همشهری آنلاین: بهمن بوستان، ادیب و پژوهشگر موسیقی و همکار دکتر معین در تدوین فرهنگ فارسی معین صبح روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه دار فانی را وداع گفت.

بهمن بوستان

به گزارش سایت خانه موسیقی ، بهمن بوستان پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری صبح امروز در بیمارستان  نیکان و بر اثر ایست قلبی درگذشت.

 مراسم تشییع این ادیب و پژوهشگر صبح روز پنج شنبه از مقابل تالار وحدت برگزار خواهد شد.

همچنین مراسم ختم آن شادروان ساعت 15 و 30 دقیقه روز شنبه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین در پی درگذشت مرحوم بوستان ، محمد اصفهانی، خواننده شهیر پاپ که خواهرزاده آقای بوستان است یادداشتی برای او نوشته است که به نقل از خبرگزاری مهر آن را بخوانید:

«دوستان گرامی! سلام

متاسفانه امروز خبر در گذشت دایی مهربان و عزیزم را دریافت کردم او که حق بزرگی بر گردن من داشت و همیشه در سرگشتگی های ادبی و موسیقایی ام از من دستگیری می کرد و مهربانی می نمود در حالتی باید این خبر را اعلام می کردم و به آن بزرگ مهربان؛ ادای دین می نمودم که طبعم از حیرت و بهت فراق منجمد بود لذا به مقاله ای که عزیزی پیرامون شخصیت او نگاشته بود مراجعه کردم و در پرتو گرمای آن نکاتی را اضافه نمودم و بسیار جهد کردم که از سر تعصب خواهر زادگی بر مرکب سخن ننشینم و تازیانه اغراق به دست نگیرم و صادقانه آنچه را که می دانم بازگو کنم لذا برای شناخت بیشتر او توجه شما را به بیوگرافی مختصری که در زیر آمده جلب می کنم و از شما یادی و درودی را برای شادی و آرامش روحش طمع دارم.

بهمن بوستان، پير قومِ پژوهشگرانِ موسيقي ايران به ابدیت پیوست، زندگي سالم و عشق او به طبيعت، نگاهبانش بود و سلوک او الگوي مناسبي براي پژوهشگران جواني است كه همچون وی، سوداي ايرانگردي و كشفِ راز و رمزهاي اين سرزمين كهن و افسانه‌اي را در سر دارند.

بهمن بوستان، فرزند استاد مجدالعلي بوستان و نوه‌ي استاد سخن، محمد‌حسن وحيد دستگردي، متولد 1314 هجری شمسی زاده‌ي خاندانی با فرهنگ و اصيل است. هنر و ادب مانند هواي پاك در خانه و خانواده‌ي او جاري بوده و ساليان دراز تحصيل و مطالعه و سير و سلوك با چشم باز، ذهنِ نقّاد و طبع وقاد، مجموعه‌ زيبا و دلنشين فرهنگِ كلامي و نوشتاري او را فراهم آورده است.

او هنوز جوان بود كه افتخار همكاري جدی و حرفه ای با استاد دکتر محمد معين در لغت‌نامه‌ي دهخدا و فرهنگ معين را پيدا كرد، و در آن زمان، يعني پنجاه سال پيش، ليسانسيه‌هاي زبان و ادبيات فارسي بسيار اندك‌شمار بودند؛ و كساني كه خارج از دروس دانشگاهي، مطالعات قومي و مستمر داشته باشند نيز اندك شمارتر؛ و بين آنها، بهمن بوستان جوان، نه تنها ادیب بلكه موسيقي‌شناس و مردم‌شناس و محقق خستگي‌ناپذير و اهل قلم بود. خاطرات او از چند نسل متوالي اهل فرهنگ و قلم و موسيقي و ساير هنرها، گنجينه‌اي است سوای گنج پنهان ساير اطلاعات او از زمينه‌هاي مورد علاقه‌اش؛ و به همه‌ي اينها بايد بيان نافذ و صداي گرم او را افزود كه لطف محضرش را دوچندان مي‌كرد. او دارای مقام ها و رکورد های ثبت شده در قله پیمایی قلل صعب العبور ایران و همچنین غارشناسی است جایزه های متعدد در زمینه عکاسی و کارگردانی و ساخت مستندهای پژوهشی و همچنین طبیعت شناسی و زیست پیمایی حرفه ای تنها گوشه ای از شخصیت چند وجهی اوست حافظه حیرت انگیزش با محفوظات نظم و نثر بالغ بر صد هزار بیت شعر و متون طویل و مغلق ادبی و هوش سرشارش در مناسب خوانی و بداهه گویی و استخدام داشته ها؛ هر دل سختی را شیفته و نرم می کرد.

بهمن بوستان، به خاطر خوی کتمان و اعتقاد مبرم به فقر و انکسار در ابراز داشته ها و از سویی از سر رهایی و آزادگی؛ بيشتر به سياحت علمی و دانش‌اندوزي سپري كرد لذا آثار منتشر شده‌ي او بسيار اند‌كند و به هيچ وجه معرّف اندوخته‌هاي دروني اش نيستند.

اشتغال به زندگي روزمرّه و غیرت او در شریف زیستن و شریف دم بر آوردن؛ گريبانِ پير پژوهشگران را رها نكرد و تا آخرین توان به او امر نمود که در کرسی استادی ادبیات دانشگاه به جمع شیفتگان و عاشقان ادبیات ایران زمین پرتو افشانی نماید . آری ! پهلوانِ خسته‌ ما هنوز هم پُر‌نفس و قبراق است. حتی اکنون که دیگر به قول خودش فرش خاک را به سوی عالم افلاک ترک گفته ... طنین صدا و عبارات محکم و اشعار نغزی که به موقع و در حد لازم از روح لطیفش می تراوید هنوز هم در گوش من و ماست. روحش آرام و عیشش با عاشقان و مجردان مدام باد.

کاروان شهید رفت از پیش

و آن ما رفته گیر و می‌اندیش

از شمار دو چشم یک تن کم

وز شمار خرد هزاران بیش ...

محمد اصفهانی - 27 آبان 1393»

همشهری آنلاین درگذشت این پژوهشگر پیشکسوت موسیقی را به جامعه ادبی و هنری و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوید.

کد خبر 278366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha