دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: K۵ با ظاهر تخم‌مرغی‌ خود قصد دارد جای ماموران امنیتی را گرفته و از جرایم خیابانی جلوگیری کند.

Robot Security Guard

حدود یک سال پیش شرکت نایت اسکوپ (Knightscope )از ساخت روبات گارد امنیتی K5 خبر داد. این روبات قرار است در سطح شهر مانند؛ خيابان‌ها، محوطه دانشگاه‌ها، شرکت‌ها، مدارس، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فرودگاه‌ها و ... به‌جای نگهبانان امنيتي گشت زده و موارد امنیتی را گزارش يا شايد هم برخورد کنند.

البته هنوز روبات‌های امنیتی مسلح نیستند و فقط آنچه می‌بینند گزارش می‌کنند. اين خبر به نوعي باعث نگراني انديشمندان بسياري شده است. برخي از آنان مانند استيون هاوكينگ آشكارا هشدار داد. چرا كه آنان معتقد هستند دادن امنيت شهر و افراد به دست اين روبات‌ها كار صحيحي نيست و ممكن است روزي به ضرر انسان تمام شود.

K5 با ظاهر تخم‌مرغی خود ‌۱۵۲سانتیمتر ارتفاع دارد و نزدیک به قد انسان است. این روبات مجهز به ۴ میکروفون، ۴دوربین قوی در هر طرف، سنسورهای تشخیص عوامل محیطی مثل آتش‌سوزی و نشت گاز و یک دوربین مخصوص تشخیص پلاک خودرو است.

Robot Security Guard

K5 وقتی وارد محیط جدیدی می‌شود می‌بایست توسط یک انسان با آن محیط آشنا شود. سپس می‌تواند راهش را توسط GPS و فاصله‌یاب‌های لیزری پیدا کند و به‌تنهایی در محیط گشت بزند. باتری این روبات ۲۴ ساعت شارژ نگه می‌دارد و می‌تواند در هنگام نیاز به محل شارژ بازگردد.

K5 اطلاعات محیطی را پردازش می‌کند و درصورتی‌که احساس خطر بکند، این مورد را به پايگاه امنیتی گزارش می‌دهد. مأموران امنیتی می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی، شرایط را تحت کنترل داشته باشند و فقط در مواقع حساس وارد عمل شوند. از طرفي امنیت خود نگهبانان نیز باوجود یک روبات K5 بیشتر تأمین خواهد شد چون بااطلاع کامل از شرایط وارد عمل می‌شوند.

Robot Security Guard

اين روبات توسط یک نرم‌افزار تحت وب و با وای فای یا اینترنت موبایل کنترل می‌شود. با این نرم‌افزار می‌توان اطلاعاتی را که روبات جمع‌آوری می‌کند، مشاهده كرد و با دوربین‌های آن محیط اطراف روبات را زير نظر داشت و به صدای محیط گوش داد.

امكان پخش صدا توسط اين روبات امكان پذير است. به عبارتي پليس امنيتي مي تواند بدون حضور با پخش صداي خود محيط را كنترل كند. مانند متفرق شويد و يا...

براي امنيت روبات نيز اينگونه برنامه‌ريزي شده است كه اگر کسی به روبات نزدیک شود، در جای خود می‌ایستد و اگر شخص بخواهد آن را دست‌کاری یا غیرفعال کند، جيغ يا همان آژیر می‌کشد.

طرفداران اين تكنولوژي معتقد هستند كه حضور روبات امنيتي در محیط به معنی نظارت ماموران امنيتي در آنجا است و به افراد حس امنیت می‌دهد. و مخالفان آن نظري غير از اين دارند.

شرکت نایت‌اسکوپ از اين هم فراتر رفته و مي‌خواهد برنامه موبایل برای کاربران عادی تهيه كند تا آنان هم بتوانند با K5 ارتباط برقرار کنند. برای مثال؛ در خصوص مزاحمت‌هاي خياباني، تصادفات و يا حتي اگر دانشجویی بخواهد شب‌هنگام در محيط دانشگاه تردد کند، از یک روبات K5 براي همراهي كمك بگيرد.

روبات K5 درحالي كه امنیت افراد را  تامین مي‌كند، حضوری دوستانه نيز در محیط خواهد داشت. همچنين گفته مي‌شود؛ كليدي بر روی این روبات وجود دارد كه به عنوان كليد خطر است و اگر کسی آن را فشار دهد، نگهبانان متوجه می‌شوند که شخصی احتیاج به کمک دارد و سريع خود را به محل روبات می‌رسانند.

مسئولين شرکت نایت‌اسکوپ معتقد هستند كه با ساخت چنين تکنولوژی‌هایي مي‌تواند، میزان جرائم را ۵۰ درصد کاهش دهند.

هزینه اجاره هر ساعت این روبات ۶.۲۵ دلار است و منتقدان آن نگاه مثبتي به آن ندارند. هر چند كه انتظار نمي‌رود، اين روبات بتواند امنیت جهان را متحول سازد ولي سازندگان آن بسيار به آن اميدوار هستند.

نكته مورد توجه در اين روبات و شايد هم اشكال فني كه مي‌توان به اين ساختار روباتيك گرفت اين است كه اين روبات K5 تنها دارای چند چرخ است و نمی‌تواند از پله عبور کند. و از طرفي برخورد اين روبات تخم‌مرغي با هر چیزی می‌تواند آن را واژگون کند و تنها راه صاف شدن آن این است که یک شخص آن را به حالت اول برگرداند.

حال با اين محدوديت‌هاي بسيار اساسي  K5 مي‌تواند به آن به عنوان يك گارد امنيتي كارا و مفيد اطمينان كرد يا تنها در حد يك دوربين مدار بسته سيار  تخم‌مرغي از آن انتظار داشت؟

برگرفته از: techweekeurope

کد خبر 278630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha