مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان شرکت سوئیسی نستله درحال مطالعه روی محصولی خوراکی هستند که می‌تواند توجه افراد کم تحرک را به خود جلب کند، نوشیدنی که به گفته محققان مصرف آن با ورزش کردن برابری می‌کند.

براساس گزارش تك‌تايم، محققان در شركت نستله مي‌گويند موفق به كشف شيوه‌اي شده‌اند كه با كمك آن مي‌توانند آنزيم‌هاي تنظيم‌كننده متابوليسم بدن را با استفاده از تركيبي كه C13 ناميده مي‌شود، تحريك كرده و اثري مشابه اثر چربي‌سوز ورزش را در بدن انسان ايجاد كنند.

باوجود‌اينكه  توليد چنين نوشيدني جادوييكه ورزش درون بطري نام گرفته، تا زمان تجاري شدن و يا حتي كسب مجوز از سازمان‌هاي ناظر فاصله زيادي دارد،‌ محققان موسسه علوم سلامت نستله در لوزان مي‌گويند موفقيت‌هايي در يافتن ماده طبيعي كه بتواند به عنوان محركي متابوليك باعث ايجاد اثري ورزش مانند در بدن شوند، به دست آورده‌اند.

محققان براي يافتن اين ماده روي عصاره گياهان و ميوه‌ها متمركز شده‌اند تا دريابند كدام‌يك از آنها از قابليت ايجاد آنزيمي به‌نام AMPK برخوردار است، آنزيمي كه اصلي‌ترين كليد سوخت‌و‌ساز بدن براي كنترل ميزان مصرف قند و چربي به‌شمار مي‌رود.

تركيب C13 در آزمايش‌هاي انجام شده نسبت به آنزيمي در بدن موش واكنش نشان داده و مانع از توليد چربي در بدن اين جاندار شده‌است. دانشمندان اين شركت نوشيدني را متصور مي‌شوند كه دست‌كم بتواند اثر ورزش در بدن انسان را بهبود ببخشد تا به اين شكل به افرادي كه به دلايل مختلفي مانند چاقي، ديابت و يا كهولت سن دچار محدوديت حركتي هستند در تنظيم سوخت و ساز بدن كمك كند.

به گفته كي ساكاموتو محقق ديابت و ساعت زيستي بدن، چنين آنزيمي مي‌تواند به‌جاي 20 دقيقه پياده‌روي تند و يا 40 دقيقه دوچرخه‌سواري ميزان سوخت و ساز بدن را بهبود ببخشد.

با اين‌همه محققان در نستله تاكيد دارند كه چنين محصولي هرگز نمي‌تواند جايگزين ورزش و فعاليت جسماني شود، زيرا كوچكترين تمرين‌هاي ورزشي نيز از چنان تاثير مثبتي بر بدن انسان برخوردارند كه هيچ محصولي قادر به شبيه سازي آن نخواهد‌بود.

کد خبر 278951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha