مرد شماره یک وزارت نیرو آژیر خطر را برای تهرانی‌ها به صدا درآورد و اعلام کرد دیگر نمی‌خواهد نظرات تئوری بشنود و دنبال راهکارهای عملی است.

آب و بحران

حميد چيت‌چيان به صراحت از خطر فرونشست دشت‌هاي تهران و برداشت‌هاي بي‌رويه آب از منابع زيرزميني پرده برداشت و احتمال آلودگي آب‌هاي زيرزميني و سطحي را با تداوم وضعيت موجود يك تهديد جدي اعلام كرد. او ديروز گفت: در حال حاضر امكان بهره‌برداري از بسياري از چاه‌هاي آب تهران و كرج وجود ندارد.

وي مصرف بالاي سرانه آب شرب در كشور، فرسودگي تاسيسات آبرساني و توزيع آب در شهرهاي بزرگ، ناموزون شدن دخل و خرج وزارت نيرو، تمركز بالاي جمعيت در كلانشهر تهران و ديگر شهرها را ازجمله چالش‌هاي آبي پيش‌رو اعلام كرد و گفت: تفكيك شبكه آب شرب، اجراي طرح‌هاي فاضلاب و جمع‌آوري پساب حاصل از آن ازجمله طرح‌هايي است كه بايد اجرايي شود به شرطي كه تعرفه آب اصلاح شود.

چيت‌چيان تصريح كرد: براي اجرايي كردن اين راهكارها بايد مسئله آب از بدنه وزارت نيرو به درون جامعه كشيده شود، چرا كه اين يك مسئله پيچيده اقتصادي، اجتماعي، زيست‌محيطي و فني است و نيازمند همكاري همه قوا و مردم است. وزير نيرو با اشاره به اينكه از تمام رودخانه‌هايي كه امكان استحصال آب از آنها وجود داشت، سدهاي لازم ساخته شده است، گفت: در جنوب رشته كوه‌هاي البرز امكان جديدي براي استحصال وجود ندارد، بنابراين مهم‌ترين چالش پيش روي ما چگونگي تأمين آب شرب تهران و البرز مركزي است.

چيت چيان افزود: به‌دليل محدوديت شديد منابع و استفاده متمركز از آب موجود فشار زيادي به مناطق همجوار وارد شده است و آب‌هاي سد لار كه متعلق به مازندران و آب سد ماملو كه متعلق به ورامين و پاكدشت بوده، براي تهران به مصرف رسيده است.

  • چاره‌اي جز تفكيك آب شرب نيست

مديرعامل شركت مهندسين مشاور لار نيز با بيان اينكه راهي جز تفكيك آب شرب و آب شست‌وشو براي تهران نيست زيرا منبع ديگري براي تأمين آب مورد نياز نيست، گفت: شبكه‌هاي آبرساني بسيار قديمي است و تلف شدن آب در اين شبكه‌ها بسيار زياد است. به گزارش فارس، محمد رنجبر تأكيد كرد: وضعيت آب در كشور به مرحله بحراني رسيده است و شهرها و دشت‌هاي كشور از مشكل كم آبي رنج مي‌برند. وي افزود: دولت مي‌تواند در طرح‌هاي توسعه‌اي خود و در شهرهاي جديد از اين سيستم براي آبرساني استفاده كند، تا آب شرب و گران صرف شست و شو و مصارف متعارف نشود.

  • كيفيت آب تهران شوخي‌بردار نيست

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: بحث كيفيت آب بحثي نيست كه بتوان بدون اطلاع كامل از آن صحبت كرد. كيفيت آب تهران شوخي بردار نيست. محمد پرورش تأكيد كرد: متولي اصلي كيفيت آب، وزارت بهداشت است كه كيفيت آب تهران را تأييد كرده است. وي با اشاره به ساخت تصفيه خانه پرديس نيز درمورد كيفيت آب آن منطقه تأكيد كرد كه از طريق تصفيه خانه آبرساني مي‌شود و كيفيت آب پرديس مشكلي ندارد.

کد خبر 278383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha