یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نفوذ به قلمرو حیوانات وحشی کار چندان ساده‌ای نیست، زیرا حتی اگر این حیوانات مهاجم نبوده و قصد حمله به انسان را نداشته‌باشند، با دیدن انسان‌ها ترسیده و متواری می‌شوند و امکان جمع‌آوری اطلاعاتی که زیست شناس به آنها نیاز دارد از بین خواهد رفت.

پنگوئن

براساس گزارش لايو‌ساينس، تصور كنيد زيست‌شناسي ميداني هستيد كه قصد مطالعه روي پنگوئن‌ها را داريد. براي انجام اين‌كار بايد ابتدا مسافتي طولاني تا آنتراكتيكا سفر كرد و سپس به كلوني شلوغ و پرسروصداي پنگوئن‌ها نزديك‌شد. اما به محض اينكه پنگوئن‌ها شما را ببينند، ترسيده و فرار مي‌كنند. برخي از آنها به قلمرو همسايه خود وارد شده و با يكديگر درگير مي‌شوند، به اين شكل نظم اجتماعي كه پيش از حضور انسان در كلوني حاكم بود از بين رفته و اطلاعاتي كه قرار بود از رفتارهاي طبيعي پنگوئن‌ها جمع‌آوري شوند، خدشه‌دار مي‌شوند.

پنگوئن

گروهي از محققان مركز ملي مطالعات علمي فرانسه،  براي حل اين مشكل راهكاري جديد يافته‌اند. استفاده از روبات‌هايي به شكل جوجه پنگوئن براي جاسوسي از پنگوئن‌ها. محققان براي بررسي اين تكنيك، رفتار پنگوئن‌ها را در زمان نزديك شدن يك انسان و يك روبات ساده متحرك كنترل از راه دور مورد بررسي قرار دادند.

اولين گروه مورد بررسي گروهي 34 تايي از پنگوئن‌هاي امپراطور بودند كه در جزيره پوسسيون در جنوب اقيانوس هند سكونت داشتند. اين پنگوئن‌ها كه حسگر ضربان قلب به آنها وصل بود، هم به انسان و هم به روبات حمله كردند،‌ اما شدت طپش قلب آنها در مواجهه با روبات بسيار كمتر از زمان مواجه با انسان بود. در حقيقت ميزان بالارفتن ضربان قلب پنگوئن‌ها در زمان مواجهه با روبات برابر با ميزان ضربان در زمان دفاع از قلمرو خود در برابر پنگوئن‌هاي ديگر بود.

اين گروه از دانشمندان همچنين برروي 158 پنگوئن امپراطور خجالتي مطالعه كرده و مشاهده كردند تنها 28 درصد از آنها نسبت به نزديك‌شدن روبات واكنش نشان مي‌دهد و 47 درصد آنها نسبت به روبات بي‌تفاوتند. مابقي پنگوئن‌ها نيز نسبت به روبات كنجكاو بوده و براي بررسي بيشتر به آن نزديك مي‌شدند.

به گفته محققان، زماني كه روبات به شكل يك جوجه پنگوئن تزئين مي‌شد، ميزان پديرش پنگوئن‌ها نيز افزايش پيدا مي‌كرد و تمامي پنگوئن‌هاي بالغ و جوجه‌ها به روبات اجازه مي‌دادند تا حدي به آنها نزديك شود كه بتواند برچسب‌هاي الكتريكي وصل شده به آنها را بخواند. حتي برخي از جوجه پنگوئن‌ها با ايجاد صدا تلاش مي‌كردند با اين روبات ارتباط برقرار كنند.

کد خبر 277220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha