سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

کمیسیون برنامه و بودجه را به‌واقع باید یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های شورای شهر تهران دانست؛ چراکه ۵کمیسیون دیگر ارتباطات تنگاتنگی با این کمیسیون دارند.

شورای شهر تهران

 به‌عبارتي همه كميسيون‌هاي شوراي شهر تهران اولا براي انجام يكي از اصلي‌ترين وظايف خود يعني نظارت و ثانيا برنامه‌ريزي و تعيين بودجه در لوايح و طرح‌ها بايد در تعامل مستقيم با كميسيون برنامه و بودجه باشند. از سوي ديگر كميسيون برنامه و بودجه نقش مهمي در راهبردهاي معاونت‌ها، سازمان‌ها و شركت‌هاي تابع شهرداري دارد. به همين‌خاطر نمايندگان شهرداري و اعضاي كميسيون برنامه و بودجه به‌طور مداوم با هم در ارتباط هستند تا انحراف از برنامه و بودجه به حداقل برسد. به‌طور نمونه در يكي از آخرين جلسات كميسيون برنامه و بودجه، محمدعلي دارياني، معاون توسعه منابع انساني شهرداري تهران و نمايندگان اين معاونت و همچنين نمايندگاني از سازمان بازنشستگي نيز حضور داشتند تا درخصوص طرحي در زمينه استخدام نيرو تصميم‌گيري شود؛ طرحي كه پس از جمع‌بندي نهايي توسط كارشناسان مربوطه احتمالا به‌زودي به صحن شوراي شهر تهران مي‌آيد.

سامانه نظارتي؛ يكي از يادگاري‌هاي شورا

عليرضا دبير رياست كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران عضوي است كه سابقه حضور در شوراي سوم را نيز در كارنامه دارد.

از اسم كميسيون هم مشخص است كه بايد هنگام بحث و بررسي موضوع جلسه با ارائه كلي عدد و رقم و مواد قانوني و تبصره‌ها از سوي اعضاي حاضر روبه‌رو شويم. همين اتفاق مي‌افتد و در اين ميان دبير مدام به كارشناسان و اعضاي حاضر تأكيد مي‌كند كه موارد قانوني و آنچه در برنامه 5ساله شهرداري آمده را درنظر بگيرند.

وي پس از برگزاري جلسه درباره آخرين اقدامات كميسيون برنامه و بودجه نيز توضيحاتي را بيان كرد. دبير گفت: «در كنار وظايف اصلي، كميسيون برنامه و بودجه اقدامات مهم ديگري نيز انجام داده است تا سطح موجود آن ارتقا يابد. يكي از آنها سامانه نظارتي است كه از دل كميسيون بيرون آمد. تمام پروژه‌هاي شهرداري ( چه پروژه‌هاي مستمر و چه غيرمستمر) در اين سامانه قرار مي‌گيرد و با تمام كارشناسان نظارت را انجام مي‌دهيم.» اينطور كه دبير عنوان كرد ديگر نظارت به‌طور سنتي و بازديد انجام نمي‌شود و با وجود چنين سامانه‌اي كار به‌صورت دقيق‌تر در 22منطقه صورت مي‌گيرد؛ سامانه‌ نظارتي كه براي طراحي و اجراي آن حدود 10ماه زمان برده است و حالا بازخوردهاي آن مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. به گفته وي گزارش كميسيون برنامه و بودجه از گزارش 9ماهه شهرداري نيز براساس اين سامانه ارائه مي‌شود؛ گزارشي كه كمك بزرگي در بستن بودجه 94خواهد بود چراكه به خوبي نشان مي‌دهد كه پيشرفت پروژه‌ها چقدر بوده و هزينه‌هاي آن به چه صورت است. به‌نظر دبير اين سامانه نظارتي يكي از بهترين يادگاري‌هاي شوراي شهر تهران خواهد بود.

بودجه عملياتي مي‌شود

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مهم‌ترين عملكرد بعدي را عملياتي‌شدن بودجه شهرداري مي‌داند. دبير سپس توضيح داد كه در واقع به‌دنبال اين هستيم با اين كار هزينه واحد را مشخص كنيم. يعني وقتي قرار است پروژه‌اي احداث شود ريز هزينه‌هاي آن با اين روش كاملا استخراج مي‌شود؛ به‌عبارتي شفاف‌سازي مي‌شود. اينطور كه وي عنوان كرد در اين راستا براي حدود 400نفر از معاونت‌ها، سازمان‌ها و مناطق شهرداري كلاس آموزشي برگزار مي‌شود. وي همچنين درباره ضرورت عملياتي‌كردن بودجه سال93 شهرداري تهران به همشهري توضيح داد: «براي اين منظور، بودجه را از 20ماده به 7فصل تبديل كرده‌‌ايم.» البته به گفته وي عملياتي شدن بودجه يك فرايند است و يك‌شبه اتفاق نمي‌افتد و دست‌كم به 2تا 3سال براي رسيدن به‌سر منزل مقصود زمان نياز دارد.

فعاليت كميسيون برنامه و بودجه به‌طور خلاصه

به‌طور خلاصه كارهايي كه در كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران صورت مي‌گيرد به‌صورت زير است:
بررسي لوايحي كه از طرف شهرداري به شورا ارائه مي‌شود.
بررسي طرح‌هايي كه در شورا و از طرف كميسيون‌هاي 6گانه آن مطرح مي‌شود.
بررسي كارشناسي اساسنامه‌هاي مربوط به سازمان‌ها و شركت‌هاي تابع شهرداري
نظارت برنامه و بودجه‌اي عملكرد شهرداري در مقاطع مختلف زماني و ارائه گزارش آنها
پايش مستمر برنامه علمياتي 5ساله دوم شهرداري تهران

 

کد خبر 277410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha