شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

اصغر محمدی: در میان همه خبرهای تلخی که درباره آمار تلفات سوانح رانندگی در ایران منتشر می‌شود، رئیس پلیس راهور ناجا خبری امیدوار‌کننده اعلام کرد و از کسب رتبه اول آهنگ کاهش تصادفات جهان توسط ایران خبر داد.

تصادفات

درحالي‌كه خلاصه بيشتر خبرها در اين حوزه اشاره‌اي به بالا بودن آمار مربوط به ايران در حوزه‌هاي تصادف، مجروح و كشته دارد، حالا سردار اسكندر مومني از بالا رفتن تصادفات در جهان در سال‌هاي اخير و كاهش آن در ايران سخن مي‌گويد. او در يك نشست خبري با تأكيد بر تلاش براي به حداقل رساندن تصادفات در كشور، گفت: «در جهان طي سال‌هاي اخير افزايش تصادفات را داشته‌ايم ولي در ايران خوشبختانه با كاهش تصادفات مواجه بوده‌ايم و در آهنگ كاهش، رتبه اول و در ميزان تصادفات، رتبه ميانگين را كسب كرده‌ايم.»

آنچه كه سردار مومني از آن به‌عنوان «آهنگ كاهش» مربوط به سوانحي است كه گاهي با بالا بودن تعداد كشته‌ها خبر يك رسانه‌ها مي‌شوند و گاهي هم حتي ناخن كسي در آنها خراش نمي‌خورد. موضوعي كه در تصادف‌ها براي مردم مهم است، تعداد مجروحان و كشته‌هاي آنهاست؛ موردي كه به گفته رئيس پليس راهور كشور باز هم در ايران كاهش داشته است. آنطور كه سردار مومني خبر داده ايران از 28هزار كشته در سال۸۸ به ۱۷هزار كشته در سال92 رسيده است. 10هزار كشته كمتر در نتيجه تصادفات در سال اگر چه اتفاق خوبي است،اما به‌خودي‌خود هنوز عدد بزرگي به‌شمار مي‌رود.

  • به روايت پزشكي قانوني

گزارش‌هاي منتشرشده در سايت پزشكي قانوني نيز آمار پليس را تأييد مي‌كند. در آخرين گزارش منتشرشده در سايت سازمان پزشكي قانوني، آمار مرگ‌ومير‌ها و مصدومان سوانح رانندگي كشور در 6ماهه اول امسال با سال گذشته مقايسه شده‌اند. در اين گزارش از مجموع 31 استان بررسي شده، ميزان تصادفات در 25 استان رشد منفي داشته است. اين كاهش در كمترين مورد با منفي 0.8 درصد مربوط به گيلان و در بيشترين مورد با منفي 32درصد مربوط به استان قم است. البته ميزان كشته‌هاي تصادفات در استان بوشهر تغيير نكرده و بيشترين افزايش با 7.1 درصد در استان يزد بوده است.

اما در مورد مجروحان سوانح رانندگي در همين مدت اوضاع كمي تفاوت دارد. براساس گزارش پزشكي قانوني در مقايسه 6ماهه اول امسال با سال گذشته، ميزان مصدومان سوانح در 23 استان كاهش و در 8 استان افزايش داشته است. بيشترين كاهش با منفي 8/11درصد مربوط به استان مازندران بوده است، درحالي‌كه در همين مدت اين آمار در استان‌هاي بوشهر، چهارمحال و بختياري، خراسان شمالي، سمنان، فارس، قزوين، كردستان و هرمزگان بيشتر شده است. در اين ميان بيشترين افزايش با 2/16درصد مربوط به استان هرمزگان بوده است.

  • به روايت پليس

رئيس پليس راهور كشور در نشست خبري خود همچنين آمار ديگري از ميزان مصدومان و تلفات سوانح اعلام كرد و گفت: به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيت نيز تعداد كشته‌ها از ۴۰نفر به ۲۱نفر رسيده و اين يعني ۵۰درصد كاهش داشته‌ايم. همچنين از هر ۱۰هزار خودرو، تعداد كشته‌ها از ۲۵ به5.6  رسيده است. در نتيجه به نسبت عدد مطلق، وسيله نقليه و جمعيت، كاهش سوانح و تلفات را داشته‌ايم و از ابتداي سال حدود 7درصد سوانح رانندگي در كشور كمتر شده است.

مومني همچنين پاسخ مدعيان بالا بودن تلفات رانندگي در ايران را اينطور داد: با هيچ مبنا و شاخصي رتبه ايران در تلفات رانندگي رتبه بالايي نيست بلكه در رتبه ميانگين دنيا قرار دارد. روند كاهش تلفات طي 10سال گذشته نشان مي‌دهد راه و مسيري كه انتخاب شده، راه و مسير درستي است و بايد با جديت بيشتر ادامه داشته باشد تا به حداقل ممكن برسد. يكي از شاخصه‌هاي مقايسه تصادفات و تلفات جمعيت، تعداد وسايل نقليه و ميزان سفرهاست.

درست است كه تصادفات ما و تلفات آن زياد است اما با توجه به وسعت سرزمين و ميزان سفر، كشور ايران از نظر تلفات از ميانگين دنيا پايين‌تر است و اين يك موفقيت است. بايد درنظر بگيريم كه وسعت ايران برابر 50كشور اروپايي است. ميانگين دنيا 7.3 كشته به ازاي هر 10هزار وسيله نقليه با ميانگين آسيا 10.9 نفر كشته است و اين آمار نشان مي‌دهد ايران در موضوع تلفات از ميانگين دنيا پايين‌تر است.

به گفته وي، در ايران و در 7ماهه امسال 10هزار و 870نفر بر اثر سوانح رانندگي جان خود را از دست داده‌اند. اين تعداد 782نفر كمتر از تلفات رانندگي در مدت مشابه سال92 بود و در مجموع آمار تلفات در 7ماهه امسال حدود 7درصد كمتر از مدت مشابه سال قبل بود.

رئيس پليس راهور ناجا با بيان اينكه براساس نتايج آخرين تحقيقات انجام شده، تلفن همراه، ارسال و دريافت پيامك جايگزين مواد‌مخدر و الكل در بروز سوانح و تصادفات رانندگي در جهان شده و عامل اصلي تصادفات رانندگي است، گفت: ميانگين كشته‌هاي تصادفات هم‌اكنون نزديك به يك‌ميليون‌و300 هزار نفر در سال است كه پيش‌بيني مي‌شود تا سال2030 به 2ميليون‌و500 هزار نفر افزايش يابد. آنطور كه نماينده آمريكا در نشست اخير روز جهاني قربانيان ترافيك جاده‌اي اعلام كرده، تعداد كشته‌شدگان سوانح رانندگي در اين كشور 35هزارو200نفر است.

  • وانت پيكان نخريد، از سال94 شماره‌گذاري نمي‌شود

رئيس پليس راهور ناجا درباره وضعيت توليد وانت پيكان گفت: امسال خودرو وانت پيكان براي آخرين سال توليد مي‌شود و اين خودرو به هيچ عنوان سال آينده توليد نخواهد شد. ‌افزون بر آن پليس نيز به هيچ وجه سال94 اين خودرو را شماره‌گذاري نمي‌كند. وي با هشدار به مردم براي پيش‌خريد نكردن خودرو وانت پيكان براي سال94 تأكيد كرد: سال آينده اين خودرو توليد نخواهد شد و به موزه مي‌رود.

مومني درباره ايمني ساير خودروهاي توليد داخل نيز اظهار كرد: به اعتقاد ما خودروهاي پرايد و وانت نيسان با هيچ استانداردي نبايد شماره‌گذاري شود و امسال به‌صورت گام به گام و با حذف وانت پيكان در سال94 راه را براي ارتقاي ايمني ديگر خودروها باز مي‌كنيم و قطعا توليد پرايد و نيسان با وضعيت موجود به قطع توليد آنها منجر خواهد شد.

رئيس پليس راهور ناجا همچنين با انتقاد از روند صدور برگه معاينه فني خودروها گفت: متأسفانه امروز موضوع معاينه فني به يك چالش جدي براي كشور تبديل شده است و به هيچ وجه نمي‌توانيم گواهي معاينه فني برخي مراكز مجوزدار را مطمئن بدانيم. وي از مجلس و دولت خواست تا به اين موضوع مهم ورود پيدا كرده و آن را ساماندهي كنند.

سردار مومني پيش از اين نيز نسبت به اين موضوع بارها گله كرده و حتي از ارائه برگه معاينه فني در خارج از مراكز معاينه فني، بدون مراجعه خودرو و ارسال آن از طريق پيك سخن گفته است.رئيس پليس راهور ناجا درباره تمهيدات ترافيكي و طرح زمستاني نيز گفت: طرح زمستاني در جاده‌هاي كشور از نيمه دوم آذر آغاز مي‌شود. در اين طرح داشتن تجهيزات ايمني و زمستاني ازجمله زنجير چرخ، رعايت فاصله طولي در معابر تبديل سرعت مجاز به سرعت مطمئنه مورد تأكيد راهور ناجاست.

کد خبر 279560

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha