مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۶
۰ نفر

مدیریت بهینه پسماندها و برنامه‌ریزی هدفمند در جهت ارتقای سیستماتیک آن می‌تواند در زمینه کاهش مشکلات موجود و بالا بردن سطح سلامت شهروندان تأثیرات مطلوب و بسزایی داشته باشد.

بازیافت

سازمان مديريت پسماند با به‌كارگيري علوم و تكنولوژي روز اقدامات گسترده و گام‌هاي مؤثري را در زمينه حفظ و ارتقاي بهداشت و سلامت شهروندان برداشته است.پردازش 100درصدي پسماندها، افزايش ظرفيت فرآوري و پالايش كود كمپوست، ساخت پروژه‌هاي هاضم و ريجكت‌سوز‌، پياده‌سازي سيستم نوين ارزيابي و انتخاب پيمانكاران، اجراي طرح مكانيزه جمع‌آوري پسماندهاي ساختماني و عمراني كم‌حجم در مناطق و... ازجمله مواردي است كه اين سازمان در جهت سلامت شهروندي به اجرا درآورده است.

حسن كريميان، مديرعامل سازمان مديريت پسماند، با اشاره به تنوع و گستردگي فرهنگ، آداب و رسوم و سبك زندگي و همچنين وجود بافت‌هاي مختلف و استقرار جمعيت زياد ساكن و شناور به‌عنوان پايتخت كشور، مديريت پسماند را كاري سخت و پيچيده و در عين حال بسيار مهم عنوان كرده و تحقق مطلوب و بهينه آن را تنها با تلاش، همت و يكدلي كاركنان فعال در اين حوزه و شهروندان ميسر دانست.

كريميان ضمن اشاره به تأكيدات شهردار تهران در زمينه تفكيك پسماند از مبدا خاطرنشان كرد: سازمان مديريت پسماند در زمينه فرهنگ‌سازي‌ درخصوص تفكيك از مبدا بيش از 15سال است كه با روش‌هايي از قبيل آموزش چهره‌به‌چهره، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي، توزيع بسته‌هاي آموزشي‌- تشويقي شامل لوازم التحرير، بروشور اطلاع‌رساني وآموزشي، كتاب‌هايي با مفهوم مديريت پسماند، سي‌دي‌هاي آموزشي در بين شهروندان و همچنين توزيع مخازن مخصوص پسماند خشك در شهرك‌ها و مجتمع‌هاي مسكوني و تجاري و اجراي تئاترهاي آموزشي شاد در فرهنگسراها، مهدهاي كودك، مدارس و... با موضوع مديريت پسماند فعاليت كرده است و اخيرا نيز ضمن اجراي طرح پايلوت تفكيك پسماند از مبدا در 12ناحيه منتخب شهر و ايجاد هماهنگي و تعامل بين معاونين امور شهري و اجتماعي و فرهنگي مناطق مربوطه و سازمان مديريت پسماند موفقيت‌هاي چشمگيري را در اين زمينه به‌دست‌آورده، به‌طوري‌كه ميزان تفكيك پسماند ازمبدا در مناطق مذكور افزايش داشته است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند با اشاره به حفظ و ارتقاي سلامت شهروندي كه مهم‌ترين اهداف اين سازمان است، سامانه توليد برق از پسماند شهري به روش هاضم، تصفيه‌خانه شيرابه پسماند، احداث نيروگاه زباله‌سوز و توليد كمپوست گرانوله از پسماند را ازجمله تلاش‌هاي زيست‌محيطي اين سازمان عنوان كرد كه منتج به بازگشت سرمايه‌ها به چرخه توليد و رونق اقتصاد كشور خواهد شد.

كريميان در ادامه با تأكيد بر ضرورت اعتماد‌سازي‌، جلب مشاركت‌هاي مردمي و استفاده از ظرفيت‌ها، تشكل‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد نظير NGOها، افزود: ديدگاه و اولويت اصلي اين سازمان كاهش حداكثري توليد پسماند و افزايش حداكثري بازيافت مواد است كه اين مهم هم از لحاظ فرهنگي - آموزشي براي بخش‌هاي درون و برون‌سازماني و فراهم‌آوري امكانات خدمات‌رساني به شهروندان و هم از لحاظ امكانات پردازش و بازيافت، اين سازمان را به سمت اهداف عاليه مديريت شهري سوق مي‌دهد.

کد خبر 279279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha