همشهری آنلاین: شرکت‌های بزرگ دارویی از جمله گیلئاد ساینسز (Gilead Sciences) پس از ساختن داروهایی که نویدبخش معالجه میلیون‌‌ها بیمار مبتلا به هپاتیت C هستند، توجه خود را به تولید داروهایی برای بیماری‌های کبدی دیگر معطوف کرده‌اند که فروش آنها بالقوه می‌تواند با موفقیت استاتین‌ها در بازار دارویی که اوج فروش‌شان به بیش از ۳۰ میلیارد دلار در سال رسید، هماوردی کند.

به گزارش رویترز چندین شرکت در حال کار کردن بر روی ایجاد درمان‌هایی برای هپاتیت B در حال حاضر قابل‌کنترل اما هنوز علاج‌پذیر نیست، و برای عارضه کبد چرب ناشی از شیوع چاقی هستند. بنیاد کبد آمریکا تخمین می‌زند که کبد چرب در نبود درمان تا سال ۲۰۳۰ نیمی از آمریکاییان را مبتلا کند.

برخی از این داروها فیبروز و سیروز پیشرفته را هدف قرار می‌دهند که تقریبا همه بیمار‌ی‌های کبدی در نبود درمان‌های موثر به ان می‌انجامند.

به گفته تحلیل‌گران بازار هر کدام از این داروها هنگامی که به تایید برسند می‌توانند به فروش سالانه تا حداکثر ۱۰ میلیارد دلار برسند.

اغلب این داروها در حال حاضر در مراحل ابتدایی تولید، در مرحله یک و دو کارآ‌زمایی‌های بالینی، هستند، و انتظار می‌رود در طول سال آینده داده‌های بیشتری درباره آنها منتشر شود.

گیلئاد نخستین شرکتی بود که اواخر سال گذشته داروی سووالدی (Sovaldi) را برای معالجه هپاتیت C به بازار فرستاد و فروش این دارو  در طول فصل‌های سال جاری تا ۳ میلیارد دلار افزایش یافته است، و این فروش بالا شرکت‌های دیگر را هم به سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کرده است.

شرکت‌های دارویی در حال کار کردن برای یافتن درمانی برای شکلی از بیماری کبد چرب به نام «استئاتوهپاتیت غیرالکلی» هستند؛ این بیماری می‌تواند به سیروز تخریب‌کننده کبد و به طور بالقوه به سرطان بینجامد.

بنیاد کبد آمریکا تخمین می‌زند که بیماری کبد چرب غیرالکلی از جمله استئاتوهپاتیت غیرالکلی تا حداکثر ۳۰ درصد از آمریکاییان را مبتلا کند.

کبد چرب ممکن است به علت رژیم‌های غذایی بد و سوءمصرف الکل به وجود آید،‌ و همچننی به دیابت مربوط شده است.
در حال حاضر درمانی به جز کم کردن وزن برای مبتلایان به این بیماری وجود ندارد.

دارویی که شرکت داروسازی اینترسپیت (Intercept) برای درمان کبد چرب در حال تحقیق بر روی آن است، بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

داده‌های نهایی منتشرشده مربوط به مراحل میانی کارآزمایی بالینی داروی این شرکت، اسید اوبیتوکولیک، پیشرفت استئوهپاتیت غیرالکلی را عمدتا در بیماران با بیماری با شدت متوسط متوقف کرده و اسکارگذاری در کبد را بهبود بخشیده است.

مقامات این شرکت مدعی هستند که تا به حال هیچ دارویی دیگری چنین اثر ضدفیبروزی را ایجاد نکرده است.

اینترسپت قصد دارد که کارآزمایی مرحله سه را با دست کم ۱۰۰۰ نفر مبتلا به شکل شدیدتر بیماری در سال آ‌ینده آغاز کند.

دکتر اسکات فریدمن مسئول بخش اکتشافات درمانی در بیمارستان مونت سینایی در نیویورک که با تقریبا همه شرکت‌های دارویی در این حوزه کار کرده است، می‌گوید اغلب داروهای مربوط به این عارضه در بیماراین که آسیب کبدی پیشرفته نداشته‌اند، آزمایش شده است.

به نظر او شرگت گیلئاد در این حوزه جلوتر است، چرا که داروی آن با نام سیمتوزوماب (simtuzumab) مستقیما اسکار فیبروزی - و نه التهاب یا سایر عوامل برانگیزاننده بیماری کبد چرب- را هدف قرار می‌دهد.

داروی سیمتوزوماب ساخته گیلئاد یک پادتن یا آنتی‌بادی است که آنزیمی به نام LOXL2 را هدف قرار می‌دهد؛ این آنزیم است که که بافت جوشگاهی در کبد را ایجاد می‌کنند، دخیل است. نوارهای کلاژنی در این بافت جوشگاهی که انواع گوناگون عوامل آسیب‌رسان به کبد باعث ایجاد آنها می‌شوند،‌ باعث به هم ریختن ساختار و کار کرد کبد می‌شوند.

او می‌گوید هدف ایدئال دست یافتن به دارویی است که روند سیروز را بازگرداند و باعث بهبودی کارکرد کبد شود.

گیلئاد با رقابت شرکت‌های متعدد کوچک‌تر مانند اینترسپت، جنی‌فیت و گالامد هم روبرو است که می‌گویند داروهای نویدبخشی را در دست تولید دارند.

کد خبر 278405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha