همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ضمن پیشنهاد به سازمان محیط زیست برای اعلام اجرایی شدن استاندارد یورو ۵ برای خودروها از هم‌اکنون گفت: از سال آینده وانت‌ پیکان شماره‌گذاری نمی‌شود و به موزه منتقل خواهد شد.

به گزارش فارس سردار اسکندر مومنی امروز در همایشی که در سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت قرار گرفتن در آستانه 29 دی ماه روز ملی هوای پاک برگزار شد، اظهار داشت: منشا آلودگی در حوزه حمل و نقل، سوخت و خودور است و طبیعی است در درجه اول برای از بین بردن آلودگی به سراغ منشا آن برویم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در ادامه افزود: بحث امروز در خصوص وسایل نقلیه موتوری است و هر سال شاهد تقاضای فزاینده برای سفر و خرید خودرو هستیم.

وی با بیان اینکه در سال 80 تعداد کل خودروهای شماره‌گذاری شده برابر با 4 میلیون دستگاه بود ادامه داد: این در حالی است که در سال 85 این تعداد به 7 میلیون دستگاه خودرو رسید.

سردار مومنی با اعلام اینکه هم اکنون 17.5 میلیون دستگاه خودرو در کشور تردد می‌کند ابراز داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دهه 90 نزدیک به 30 میلیون دستگاه خودرو در کشور تردد کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اعلام اینکه سرانه خودرو در کشور ما هنوز نسبت به سایر کشورها پایین است ادامه داد: بر همین اساس ضروری است برای جلوگیری از خسارات ناشی از آلودگی هوا به افزایش کیفیت خودرو و تولید خودروهای با آلایندگی پایین و بدون آلایندگی اقدام کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی سیستم جامع معاینه فنی در کشور ادامه داد: مشکلات موجود در معاینه فنی فراوان است به طوری که خودرویی ممکن است از یک مرکز معاینه فنی مجوز اخذ نکند این در حالی است که همین خودرو در یک مرکز معاینه فنی در یکی از شهرستان‌ها مجوز معاینه فنی اخذ می‌کند.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی هم اکنون جای ساختار یکپارچه معاینه فنی و با نظارت متمرکز در کشور خالی است.

وی یادآور شد: هم اکنون بیش از یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده در چرخه حمل و نقل تردد می‌کند این در حالی است که آلایندگی یک دستگاه خودروی فرسوده چندین برابر خودروی استاندارد است.

وی با اشاره به توقف شماره‌گذاری تعدادی از خودروها در هفته‌های گذشته توسط پلیس راهور ناجا اضافه کرد: بر اساس ابلاغیه‌ای از سوی سازمان محیط زیست مبنی بر فاقد استاندارد بودن برخی خودروها سریعا این مهم از سوی راهور ناجا در دستور کار قرار گرفت.

سردار مومنی در ادامه سخنان خود ضمن ابراز تاسف از تردد خودروهایی در سطح شهر که مصرف سوخت آنها بسیار زیاد است، ابراز داشت: هم اکنون خودرویی در حال تردد است که به ازای هر 100 کیلومتر 20 لیتر مصرف سوخت دارد. این در حالی است که بر اساس قوانین و استاندار باید مصرف سوخت این خودرو 8 لیتر باشد.

به گفته مومنی این نوع خودرو در یک سال به اندازه قیمت خودش بنزین مازاد مصرف می‌کند و آلایندگی‌ها را وارد آسمان و ریه شهروندان می‌کند.

وی متذکر شد: با چنین تفاسیری 20 درصد مصرف بنزین کشور در یکسال توسط این خودرو با حدود 500 هزار تیراژ مصرف می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با انتقاد از برداشتن قطعه کنیستر خودروهای پرتیراژ طی سال‌های 84 تا 88 بیان داشت: برداشتن این قطعه از خودروها نقش بسیار تعیین کننده‌ای در آلودگی هوا دارد که البته در سال 88 خودروسازان ملزم به نصب به این قطعه در محصولات تولیدی خود شدند.

سردار مومنی با اعلام اینکه بر همین اساس یک میلیون دستگاه خودرو بدون قطعه کنیستر در چرخه حمل و نقل وجود دارد ابراز داشت: خودروسازان در اقدام غیر انسانی کنیستر را حذف کردند و باید بر اساس قانون تمام خودروها را که این قطعه را ندارند فراخوان کنند.

وی همچنین به تعویض مبدل کاتالیست در خودروها تاکید کرد و بیان داشت: این قطعه در مراکز معاینه فنی مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا اینکه به دلیل کم بودن تعداد و بالا بودن قیمت آن مورد توجه دارندگان قرار نمی‌گیرد.

سردار مومنی در ادامه از رئیس سازمان محیط زیست تا استاندارد یورو 5 را از هم اکنون برای خودروها اعلام کند.

وی متذکر شد: تا زمانی که سخت‌گیری‌ها افزایش نیابد خودروسازان به قوانین توجه نمی‌کنند چرا که برای نصب کیسه هوا و ترمز ضد قفل مکاتبات زیادی با خودروسازان صورت گرفت که در نهایت آنها ملزم به رعایت این موارد شدند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور متذکر شد: زمانی که انحصار وجود دارد حتما باید نظارت‌ها در حد اعلا باشد چرا که زمانی که مشتری حق انتخاب داشته باشد و رقابت وجود داشته باشد بدون شک به سمت خودروی ایمن‌تر و باکیفیت‌تر می‌روند.

وی در ادامه سخنان خود به عدم شماره‌گذاری خودروی وانت‌پیکان با همکاری سازمان استاندارد اشاره کرد و گفت: خودروی وانت‌پیکان از سال آینده به موزه منتقل می‌شود.

سردار مومنی همچنین بر کاهش تقاضای سفر با در نظر گرفتن دولت الکترونیک تاکید کرد و بیان داشت: باید هر شهروند با طی مسافت 200 تا 300 متر به اولین سیستم حمل و نقل ارزان، راحت و ایمن دسترسی یابد در غیر اینصورت فراخواندن مردم به سیستم حمل و نقل عمومی فقط یک توصیه صرف است.

وی متذکر شد: امیدوار هستیم در وضع مقررات دقت شود و بررسی‌های همه جانبه صورت گیرد و بدون فرافکنی و متهم کردن یکدیگر قوانین و مقررات اجرایی شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطر نشان کرد: ما می‌‌گوییم باران آمد و وزش باد هوا را پاک و سالم کرد اما باید توجه کنیم همین باران در سطح زمین آلاینده‌ها را قرار می‌دهد و با تابش آفتاب و وزش باد آلاینده‌ها از سطح زمین برخواسته شده و وارد ریه‌ها می‌شود.

کد خبر 284534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha