چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: با گذشت بیش از ۲‌ماه از ورود اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه به عرصه اینترنت نسل ۳(۳G) رشد بی‌رویه تعرفه ارائه این خدمات توسط رگولاتوری و تشدید اختلالات اینترنت و مکالمات تلفنی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه موجب شده تا مشتریان عطای استفاده از اینترنت پرسرعت موبایل را به لقای رشد چندین برابری تعرفه‌هایی ببخشند که با تصویب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ شده و وزیر ارتباطات چندین بار وعده بازنگری و اصلاح آن را داده است.

موبایل

در ذكر محاسن ارتقاي فناوري اينترنت موبايل توسط اپراتورهاي تلفن همراه همين بس كه تقريبا از 3‌ماه پيش مكالمات روزمره تلفني مشتركان (با توجيه ارتقاي فناوري اينترنت به نسل 3و 4يا اجراي شبكه رومينگ ملي) نيز دچار اختلال شده و وزارت ارتباطات و اپراتورها هر بار وعده تازه‌اي براي رفع اين اختلالات مطرح مي‌كنند.

اين رويه افزايش فناوري مكالمات تلفني و اينترنتي موجب شده تا مشتركان تلفن همراه و كاربران اينترنت و موبايل به‌دليل مواجهه با اختلالات بسيار در دسترسي، استفاده از سرويس‌هاي كم‌سرعت اما پايدار اينترنت قبلي را به ارتقاي تكنولوژي اينترنت از نسل دوم به سوم ترجيح دهند. تا‌كنون تنها دستاورد ارتقاي تكنولوژي اينترنت و خدمات مكالمات تلفني اپراتورها در كشورمان تحميل هزينه‌هاي بيشتر استفاده از خدمات اينترنتي به مشتركان اپراتورهاي تلفن همراه و افزايش اختلالات شبكه مكالمات بوده كه موجب كارت‌هاي زرد چند‌باره و فاقد اثربخشي به اين اپراتورها شده است.

از سوي ديگر وزير ارتباطات و مديران عامل برخي اپراتورهاي تلفن همراه كه شبكه مكالمات تلفني آنها با اختلالات بيشتري مواجه است، بازهم مشتركان را به صبوري براي تحمل اين مشكلات دعوت‌كرده و وعده‌هاي تازه‌اي براي رفع اختلالات تلفني و بازنگري در تعرفه‌هاي گران مصوب رگولاتوري مي‌دهند.

  • افزايش تعرفه اينترنت نسل3

پس از ارائه مجوز راه‌اندازي نسل3 تلفن همراه به اپراتورهاي اول و دوم در شهريور‌ماه امسال بود كه با مصوبه كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هر كيلوبايت اينترنت موبايل براي نسل2و3 خدمات اينترنتي تلفن همراه 2.5ريال نرخ‌گذاري شد؛ نرخ‌گذاري‌اي كه موجب تحميل هزينه 262هزار توماني براي مصرف آزاد يك گيگ اينترنت موبايل براي مشتركان 3اپراتورتلفن همراه مي‌شد و واكنش مشتركان را به‌دنبال داشت. اين در حالي بود كه تعرفه قبلي كه در سرويس GPRS به مشتركان ارائه، مي‌شد يك تا 5ريال اما تعرفه اينترنت نسل3 كه براي اپراتور سوم(رايتل) اعمال مي‌شد 0.5ريال بود. انتظار مي‌رفت با راه‌اندازي نسل3 و بهبود كيفيت و سرعت اينترنت همراه، تعرفه‌گذاري خدمات نسل3 از روال تعرفه‌گذاري براي اپراتور سوم تبعيت كند اما نه‌تنها اين اتفاق نيفتاد بلكه با نصف‌شدن تعرفه اينترنت GPRS، نرخ اينترنت 3G 5برابر تعرفه قبلي رايتل تصويب شد. واكنش مشتركان تلفن همراه موجب شد تا وزارت ارتباطات نيز ضمن ابراز نارضايتي از زيان مردم، وعده بازنگري در اين تعرفه‌ها را با بررسي مجدد رگولاتوري مطرح كند؛ وعده‌اي كه هنوز محقق نشده است.

  • وعده حل اختلالات موبايلي تا يك‌ماه

بيش از 2‌ماه از ورود اپراتورهاي اول و دوم به عرصه ارائه اينترنت نسل3 يا 3G مي‌گذرد و طي اين مدت به واسطه ارتقاي شبكه اپراتورها در موارد متعدد اختلالات و مشكلاتي براي مشتركان آنها ايجاد شده است. اما وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كه در حاشيه افتتاح پانزدهمين نمايشگاه ايران تلكام(14مهر‌ماه امسال) در پاسخ به خبرنگار ما در زمينه اختلالات تلفني و كيفيت خدمات اينترنت اپراتورها وعده رفع اين مشكلات را داده بود، بار ديگر وعده يك ماهه‌اي براي رفع اين مشكل مطرح كرده است. در آن زمان منصور واعظي با بيان اينكه طي يك‌ماه گذشته اپراتورهاي تلفن همراه اول و دوم به‌دنبال تغيير دكل‌هاي مخابراتي براي ارتقاي كيفيت خدمات از نسل2 به3 و4 هستند كه موجب افزايش اختلال در مكالمات تلفني شده، اعلام كرد: كيفيت مكالمات تلفني و خدمات اينترنتي اپراتورها متناسب با تعرفه‌اي كه مردم پرداخت مي‌كنند، بهبود نيافته است.

كيفيت نامناسب خدمات اپراتورها در حالي است كه اين وزارتخانه 25درصد در پهناي باند به شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي تخفيف داده تا اين شركت‌ها 20درصد به مردم تخفيف دهند اما باتوجه به اختلالاتي كه وجود دارد، از وضعيت مكالمات تلفني و اينترنت راضي نيستيم و از مردم مي‌خواهيم درصورت بروز مشكل و نارضايتي از كيفيت خدمات، شكايت خود را از طريق شماره تلفن 195به مسئولان ذيربط اعلام كنند.

اما روز گذشته وزير ارتباطات وعده يك ماهه تازه‌اي را براي رفع اين اختلالات مطرح و اعلام كرد: به مردم بشارت مي‌دهيم كه اختلالات همراه اول ظرف يك‌ماه آينده برطرف مي‌شود. اين اختلالات مربوط به هر 3 اپراتور نمي‌شود و تنها همراه اول است كه چنين مشكلي دارد و آن هم به‌دليل گستردگي شبكه و تجهيزات زيادي است كه به اين اپراتور تعلق دارد.

واعظي تأكيد كرد: در اين زمينه حق را به مردم مي‌دهم و قبول دارم كه آنها با مشكلاتي مواجه شده‌اند اما اين بشارت را مي‌دهم كه هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته تا ظرف يك‌ماه آينده اين مشكل برطرف شود. با احتساب اين وعده وزير ارتباطات بايد انتظار داشت تا مشكلات مشتركان در زمينه اختلال مكالمات تلفني همراه اول نهايتا تا نيمه آذر‌ماه محقق شود.

  • كارت زرد به اپراتورها

اين وعده‌ها در حالي است كه طي چند‌ماه اخير كاربران موبايل با عدم‌پايداري شبكه، قطع و وصلي‌هاي گاه و بيگاه، از دسترس خارج شدن، خط رو خط شدن مداوم، قطعي حين مكالمه و اشغالي، پيغام‌هاي خطا در شماره‌گيري و به‌طور كل اختلالات در آنتن‌دهي مواجه بوده و از سوي ديگر كاربران اينترنت خانگي و كاربران اينترنت موبايل نيز براي ورود به دنياي اينترنت راه به جايي نمي‌برند. با اين شرايط اتصال به اينترنت موبايل با GPRS و 3G در حالي كاملا مختل شده كه قرار بود نسل سوم و چهارم موبايل در جهت افزايش كيفيت دسترسي مشتركان به اينترنت پرسرعت در دست ايرانيان قرار گيرد.

گرچه اجراي پروژه رومينگ ملي براي ۳ اپراتور موبايل كشور از مردادماه امسال با هدف بهبود پوشش شبكه آنتن‌دهي تلفن‌هاي همراه اجرا شده بود، اما اكنون به‌دليل عدم‌همكاري اپراتورها در همپوشاني خدمات، اين طرح خود به يكي از متهمان اختلالات موبايل تبديل شده است. تجهيز شبكه‌هاي موبايل كشور به فناوري نسل سوم موبايل نيز به اين نابساماني افزوده و اين اپراتورها كه از سال گذشته بارها آمادگي خود را براي عملياتي‌كردن نسل سوم موبايل اعلام كرده بودند، اين روزها سياست سكوت را پيشه كرده و نه توضيحي مي‌دهند و نه از كاربران عذرخواهي مي‌كنند.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در مورد اختلالات اخير در دسترسي به سرويس‌هاي ارتباطي اعلام كرده است: پارامترهاي كيفيت سرويس اپراتورهاي موبايل به واسطه اينكه 2اتفاق در شبكه‌شان افتاده، در وضعيت نرمال نيست. يكي از اين مباحث رومينگ ملي و ديگري بحث مهاجرت به نسل ۳ موبايل است كه باعث شده شاخص‌هاي كيفيت در اين مدت متغير و با مشكل مواجه شود.

غلامرضا داداش‌زاده با تأكيد بر اينكه رگولاتوري مجوز توسعه را در اين دوره كوتاه براي اصلاح شبكه به اپراتورها داده، افزود: عملكرد اپراتورهاي موبايل در هر دوره در تمام استان‌ها مانيتور مي‌شود و به تفكيك هر استان اعلام كرده و تذكرات لازم را مي‌دهيم. هر‌ماه چندين اخطار را براي اپراتورها در موارد مختلف صادر مي‌كنيم. به تعبيري، به اپراتور كارت زرد مي‌دهيم و درصورتي كه مشكلات را رفع كنند، اين كارت زرد باطل مي‌شود اما در غير اين صورت در برخي موارد تبديل به كارت قرمز شده و ما دست به جريمه مي‌شويم.

وي با تأكيد بر اينكه متأسفانه اختلالات موبايل در ماه‌هاي اخير بسيار مشهود است، به مهر گفت: اپراتورها نيز اذعان دارند كه شاخص‌هاي كيفي شبكه در وضعيت مناسبي قرار ندارد و مهلت خواسته‌اند كه تا بهمن‌ماه اين شبكه‌ها را به پايداري برسانند. در سال ۹۳ يكي‌دو مورد جريمه براي اپراتورهاي موبايل قطعي شده و 2مورد جريمه نيز در حال ارسال مستندات از سوي اپراتورهاست كه به‌زودي فهرست اين تخلفات را اعلام مي‌كنيم. همچنين اخيرا در حوزه اينترنت به ۱۳ شركت اخطار داديم كه اين اخطار مربوط به كيفيت سرويس و كم‌فروشي اينترنت بوده است.

اين ديدگاه‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه بازهم دست بسياري از مشتركان تلفن همراه و كاربران اينترنت كه به‌دليل اختلالات دسترسي به پايين‌ترين سطح خدمات ارتباطي مانند برقراري مكالمات بدون اختلال يا بازشدن با سرعت متوسط صفحات اينترنت متحمل هزينه‌هاي مالي و اتلاف وقت مي‌شوند، از دريافت خسارت سهل‌انگاري اپراتورها كوتاه خواهد ماند.

کد خبر 277667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha