همشهری آنلاین: محققان دانشگاه هریوت وات ادینبورگ واقع در اسکاتلند دریافتند افرادی که دارای مشاغل پیچیده ماننده وکالت و طراحی گرافیک هستند، حافظه قوی‌تری دارند.

به گزارش ایرنا، در این تحقیقات با مطالعه وضعیت حافظه هزار داوطلب اسکاتلندی بالاتر از 70 سال، مشخص شد میزان پیچیدگی شغل فرد با وضعیت حافظه وی در سنین بالا ارتباط مستقیم دارد.

یکی از نظریه‌هایی که در رابطه با تحقیقات مورد بحث مطرح شده این است که محیط‌های پرهیجان، موجب افزایش "ذخایر شناختی" می‌شود و در نتیجه مغز در برابر فراموشی به دلیل کهولت سن، مقاومت بیش‌تری می‌کند.

آزمون‌های مورد استفاده در این تحقیقات شامل ارزیابی حافظه، سرعت پردازش و قابلیت تفکر و همچنین پاسخگویی به مجموعه‌ای از پرسش‌ها درباره شرایط و محیط شغلی افراد بوده است.

در این تحقیقات، محققان نشان دادند افرادی مانند مهندسین و معلمان که در زمان انجام شغل خود نیازمند مهارت‌های ارتباطی و فیزیکی پیچیده‌تر هستند، در مقایسه با افرادی مانند کارگران کارخانه، کتابداران و قالی‌بافان که در مشاغل فیزیکی فعالیت می‌کنند، امتیازات بالاتری را در آزمون‌های حافظه و تفکر کسب می‌کنند.

با وجود این که مطالعه مورد بحث تنها به ارتباط مستقیم فعالیت شغلی با توانایی شناختی فرد در کهنسالی پرداخته است، به اعتقاد محققان، به طور کلی فعال نگه داشتن مغز در طول دوره زندگی یکی از عوامل موثر بر تقویت حافظه است.

کد خبر 278668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha