سید محمد فخار: هر۶ ساعت و ۳۵ دقیقه یک نفر در پایتخت جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهد. این آمار در ۴۸ ساعت اخیر ۷ نفر و از ابتدای آبان تاکنون ۹۰ نفر بوده است.

تصادف

رعب‌انگيز‌تر اينكه عدد كشته‌شدگان 6‌ماه نخست سال به 674نفر و در سال به بيش از 1300نفر مي‌رسد.اين آمار را سازمان پزشكي قانوني در آستانه روز جهاني «يادآوري قربانيان ترافيك» منتشر كرده است. عدم‌رعايت هنجارهاي ترافيك از سوي رانندگان و عابران موجب شده است حوادث رانندگي به‌راحتي جان شهروندان تهراني را نشانه بگيرد و هر‌ماه عدد كشته شدگان بر اثر تصادف به‌طور ميانگين به 109 نفر برسد. اين آمار تهران را در صدر شهرهاي كشور با كشته‌شدگان درون‌شهري قرار مي‌دهد.

امروز به مناسبت روز جهاني يادآوري قربانيان ترافيك قرار است همزمان با صدها كلانشهر جهان، در تهران نيز همايشي در اين زمينه برگزار شود تا شايد همفكري مسئولان بتواند عدد كشته‌شدگان تهران بر اثر برخورد وسايل نقليه را كاهش دهد و به صفر برساند. سرهنگ سيدتيمور حسيني، رئيس پليس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد كه 55درصد تلفات ناشي از حوادث و سوانح رانندگي در تهران عابر پياده و موتورسوار هستند و اين دو گروه را آسيب‌پذيرترين حاضران در معابر شهر دانست.

بر اثر آمار منتشرشده از سوي مسئولان، بيشترين حوادث مربوط به عبور عابرين پياده در پايتخت از عرض بزرگراه‌هاست. به‌گفته سرهنگ حسيني بايد با بهره‌گيري از روش‌هاي ايجابي عابرين پياده و موتورسواران را به رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي ملزم كرد چراكه عمده‌ترين دليل حوادث براي عابران پياده و موتورسواران رعايت نكردن اصول عبور از تقاطع‌ها و معابر است. بنابراين بايد اين باور در مردم ايجاد شود كه خطر تصادف در كمين همه است و همه بايد قوانين راهنمايي و رانندگي را براي حفظ سلامت رعايت كنند. وي با اشاره به نقش آموزش در كاهش تلفات و صدمات ناشي از حوادث رانندگي گفت: پليس با برپايي دوره‌هاي آموزشي براي اقشار مختلف جامعه درصدد رفع اينگونه معضلات است.

  • لزوم رعايت هنجارها

اعمال مقررات در عملكرد صحيح رانندگان و ايمني آنها اثر مستقيم دارد. آمارها نشان مي‌دهد اجراي دقيق مقررات به ميزان 3تا 5برابر، مي‌تواند تعداد تصادفات را 10تا 50درصد كاهش دهد بنابراين تصادفات با اعمال دقيق مقررات كاهش مي‌يابد. البته در تهران دامنه موارد تخلف از مقررات ترافيك بسيار متنوع است. براي نمونه مواردي وجود دارد كه به‌صورت مستقيم در بروز تصادفات مؤثر هستند كه سرعت غيرمجاز، عدم‌استفاده از كمربند و كلاه ايمني، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگي، عبور از چراغ قرمز، عدم‌رعايت فاصله طولي و سبقت و تغيير مسير ناگهاني ازجمله اين موارد است. اما اجراي صحيح قوانين مي‌تواند در تعديل رفتار رانندگان و كاهش آمار تصادفات مؤثر باشد و بر اين اساس با از بين رفتن تخلفات، ميزبان صدمات و خسارات ناشي از تصادفات تا 40درصد كاهش مي‌يابد.

  • سهم 25درصدي موتورسيكلت‌ها

از هر 4قرباني تصادفات در تهران يك نفر مربوط به تصادف موتورسيكلت‌هاست. سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: موتورسيكلت‌هاي بنزيني از آلايندگي بسيار‌بالايي برخوردارند. علاوه بر اين، موتورسيكلت‌هاي بنزيني با توجه به شتاب بالا و بي‌مبالاتي راكبان آنها يكي از دلايل اصلي تصادفات محسوب مي‌شوند. بدين‌ترتيب بخش قابل توجهي از قربانيان تصادفات را راكبان موتورسيكلت و ترك‌نشين‌هاي آنها تشكيل مي‌دهند، ضمن اينكه عابران پياده نيز حتي در پياده‌روها از دست موتورسيكلت‌ها در امان نيستند.

سهم بالاي موتورسيكلت‌ها در حوادث رانندگي در شرايطي رخ مي‌دهد كه سهم موتورسيكلت‌ها در سفرهاي روزانه تهران تنها 6درصد اما سهم آنها در توليد انواع آلاينده‌هاي هوا 23درصد است. اين موضوع نشان مي‌دهد كه موتورسيكلت‌هاي بنزيني علاوه بر خطرات متعدد براي راكب، سرنشينان و عابران، خطرات ديگري نيز براي شهر دارند.

کد خبر 277948

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha