سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد شجریان به رغم اصرار فراوان مشتاقان کنسرت وی از اجرای تصنیف معروف مرغ سحر در پایان برنامه خودداری کرد و گفت که به جای آن تصنیف بیا ساقیا ، از ساخته های سعید فرج پوری را می خواند.

به گزارش همشهری آنلاین، در نخستین شب اجرای کنسرت شجریان و گروه آوا در تالار بزرگ کشور که دوشنبه شب (8 مرداد) برگزار شد، پس از اجرای دوبخش ماهور و شور ، نوبت به اجرای تصنیف مرغ سحر رسید که در یکی، دو دهه اخیر عموما شجریان در پایان هر برنامه‌اش آن را اجرا می‌کرد.

گروه آوا پس از اجرای بیا ساقیا که حال و هوایی ریتمیک داشت و بر مبنای ملودی‌های محلی لری ساخته شده بود، (بر روی شعری از مولانا) به پشت صحنه رفت، ‌اما تقاضا و کف‌زدن‌های ریتم‌دار جمعیت مشتاق و فریادهایشان برای اجرای تصنیف مرغ سحر لحظه‌ای قطع نشد تازمانی که باز شجریان و گروه به صحنه آمدند.

جمعیت مشتاق گمان کردند که شجریان برای اجرای تصنیف مرغ سحر آمده است، اما استاد با دست تکان‌دادن‌های ممتد و نیز لبخندی بر لب، دوباره به پشت صحنه رفت و مجددا فریاد مرغ سحر خواهی جمعیت مشتاق در سالن پیچید.

 شجریان و گروه دیگر به صحنه باز نگشتند و جمعیت خود یک صدا مرغ سحر را خواندند تا یکی از بزرگترین گروه کرهای کشور برای لحظاتی شکل بگیرد.

 تصنیف مرغ سحر از ساخته‌های زنده یاد مرتضی نی داود است که نخستین بار از سوی قمر الملوک وزیری خوانده شد.

در اولین شب کنسرت شجریان و گروه آوا هنرمندان شناخته شده‌ای حضور داشتند که از جمله آن‌ها پرویز مشکاتیان بود، پیش از این عده‌ای از اختلافات استاد با مشکاتیان خبر می‌دادند که به نظر می‌رسد این حضور حاکی از شرایط تازه است. هوشنگ ابتهاج سایه، دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی و نیز محمد رضا درویشی هم در نخستین شب اجرا از جمله بینندگان بودند.

کد خبر 27852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز