همشهری آنلاین: نشست سران مجمع همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (اپک) جمعه در ویتنام شروع به کار خواهد کرد.

apec

به گزارش ان اچ کی، از رئوس مطالب مورد بحث، ایجاد منطقه تجارت آزاد آسیا - اقیانوس آرام یا (اف تاپ | FTAAP) است.

رهبران اَپک، سالانه در چنین زمانی به منظور تبادل نظر درباره چارچوب این تجارت دیدار می‌کنند. هدف آنها دستیابی به تجارت باز و آزاد، و سرمایه گذاری در منطقه تا سال ۲۰۲۰ است. 

یوریزومی واتانابه، استاد دانشکده مدیریت خط مشی دانشگاه کیئو، درباره دورنمای اف تاپ می‌گوید:

واتانابه: این اولین نشست اَپک با شرکت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا خواهد بود. با در نظر گرفتن تمرکز دولت او بر رویکرد دوجانبه در مسایل اقتصادی، صحبت‌های وی درباره چارچوب چند ملیتی، برای همکاری اقتصادی ما بین ۲۱ کشور و منطقه، یکی از محورهای توجه خواهد بود.

در نشستی که در روز دوشنبه با حضور آمریکا و ژاپن برگزار شد، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن تاکید کرد که این کشور در راستای تجارت بازتر و آزادتر در منطقه آسیا - اقیانوس آرام، با ایالات متحده همکاری می‌کند. در نشست سران پیش رو، آمریکا ممکن است هواداری از قراردادهای دوجانبه و آمادگی خود را برای اعمال تحریم بر علیه کشورهایی که کسری تجاری قابل توجهی با آنها دارد، مشخص کند. در آن شرایط، انتظار می‌رود که ژاپن، ایالات متحده را برای اصلاح مسیرش متقاعد کند. این مسوولیتی بزرگ است.

در مورد اف تاپ، ژاپن پیشبرد مذاکرات را به منظور دستیابی به این توافق ادامه خواهد داد. چگونگی پیشرفت گفتگوها برای تنظیم استانداردهای جهانی در زمینه هایی همانند تجارت الکترونیک، زیرساخت ها مثل برق و حمل و نقل، و نیز محیط زیست، بسیار مورد توجه ژاپن خواهد بود. در نظر بگیرید یک شرکت ژاپنی می‌خواهد در یک پروژه توسعه شهری در چین نقشی ایفا کند. ژاپن باید بتواند به منظور اطمینان از اینکه استانداردهای داخلی کشور چین برنامه های این شرکت را مختل نمی‌کند، مقررات تجاری را تضمین کند.

هر یک از اعضای اَپک، نقش خود را در ایجاد تجارت و سرمایه گذاری هموارتر ایفا کرده اند. به عنوان مثال، ژاپن مذاکرات پیمان تجارت آزاد مشارکت اقتصادی کشورهای حوزه اقیانوس آرام را پس از خروج ایالات متحده از این پیمان، در بین ۱۱ کشور رهبری کرده است. همچنین آسه آن در حال تلاش برای برداشتن تعرفه های بیش از ۹۵ درصد اقلام، و آزادسازی خدمات در چارچوب جامعه اقتصادی خود می باشد. لذا من معتقدم که در نشست پیش رو، نیاز است شرکت کننده های دیگر، آمریکا را متوجه کنند که اگر در چنین اقداماتی مشارکت نکند، ضررهایی در افق میان مدت و بلند مدت متوجه این کشور خواهد بود. فشار آوردن به ایالات متحده برای تغییر موضع خود، یک ماموریت پشت پرده برای این نشست خواهد بود.

کد خبر 387897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha