیز نسبت به پارسال 83.2 درصد افزایش داشته است.

مومنی در ارزیابی کلی از روند شماره‌گذاری خودروها نیز اظهار کرد: به طور کلی شماره‌گذاری خودروها اعم از داخلی و خارجی و موتورسیکلت بیش از 50 درصد افزایش داشته است.

  • ایران در رتبه اول کاهش کشته‌های تصادفات

وی در عین حال با اشاره به آمار پزشکی قانونی درباره مرگ 10 هزار و 870 تن در حوادث رانندگی طی هفت ماهه امسال گفت: مقایسه این آمار با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد تعداد کشته‌ها حدود هفت درصد کاهش داشته و 772 نفر کمتر کشته شده‌اند.

مومنی درباره جلسه سازمان ملل با موضوع «دهه ایمنی راه‌ها» هم اظهار کرد: در این جلسات پیشنهاداتی مطرح و یکسری مباحث نیز بررسی شد.

به گفته وی « استفاده از تلفن همراه بیشترین علت تصادفات رانندگی در جهان بوده؛ به نحویکه آمار آن از تصادفات با منشاء رانندگی در حالت مستی و مصرف مواد مخدر بیشتر شده است.»

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه پیشنهاد ساخت خودروهای هوشمند را یکی از مباحث و تصمیمات مطرح شده در جلسه سازمان ملل برشمرد و گفت: آمریکا سالانه 35 هزار و 200 نفر در تصادفات کشته می‌دهد. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل تا سال 2030 تعداد کشته‌های تصادفات دو برابر خواهد شد و از یک میلیون و 300 هزار نفر در سال به 2.5 میلیون نفر خواهد رسید.

مومنی همچنین با بیان اینکه ایران رتبه اول را در آهنگ کاهش کشته‌های تصادفات دارد، گفت: از سال 84 تا کنون موفق شده‌ایم به ازای هر 10 هزار خودرو عدد تصادفات را از 25 به 6.5 دستگاه برسانیم و به ازای هر 100 هزار نفر نیز از 41 به 25 نفر برسیم.

  • درخواست راهور از دولت و مجلس

رئیس راهور ناجا همچنین با اشاره به معاینه فنی خودروها، از دولت و مجلس خواست این موضوع را ساماندهی کنند تا شاهد ساختاری یکپارچه باشیم.

به گفته وی، معاینه فنی یکی از بزرگترین چالش‌هاست و حتی نمی‌توان به گواهی برخی مراکز معتبر نیز اعتماد کرد.

مومنی در ادامه درباره استان‌های دارای بیشترین و کمترین آمار تصادفات، خاطرنشان کرد: هم اکنون استان مرکزی، آذربایجان شرقی و قم بیشترین کاهش کشته‌ها را در کشور دارند و سیستان و بلوچستان، همدان و کرمان نیز دارای بیشترین افزایش در هفت ماهه امسال بوده‌اند.

  • افزایش نظارت بر خودروهای حمل و نقل عمومی

مومنی درباره تصادفات خودروهای حمل و نقل عمومی نیز اظهار کرد: میزان تصادفات خودروهای حمل و نقل عمومی نباید با خودروهای شخصی مقایسه شود. تصادفات این خودروها باید به حداقل برسد و در همین راستا در نظر داریم نظارت و کنترلمان را بر این خودروها بیش از پیش افزایش دهیم.

وی درباره معاینه فنی اتوبوس‌ها نیز گفت: یک اتوبوس تا زمانی که مدیر فنی وضعیت آنرا تایید نکرده است حق خروج از پایانه را ندارد و اگر هم تصادفی به دلیل نقص فنی یا موارد ديگر رخ دهد علاوه بر راننده، مدیر فنی نیز مقصر است.

به گفته وی اگر راننده خودروهای حمل و نقل عمومی مرتکب تصادف حادثه‌ساز شوند دفترچه رانندگی این افراد ابطال خواهد شد. مدیران فنی پایانه‌ها نیز نباید مهر خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

  • انتقاد شدید از کیفیت خودروها و نبود رقابت در صنعت خودروسازی

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه با انتقاد شدید از نبود رقابت در صنعت خودروسازی درباره راهکارهای پیش‌بینی شده برای تولید خودروی هوشمند در کشورمان نیز گفت: در 50 سال اخیر خودروسازان ما همان خودروهای گذشته را با همان شکل، ظاهر و 20 لیتر مصرف تولید می‌کنند که نشان‌دهنده عمق اختلاف میان صنعت خودروسازی ما و دیگر کشورهاست.

وی یکی از دلایل این موضوع را نبود رقابت در خودروسازی دانست و گفت: خودروسازان همکاری لازم را ندارند و اگر همین روند ادامه داشته باشد هیچ امیدی به بهبود و ارتقای کیفیت خودروها نخواهیم داشت.

مومنی در ادامه با بیان اینکه در بحث کاهش تصادفات بیشترین همکاری را مردم داشته‌اند و نقش ارتقای ایمنی کم بوده است، گفت: پیش‌بینی من این است که تا سال 2030 به ازای هر 10 هزار خودرو 2.5 نفر در تصادفات کشته شوند.

مومنی درباره جرایم عابران پیاده نیز اظهار کرد: این موضوع در قانون پیش‌بینی شده و میزان سهم عابران در وقوع تصادفات لحاظ شده اما در حال حاضر جریمه‌ای برای عابران پیش‌بینی نشده است.

  • پرداخت الکترونیکی جرایم از ماه آینده

رئیس راهور ناجا درباره امکان پرداخت الکترونیکی جرایم نیز گفت: با تهیه زیرساخت‌ها و اقدامات خوبی که تیم فنی ما انجام داده از ماه آینده پرداخت جریمه به صورت الکترونیکی و از طریق سایت راهور 120 امکانپذیر است. ضمن اینکه مذاکراتی نیز با چند بانک دیگر انجام شده که در صورت به نتیجه رسیدن، از این پس پرداخت جریمه‌ها تنها در انحصار یک بانک نخواهد بود.

کد خبر 279489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha