رویکرد مدیریت آب‌های سطحی، علاوه بر کنترل پدیده فرونشست زمین و کاهش خطرپذیری سیلاب، باعث تغذیه بهتر منابع آب خام شهر تهران خواهد شد.

مناطق  شهر

مازيار حسيني ضمن اعلام مطلب فوق افزود: عملياتي شدن رويكرد مديريت آب‌هاي سطحي كه جايگزين رويكردهاي سنتي انتقال و دفع رواناب‌ها شده است، مي‌تواند علاوه بر كنترل پديده فرونشست زمين و كاهش خطرپذيري سيلاب، به تغذيه بهتر منابع آب خام پايتخت كمك كند تا به اين ترتيب منابعي كه براي آبياري فضاي سبز تهران استفاده مي‌شوند، كيفيت و ماندگاري بيشتري داشته باشند.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران كه در حاشيه بازديد تني چند از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران از طرح‌هاي اضطراري كنترل سيلاب غرب رودخانه كن سخن مي‌گفت، تغيير رويكرد نسبت به موضوع آب‌هاي سطحي را يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي دوره فعلي مديريت شهري دانست و گفت: آب سرمايه گرانبهايي است كه بايد به جاي جمع‌آوري و دفع آن به فكر مديريت، حفظ و بازچرخاني آن باشيم.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه راهبردهاي پيشنهادي طرح جامع مديريت آب‌هاي سطحي در عين كم هزينه بودن، كارساز است، گفت: براساس برآوردي كه سال‌ها پيش در زمينه تكميل شبكه جمع‌آوري و هدايت آب‌هاي سطحي شهر تهران و براساس رويكرد قبلي انجام گرفت، اين امر نياز به توسعه شبكه كانال‌ها، تونل‌ها و لوله‌گذاري‌ها از حدود 500كيلومتر به حدود 700كيلومتر داشت كه هزينه اجراي آن به رقمي بالغ بر 2هزار ميليارد تومان مي‌رسيد؛ رقمي كه امروز به‌مراتب افزايش يافته و طبعا تخصيص چنين بودجه‌اي به هيچ عنوان امكان پذير نيست.

حسيني با اشاره به اينكه در بسياري از شهرهاي دنيا با ميزان بارندگي چندبرابر نسبت به شهر تهران، به‌جاي دفع آب‌هاي سطحي درصدد مديريت رواناب‌ها هستند، يادآور شد: ايده احداث حوضچه‌هاي تسكين سيلاب در قالب يك طرح پايلوت ابتدا در مناطق 21 و 22 شهرداري تهران آغاز شد چراكه اين مناطق در غرب رودخانه كن، جزو مناطق اخيرا اضافه شده به شهر تهران هستند و در نتيجه دچار فقر زيرساخت‌هاي جمع‌آوري و هدايت آب‌هاي سطحي هستند.

وي با بيان اينكه مناطق پايين‌دست بزرگراه‌هاي شهيد خرازي، فتح و شهيد لشگري پيش از اجراي طرح‌هاي اضطراري كنترل سيلاب غرب رودخانه كن در معرض خطر سيلاب قرار داشتند، خاطرنشان كرد: خوشبختانه با اقدامات كم هزينه‌اي كه در قالب اين طرح‌ها صرف احداث حوضچه‌هاي تسكين سيلاب شد، خطر بروز سيلاب نسبت به دوره‌هاي گذشته برطرف شده است.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران در بخش ديگري از سخنان خود، موضوع تغيير رويكرد مواجهه با رودخانه‌هاي شهري از ساماندهي به احيا را مورد توجه قرار داد و گفت: هرچند در زمينه ساماندهي روددره‌ها اقدامات خوبي در شهرداري تهران انجام شده اما رويكرد جديد سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران نسبت به اين موضوع، براساس يك معماري بوم‌زيست شكل گرفته است تا همسو با رويكردهاي كشورهاي پيشرفته دنيا، به جاي كانال‌سازي‌ به سمت احياي طبيعي روددره‌ها حركت كنيم. به گفته حسيني، پيگيري اين موضوع در سايه حمايت شوراي اسلامي شهر تهران مي‌تواند علاوه بر افزايش ايمني شهر در برابر خطر سيلاب، زندگي را به شهر بازگرداند و شهروندان را با طبيعت آشتي دهد.

گفتني است در سال‌هاي اخير علاوه بر ساماندهي مسير رودخانه‌هاي شهر تهران، ايده‌هايي همچون احداث رودراه‌هايي از شمال تا جنوب تهران مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است. علاوه بر اين، يكي از طرح‌هاي جامعي كه در برنامه 5ساله شهر تهران تصويب شده، ناظر بر ساماندهي و احياي رودخانه‌ها و قنوات پايتخت است. بهبود وضعيت فرهنگي و اجتماعي محله‌هاي همجوار با روددره‌ها، ايجاد اماكن تفريحي و گردشگري و همچنين تلاش براي كاهش ريسك سيلاب و بهبود كيفيت آب، ازجمله موارد مطرح شده در اين طرح است.

کد خبر 278515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha