سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جبهه پولیساریو اعلام کرد که در پاسخ به اظهارات محمد ششم پادشاه مغرب مبنی بر اینکه نیروهای این کشور در صحرای باختری می‌مانند تهدید به جنگ کرد.

 جبهه پولیساریو مغرب را به جنگ تهدید کرد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام جبهه پولیساریو با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام این مطلب گفت: مردم صحرا هیچ گزینه دیگری به غیر از به دست گرفتن اسلحه و جنگ مسلحانه ندارند.

محمد سالم ولد صالح وزیر امورخارجه جمهوری دمکراتیک و عربی صحرا تاکید کرد که در مقابل سکوت جامعه جهانی و بی توجهی مغرب به قوانین بین المللی ما دست به اسلحه خواهیم برد.

خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری از این گزارش نوشت:جبهه پولیساریو تاکید دارد که حاکمیت صحرا را که در سال 1975 به مغرب ملحق شده در اختیار دارد.

این در حالی است که محمد ششم پادشاه مغرب در مراسم سی و نهمین سال الحاق صحرا به این کشور بدنبال درگیری مسلحانه تاکید کرد، مغرب همچنان در صحرای باختری می ماند و صحرای باختری همیشه جزء خاک مغرب است.

شورای امنیت با صدور قطعنامه 2099 خواستار حل سیاسی ، عادلانه ، پایدار و توافقی مناقشه صحرای باختری شد و بر لزوم بهبود وضعیت حقوق بشر در این منطقه تاکید کرد.

مغرب خواهان اعطای خودمختاری به منطقه صحرای باختری است، در حالیکه جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی تعیین سرنوشت با 3 گزینه ' استقلال ، خودمختاری و الحاق به خاک مغرب' است.

مغرب در سال 1975 پس از خروج نیروهای استعماری اسپانیا از منطقه صحرای باختری این منطقه را به خاک خود ملحق کرد.

جبهه پولیساریو روز 27 فوریه 1976 تشکیل جمهوری صحرای باختری را اعلام کرد و روز 6 مارس همان سال نخستین دولت خود را به نخست وزیری محمد الامین الاحمد تشکیل داد.

جبهه پولیساریو فقط 20 درصد از خاک صحرای باختری را تحت کنترل دارد در حالیکه مدعی مالکیت خود بر 80 درصد بقیه است که تحت کنترل مغرب قرار دارد.

کد خبر 277475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha