رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در همایش مدیریت منابع و مصارف آب با بیان اینکه دمای هوا ۰/۸۵ درجه سلسیوس در جهان افزایش یافته است، گفت که این تغییر دما بیشترین تأثیر را روی منابع آب دارد که ناشی از دستکاری بشر در طبیعت است.

سد-آب

  آنطور كه در گزارش ايسنا آمده است، معصومه ابتكار از افزايش يك تا 1/5درجه دما در ايران خبر داد و افزود: اين افزايش دما موجب تغيير وضعيت تالاب‌ها، رودخانه‌ها، وضعيت بارش و پراكنش آن و همچنين كاهش 46درصدي رواناب‌ها شده كه بخشي از اين مشكلات مربوط به افزايش دما و بخشي ناشي از فقدان نگاه جامع به آب است.وي با بيان اينكه در زمان حاضر متأسفانه كسي نيست كه نگاه جامع به آب داشته باشد، گفت: اميدواريم حاصل اين همايش راهكارهاي كاربردي مبتني بر علم و پژوهش در بخش آب باشد تا سهمي در تحقق اهداف عاليه كشور داشته باشد. به گفته ابتكار در دولت يازدهم با حضور مهندس چيت‌چيان در وزارت نيرو نگرش جامع به موضوع آب مورد توجه قرار گرفته است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي از نگرش جامع به موضوع آب سخن مي‌گويد كه بسياري از كارشناسان و منتقدان معضلات موجود در منابع آب كشور را ناشي از مديريت ناكارآمد اين حوزه توصيف مي‌كنند. منتقدان مديريت منابع آب مي‌گويند كه وزارت نيرو براي مقابله با معضل كم آبي بيش از هر گزينه ديگري بر گزينه سدسازي تأكيد مي‌كند. اكنون رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد كه نبود نگاه جامع به موضوع آب موجب شده تا با كمبود آب در نقاط مختلف كشور به‌ويژه تهران مواجه شويم و براي رفع مشكل به‌دنبال آوردن آب از نقاط مختلف بوده‌ايم. وي تصريح كرد: در گذشته سهم‌بندي‌اي كه براي منابع آب انجام مي‌دادند، سهم طبيعت در آخر درنظر گرفته مي‌شد و كشاورزي و مصرف آب شرب در اولويت بود كه چرخش خوبي در اين زمينه در دولت يازدهم اتفاق افتاد و اين واقعيت جا افتاد كه حقابه طبيعت بايد در ابتدا ديده شود تا طبيعت بتواند خدمات خود را عرضه كند. ابتكار ارزشگذاري اقتصاد آب و محيط‌زيست را يكي از موضوع‌هاي مهمي دانست كه بايد بدان توجه كرد و يادآور شد: طبيعت رايگان نيست و به رايگان خدمات نمي‌دهد.

کد خبر 278407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha