شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب توسعه و عدالت (پی جی دی) مراکش روز شنبه اعلام کرد در انتخابات مجلس این کشور برنده شده است.

انتخابات در مراکش

این انتخابات برای ایجاد دولتی قوی بعد از این‌که شاه محمد برای جلوگیری از سرایت انقلاب‌های بهار عربی بخشی از قدرتش را واگذار کرد، انجام شد.

پی جی ی که بیشتر طرفدارانش را فقرای مراکش تشکیل می‌دهند دومین حزب معتدل اسلام‌گرا بعد از تونس و آغاز بهار عربی در منطقه است که هدایت دولت یک کشور آفریقای شمالی را به‌دست می‌گیرد.

اما این حزب که امیدوار است بتواند اقتصاد اسلامی را اجرا کند و در عین حال اعلام کرده از وضع قوانین سختگیرانه برای جامعه خودداری خواهد کرد، باید برای تشکیل دولت با دیگران ائتلاف کند.

داوودی، نفر دوم این حزب میانه‌روی اسلامی در گفت‌و گو با رویترز اعلام کرد:"بر اساس گزارش نمایندگانمان در صندوق‌های رای‌گیری در سراسر کشور، وا برنده‌ایم.ما در رباط، کازابلانکا، تنجیر،کنیتره،بنی ملال و ... در صدر قرار داریم.حزب ما بیشترین تعداد کرسی را به خود اختصاص داد".

تا لحظه تنظیم این خبر، مقامات دولتی هنوز ادعای این حزب را تایید نکرده‌اند.

پادشاه مراکش برای در امان ماندن از سرایت اعتراض‌های مردمی در تونس، مصر، لیبی، یمن  و سوریه، روند برخی اصلاحات را امسال احیا کرده است.

moreفروپاشی رژیم دیکتاتوری معمر قذافی

او به دولت قدرت بیشتری اعطا کرده اگرچه هنوز در مسائل مربوط به اقتصاد، امنیت و مذهب حرف آخر را او می‌زند و تصمیم نهایی با اوست.

حدود 13.6 میلیون نفر مراکشی از جمعیت حدودا 33 میلیون نفری این کشور برای رای دادن ثبت‌نام کرده‌اند.این نهمین انتخابات این کشور بعد از به استقلال رسیدنش در سال 1956 است.

مراکش مستعمره فرانسه بود.

وزیر کشور گفته است نتیجه انتخابات اواخر روز شنبه 5 اذر اعلام می‌شود.

پادشاه نخست‌وزیر را از حزب برنده ، انتخاب می‌کند.اما هر حزبی که بیشترین کرسی را هم به خود اختصاص دهد به‌نظر نمی‌رسد بتواند به تنهایی و بدون ائتلاف با حزبی دیگر خودش دولت تشکیل بدهد.

پی جی دی گفته‌است قصد دارد با 3 حزب موجود در دولت فعلی ائتلاف کند.این احزاب عبارتند از اتحادیه سوسیالیست‌های نیورهای محبوب جناح چپ(یو اس اف پی) و حزب ملی‌گرای استقلال که حزب نخست‌وزیر فعلی است.

پادشاه مراکش بعد از به قدرت رسیدن در سال 199 به خاطر تلاش برای جبران ارثیه تاریک نقض حقوق بشر در دورانحکومت 38 ساله  پدرش، شاه حسین، از طرف جامعه بین‌الملل تحسین شده بود.اما جریان اصلاحات او در چند سال گذشته متوقف و از مسیر خارج شد.

کد خبر 152194
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز