سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

با آغاز به‌کار دولت یازدهم مذاکره هیأت‌های صنعتی و معدنی جهان با همتایان ایرانی افزایش یافته است.

مهدی کرباسیان

به‌رغم اين مذاكرات سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي صنعتي و معدني به شركت‌هاي چيني محدود شده و تحريم‌ همچنان مانع اصلي است. با مهدي كرباسيان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيأت‌عامل سازمان توسعه معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • چه ميزان سرمايه‌گذاري در معادن صورت گرفته است؟

جذب سرمايه‌گذاران و شركاي خارجي در 2محور اتمام 30پروژه نيمه‌تمام يا متوقف بزرگ و رفع مشكلات طرح و فناوري برخي واحدها در دستور كار ايميدرو قرار گرفته است. خوشبختانه تعدادي از پروژه‌هاي نيمه تمام با رفع مشكلات نقدينگي، مديريتي و حمايت‌هاي ويژه راه‌اندازي شد كه برخي مانند طرح سيماني ازنا آماده افتتاح بوده و تا چند روز آينده توليد سيمان در اين مجتمع آغاز مي‌شود. همچنين طرح معدن طلاي زرشوران يا طرح‌هاي فولادي با انتخاب شركاي جديد آماده بهره‌برداري بوده و برخي طرح‌ها نيز در حال برگزاري مزايده است.

  • سهم چيني‌ها در سرمايه‌گذاري‌ها چقدر بوده است؟

اغلب قراردادهايي كه با شركاي چيني داشته‌ايم عملياتي شده است اما پس از اختلاف اخير بانك مركزي ايران و چين از 2 تا 3‌ماه پيش، اين ارتباط كند شده كه اميدواريم مشكل هر چه زودتر حل شود.

  • آيا كشورهاي غربي نيز سهمي داشته‌اند؟

بايد توجه كنيم كه تحريم‌هاي سازمان ملل و اتحاديه اروپا هنوز به قوت خود باقي است. بر اين اساس همكاري ايميدرو با كشورهاي غربي به انعقاد قرارداد منجر نشده و بيشتر يادداشت‌تفاهم بوده است. هنوز به‌طور جدي و مستقيم پولي به وسيله كشورهاي غربي وارد پروژه‌هاي معادن و صنايع معدني كشورمان نشده است اما با مذاكراتي كه با كشورهاي مختلف غربي و آسيايي داشته‌ايم درصورتي‌كه مذاكرات سياسي به نتيجه مطلوب برسد، سرعت و وسعت سرمايه‌گذاري‌و اجراي پروژه‌هاي اين بخش بيشتر مي‌شود. همچنين به‌رغم تحريم‌ها با كشورهاي قزاقستان، روسيه، چين، ونزوئلا (تأمين آلومينيوم) و هندي‌ها در حال مبادله گروه‌هاي كارشناسي و مذاكره هستيم.

  • درصورت لغو تحريم‌ها چه كشورهايي پيشگام حضور در ايران هستند؟

شركت‌هاي بزرگ اروپايي و آسيايي در صف انتظار حضور در معادن و صنايع معدني ايران پس از لغو تحريم‌‌ها و تنگناهاي نظام بانكي هستند اما شركت‌هاي اروپايي كه طي سال‌هاي گذشته شانس زيادي را در بازار ايران و خاورميانه به‌دليل تحريم‌ها از دست داده و حتي در ملاقات‌هاي حضوري و خصوصي نيز به اين موارد اذعان دارند، براي جبران زيان‌هاي قبلي، پيشگام حضور در بازار ايران خواهند بود.

کد خبر 277509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha