سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: هم‌اکنون بحران خشکسالی در استان به‌ویژه بخش شرب با کمبود ۸۷۵ لیتر در ثانیه ادامه دارد.

خشکسالی

به گزارش ایسنا، مهندس محمدهادی رحمتی افزود: نگاهی گذرا به آمارها نشان می‌دهد میزان بارندگی و ریزش برف در سال آبی اول مهرماه پارسال، تا 31 شهریورماه امسال، در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و گلستان به‌ویژه در شهرهای گرگان و گنبدکاووس در سال آینده با کمبود آب آشامیدنی مواجه است.

به گفته‌ی وی، کمبود بارش‌ها و کاهش روانآب‌ها، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها،عدم انطباق طرح‌های توسعه‌ای با مدیریت آب و اتکا نکردن به طرح‌های آمایش سرزمین، چالش‌های مدیریت آب را جدی کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ظرفیت آب‌های سطحی و زیرزمینی گلستان با میانگین بارندگی سالانه 455 میلی‌متر، در مجموع 48.2 میلیارد مترمکعب است که 49 درصد آن آب‌های سطحی و 51 درصد آب زیرزمینی است.

رحمتی یادآور شد:هم‌اکنون آب آشامیدنی و دیگر مصارف در استان مرزی گلستان با یک میلیون و800 هزار نفر جمعیت، به صورت گرانقیمت و تصفیه شده در لوله‌کشی آب منازل تأمین شده است.

وی اظهار کرد: برای عبور از بحران خشکسالی در استان باید ابتدا صرفه‌جویی را ملاک اصلی در مدیریت منابع آبی قرار داد و سپس برای جلوگیری از تبدیل زمین‌های حاصلخیز به دشت‌های کویری فکر اساسی کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به چالش‌های اساسی موجود در استان خاطرنشان کرد: محدویت ذاتی منابع آب استان، خشکسالی پیاپی، بهره‌وری کم آب به‌ویژه در بخش کشاورزی، افت کمی و کیفی منابع آب به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی و بهره‌مند نشدن از آب سد برای مصارف شرب برخی چالش‌های پیش‌روی صنعت آب استان است.

رحمتی خاطرنشان کرد: برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن و جبران عقب‌ماندگی استان در ارائه‌ی خدمات آب و فاضلاب نیازمند توجه جدی به تکمیل طرح‌های ملی آبرسانی، بهره‌مندی از آب سطحی و سدهای استان، تقویت اعتبارات بخش فاضلاب برای حفظ محیط زیست و منابع آب در دسترس، استفاده از منابع آب غیرمتعارف شامل آب شیرین‌کن‌ها، باروری ابرها و در نهایت قیمت‌گذاری اقتصادی آب و افزایش بهره‌وری آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت است.

کد خبر 281761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha