عباس ثابتی راد: تهران باغشهری است که عملکردش را ازدست داده است. اما به تعبیر کارشناسان و اساتید دانشگاه تأکید و حفظ برخی شاخصه‌های تهران می‌تواند زیست بومی پایدار برای این شهر به‌وجود آورد.

بوستان نهج‌البلاغه در رود دره فرحزاد، نمونه ساماندهی اراضی از این دست در غرب تهران اس

از آن جمله حفظ و پايداري روددره‌هاي هفت‌گانه شهر تهران است.رود‌دره‌هاي وردآورد، كن، فرحزاد، اوين و دركه، دربند، دارآباد و سرخه‌حصار توانسته‌اند به‌عنوان رگ‌هاي حياتي و تنفسگاه‌هاي شهري همچنان كاركردي تأثير‌گذار بر اقليم شهري داشته باشند و آنگونه كه متخصصان شهري مي‌گويند، احياي آنها توسط مديريت شهري در طول سال‌هاي گذشته، باعث رونق و افزايش كيفيت زندگي شهروندان شده‌است.

آنگونه كه دكتر رقيه خيري استاد دانشگاه به همشهري مي‌گويد، روددره‌ها در گذشته نه چندان دور از مناطق آسيب‌پذير شهري و محلي براي جرم و جنايت بودند. اين مناطق كه امروزه تنفسگاه‌هاي تهران هستند، در گذشته از ناامن‌ترين مناطق پايتخت قلمداد مي‌شدند اما احياي آنها در طول سال‌هاي گذشته تنها نه از نظر زيست‌محيطي كه از منظر اجتماعي بسيار بر زندگي شهروندان تأثير گذاشته است. اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه در حال حاضر روددره‌ها‌ي تهران از بهترين‌مناطق براي گذران اوقات فراغت شهروندان هستند، مي‌گويد: ايجاد فضايي زيبا با چشم‌اندازهاي طبيعي با توجه به ويژگي اقليمي و توپوگرافي منطقه دستاورد بزرگ اجتماعي اين روددره‌هاست. هرچند توسعه فضاي سبز در اين مناطق و عدم‌بارگذاري‌هاي سنگين در آن باعث شده است كه كاركرد زيست‌محيطي‌اش نيز تقويت شود.

  • عرصه‌اي براي توازن بيشتر زندگي شهري

مصطفي بهزادفر، استاد شهرسازي دانشگاه علم و صنعت نيز توسعه روددره‌هاي پايتخت در طول سال‌هاي گذشته را باعث توازن بيشتر زندگي شهري در تهران مي‌داند. اين استاد دانشگاه از اين روددره‌ها به‌عنوان رگ‌هاي حياتي و تنفسگاه‌هاي شهري تهران ياد مي‌كند كه جايگاهي ويژه در زيست‌بوم اين شهر دارند. دكتر بهزادفر تأثير اين رود‌دره‌ها در سطح شهر تهران را اينگونه مي‌داند: اين روددره‌ها در جهت شمالي جنوبي قرار گرفته‌اند. اين در حالي است كه محور گسترش شهر تهران شرقي غربي بود. از طرفي باد غالب تهران غربي شرقي است. صنايع آلاينده شهر هم در غرب شهر استقرار يافته‌اند و اگر قرار است كه باد از غرب به شرق وزيده شود، در همان بدو ورود به تهران آلوده مي‌شود بنابراين بادهايي كه در تهران مي‌وزند، آلودگي صنعتي را به شهر منتقل مي‌كنند.

  • عرصه‌هاي ايمن و گردشگا‌ه‌هايي تازه

شهرداري تهران از 7روددره موجود در سطح شهر تهران توانسته است تاكنون 5روددره‌اي كه در محدوده شهري جاي گرفته است را احيا و اين فضاهاي بي‌دفاع شهري را به مراكزي با جذابيت بالا و كيفيت مناسب زيستي تبديل كند. در طول سال‌هاي گذشته 5روددره كن، فرحزاد، اوين و دركه، دربند و دارآباد را احيا و خيلي زود اين عرصه‌هاي ناامن به گردشگاه شهروندان تبديل شده است.
دكتر خيري با اشاره به اينكه رويكرد مردم به اين روددره‌ها در طول سال‌هاي گذشته تغيير قابل توجهي داشته است مي‌گويد: به‌عنوان مثال روددره فرحزاد و كن كه روزگاري از مناطق ناامن شهري در دل پايتخت محسوب مي‌شدند، امروز به فضاهايي با جذابيت بالا براي گذران اوقات فراغت شهروندان تبدل شده‌اند.

وي مي‌گويد: يكي از اقدامات مناسبي كه در طول سال‌هاي گذشته صورت گرفته اين است كه فضاهايي كاملا مشكل‌زا و تهديد آميز زندگي به مكاني واجد ارزش اقليمي، تفريحي و گردشي تبديل شده‌اند. استقبال مردم پس از بهره‌برداري از بوستان‌هايي مانند نهج البلاغه و جوانمردان مويد اين نكته است كه احياي رود دره‌ها تأثير اجتماعي قابل توجهي بر شهروندان تهراني گذاشته است.

  • فراغت در شهر شلوغ

اين رود دره‌ها مي‌تواند تأثير بسياري بر كيفيت زندگي شهروندان داشته باشد. از بعد غيرزيست‌محيطي و از منظر زيباشناسي هم اگر بخواهيم اين روددره‌ها را بررسي كنيم، از نظر طبيعي و عناصر ساختاري‌اش روددره‌ها به‌دليل داشتن ويژگي‌هاي طبيعي مي‌توانند زيبا و مطلوب باشند و جاذب اذهان گردشگر، به‌ويژه كه اين مناطق فضاهايي هستند كه براي ورزش، تفريح و استراحت مي‌توانند مفيد باشند. موضوع ديگر توسعه روددره‌ها، تعديل تراكم شهري است. تهران در طول نيم قرن گذشته، ساخت‌وساز شتابان را تجربه كرده است. ايجاد فضاي سبز در روددره‌ها مي‌تواند تعديل تراكم در شهر را به‌همراه داشته باشد. هرچه فضاي ساخته نشده بيشتر داشته باشيم، تراكم كمتر را نيز خواهيم داشت.

کد خبر 278215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha