سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
۰ نفر

اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا اقیانوسیه موسوم به اپک دیروز در پکن با حضور سران ۲۰ کشور این منطقه برگزار شد.

پوتین

 اين در حالي است كه حضور ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه در اين اجلاس و ديدارها و ملاقات‌هايش همه اخبار پيرامون اين نشست را تحت‌تأثير قرار داد و حواشي مرتبط با پوتين در كانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت.در ميانه رويارويي غرب و روسيه برسر اوكراين كه به وضع تحريم‌هاي بي‌سابقه آمريكا و اروپا عليه روسيه و جنگ لفظي شديد ميان سران اين كشورها منجر شد، پوتين در حاشيه نشست اپك با چند نفر از سران اين كشورها ازجمله باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش خبرگزاري رويترز و براساس بيانيه‌اي كه كاخ‌سفيد منتشر كرد، پوتين و اوباما در اجلاس ديروز، 3 بار با هم برخورد داشتند و در نهايت 20دقيقه گفت‌وگو كردند. محور اين گفت‌وگوهاي كوتاه، اوكراين، سوريه و همچنين پرونده هسته‌اي ايران بوده‌است. جزئياتي از اين مكالمه كوتاه و نتيجه آن منتشر نشده‌است.

اين گفت‌وگو درحالي صورت‌گرفته‌است كه اوباما در سخنراني خود در اجلاس اپك، از فرصت استفاده كرده و بار ديگر به روسيه درباره خطر منزوي شدن درصورت پافشاري بر سياست‌هايش در اوكراين هشدار داد. اين دومين حضور مشترك اوباما و پوتين در يك اجلاس جهاني در روزهاي اخير است. هفته گذشته اين دو نفر در نشست گروه 20در استراليا حضور داشتند اما ديداري ميان آنها برگزار نشد. در ساعات اوليه اجلاس اپك هم، اوباما و پوتين درحالي‌كه در دوطرف رئيس‌جمهور چين وارد سالن محل اجلاس شدند مكالمه‌ سرد كوتاهي با هم داشتند.

اوباما و پوتين در هفته‌هاي اخير در چندين سخنراني، شديدترين حملات را عليه يكديگر به‌كار برده و با زيرسؤال بردن سياست‌هاي طرف مقابل، يكديگر را به ديكتاتوري متهم كردند. به همين‌خاطر گفت‌وگوي كوتاه ديروز براي رسانه‌هاي جهان جالب توجه بوده‌است. رويارويي ميان غرب و روسيه در خاك اوكراين همچنان ادامه دارد. در روزهاي اخير ارتش اوكراين با اعلام اينكه كارواني جديد از تجهيزات نظامي روسيه وارد شرق اين كشور شده، مناطق شرقي تحت كنترل جدايي‌طلبان را مورد حملات سنگين و گلوله‌باران قرار داده‌است.

پوتين علاوه بر اوباما،  با نخست‌وزير استراليا هم ديدار كرد. بعد از تحريم‌هاي آمريكا و اروپا، استراليا هم تحريم‌هايي عليه دولت روسيه به اجرا گذاشت. پوتين 2 روز قبل در پكن توافقنامه‌اي را با رئيس‌جمهور چين به امضا رساند كه چين را به يكي از بزرگ‌ترين مشتريان گاز روسيه تبديل مي‌كند. اين توافقنامه به فروش گاز به‌مدت 30سال از روسيه به چين مربوط مي‌شود. 2‌كشور همچنين قرار است مبادلات تجاري خود را به جاي دلار و يوروبه‌روبل و يوان انجام دهند. اين همگرايي تجاري اقتصادي، موضع روسيه را در مقابل غرب در شرايط جديد تقويت مي‌كند. به همين‌خاطر پوتين با موضعي محكم در اجلاس ديروز اپك شركت كرد.
اجلاس اپك معمولا دستور كاري اقتصادي تجاري دارد. در اجلاس ديروز هم رئيس‌جمهور چين خواستار توجه كشورهاي عضو اين سازمان به اهميت توافقنامه‌هاي دوجانبه تجارت آزاد ميان كشورهاي منطقه شد.

  • رفتار دردسرساز پوتين با بانوي اول چين

رسانه‌ها تصويري را در حاشيه نشست اپك شكار كردند كه تلويزيون دولتي چين آن را سانسور كرده‌بود. تصوير خوش‌وبش ولاديمير پوتين با همسر رئيس‌جمهور چين و كمك به او در پوشيدن كت، مورد توجه دوربين‌هاي خبري قرار گرفت كه اجلاس اپك را پوشش مي‌دادند. اين تصاوير هم به حاشيه‌هاي پوتين در نشست اپك افزود.

کد خبر 277507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha