چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۸
۰ نفر

توسعه مترو در شهری مانند تهران که روزانه شاهد چند میلیون سفر و جابه‌جایی است اهمیت بسیاری دارد.

شورای شهر

شوراي شهر تهران نيز با دقت روند ساخت مترو را زيرنظر دارد. اين حساسيت نيز موجب شد تا مديرعامل شركت مترو ديروز با حضور در صحن علني شوراي شهر به ارائه گزارشي درباره اقدامات اين شركت بپردازد. هابيل درويش با اشاره به اينكه مترو بزرگ‌ترين پروژه عمراني در كشور است، گفت: همزمان در 6خط مترو و در ده‌ها جبهه بيش از 20هزار كارگر درزير زمين مشغول به‌كار هستند. نظر هابيل درويش اين بود كه سرعت دستگاه‌هاي حفار تي‌بي‌ام نسبت به روش اتريشي 5برابر كمتر است بنابراين در حفر تونل بايد به سمت استفاده از روش اتريشي حركت كرد. وي اعلام كرد كه تا پايان سال 94خط 6مترو به اتمام مي‌رسد. اين خط از شهرري تا كن و سولقان به طول 33كيلومتر طراحي شده است.

علاوه بر اين در ادامه توسعه غربي خط 4قرار است مترو تا فرودگاه مهرآباد ادامه پيدا كند. اين پروژه نيز تا پايان امسال به بهره‌برداري خواهد رسيد. به گفته درويش قطارهاي اين خط به‌طور خاص و تنها براي فرودگاه مهرآباد به شكل زيبايي طراحي شده است.
مديرعامل شركت مترو همچنين از خط 3به‌عنوان بزرگ‌ترين خط متروي تهران نام برد كه از جاده ساوه شروع و تا شهرك قائم در شمال تهران ادامه مي‌يابد. وي گفت: فاز نخست اين خط از جاده ساوه تا مصلي كه به اتمام رسيده اما در فاز 2 كه از مصلي تا شهرك قائم ادامه دارد كار تا 66درصد به اتمام رسيده و با پيگيري‌هاي ويژه قبل از پايان سال به اتمام مي‌رسد. وي درعين حال از توسعه خط 3در قالب انشعابي از اقدسيه تا تجريش خبر داد و گفت: اين توسعه نيز در حال اجراست.

به گفته درويش در تمام دنيا سالي 7تا 8متر مترو ساخته مي‌شود درحالي‌كه شهرداري تهران با فرهنگ جهادي 50مترتونل مي‌سازد.يكي از گلايه‌هاي ديروز هابيل درويش مربوط به تعيين تكليف واگذاري مسئوليت ساخت خطوط متروي شهرهاي اقماري به شهرداري بود. وي گفت: شهرداري اصراري ندارد كه اين كار را انجام دهد اما بالاخره بايد مشخص شود چون با وجود اينكه دولت تصويب كرده كار ساخت متروي شهرك‌هاي اقماري را شهرداري انجام دهد اما هم‌اكنون صحبت سر اين است كه مسئوليت اين كار از شهرداري گرفته شود. وي خواستار تعيين تكليف در اين‌باره شد و گفت: هم‌اكنون متروي فرودگاه امام و شهر پرند 77درصد پيشرفت فيزيكي دارد. پيش‌بيني اين بود كه امسال تمام شود اما اختلاف سليقه‌ها مانع شده. وقتي يك روزمسئوليت مي‌دهيم يك روزپس مي‌گيريم، مردم چه تقصيري دارند.

مديرعامل شركت مترو تأكيد كرد: ما امروز 13هزار ميليارد تومان پروژه را در تهران داريم كه اين حجم‌عظيم از كار حمايت اعتباري و قانوني دولت به‌ويژه در بحث فاينانس را مي‌طلبد. وي با ابراز خوشحالي بابت اينكه تأمين فاينانس خط 4پس از تعاملات صورت گرفته توسط شهرداري حل شده است، گفت: پيش‌پرداخت خط 4انجام شده اما اگر كاغذ و نوشته‌اي دهند تا فاينانس اجرايي شود همه خطوط مترو كمتر از 2سال به بهره‌برداري مي‌رسد و شرايط 10ميليون سفر را با همين زيرساخت‌ها فراهم‌‌ مي‌سازيم.

درويش در بخش ديگري از سخنان خود از حل مشكل تاخير در نصب پله‌برقي‌ها خبر داد و گفت: 444 پله‌برقي براي كارهاي عمراني خريداري كرديم كه 139پله وارد شد، 96 پله نصب شد و بايستي تا قبل از پايان سال باقيمانده وارد و نصب شود. ضمن اينكه مقرر شده پيمانكاران تا 5سال كارتأمين و نگهداري را تقبل كنند. مديرعامل شركت متروي تهران با تأكيد بر اينكه امسال يكي از بهترين سال‌ها از نظر تخصيص اعتبارات مترو بود، گفت: ظرف يك هفته گذشته 400متر تونل‌سازي‌ كرديم و امسال 100كيلومتر مترو خواهيم ساخت.

  • مترو مورد توجه اعضاي شوراي شهر

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران پس از پايان گزارش مديرعامل شركت مترو به اظهارنظر درباره آن پرداختند. احمد حكيمي‌پور به اهميت طراحي ايستگاه‌هاي مترو از نظر سيما و منظر شهري اشاره كرد و اينكه بايد اين طراحي متناسب با نماي
ايراني- اسلامي باشد. وي همچنين از همه زيرمجموعه‌هاي شهرداري خواست تا در مناقصات يا مزايده‌ها از حضور اعضاي شوراي شهر استفاده كنند تا احساس نشود كه نظارت در شورا ضعيف است.

مرتضي طلايي هم خواستار آن شد تا قبل از آنكه پديده دستفروشي، سد معبر و تكديگري شكل سازماندهي شده به‌خود بگيرد با آن برخورد صورت گيرد. وي همچنين به موضوع ترويج فرهنگ كتابخواني در مترو و اتوبوس اشاره كرد و خواستار ايجاد شرايطي شد كه مردم ظرف مدتي كه با مترو يا اتوبوس سفر مي‌كنند كتاب مطالعه كنند.

محمد مهدي تندگويان هم خواستار جمع‌آوري آن دسته از كارگاه‌هاي مترو شد كه با وجود اتمام كار اما هنوز باقي مانده‌اند و به محل جمع‌آوري زباله و معتادان تبديل شده است. وي درباره موضوع پايين بودن قيمت بليت مترو در تهران گفت: اينكه ما صرفاً براساس قيمت بگوييم ارزان‌ترين مترو در دنيا را داريم مقايسه جامع و كاملي نيست اين مقايسه درصورتي صحيح است كه خدمات ارائه شده از سوي ما در سطح متروهاي ديگر دنيا باشد.

اسماعيل دوستي عضو كميسيون عمران شوراي شهر تهران نيز گفت: در بازديدي كه توسط كميسيون عمران از مترو داشتيم واقعا مشاهده شد كه چگونه با دست خالي 200كيلومتر مترو در حال ساخت است و از همه مهندسان، تكنسين‌ها، قرارگاه خاتم و شركت مهندسي سپاه سد تشكر مي‌كنم.

عليرضا دبير هم با اشاره به فعاليت‌هاي مثبتي كه در تكميل متروي تهران در حال انجام است، اظهار داشت: يكي از افتخارات شوراي چهارم تبصره ۲۳ بودجه سال ۹۳ است. وي افزود: پيش از اين مناطق شهرداري هيچ انگيزه‌اي براي تملك املاك ايستگاه‌هاي مترو نداشتند اما شوراي شهر ۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار به اين امر اختصاص داد و در مقابل مترو 150ميليارد تومان عملكرد داشت و اين افتخار شوراي شهر چهارم است. وي در ادامه از شهرداري تهران خواست براي نجات شهر تهران از معضل ترافيك؛ توسعه مترو را در اولويت قرار دهد.

عليرضا دبير همچنين از اهميت طراحي خطوط جديد براي مترو سخن گفت و اينكه بايد شوراي شهر با استخدام مشاوران نسبت به طراحي اين خطوط جديد براي داخل شهر اقدام كند.اهميت نصب آسانسور و فراهم‌كردن شرايط تردد آسان در مترو براي معلولان از سوي الهه راستگو و علي صابري مورد تأكيد قرار گرفت. نظر راستگو درخصوص چنين سيستمي اين بود كه معلولان نمي‌توانند با ويلچر از پله برقي استفاده كنند؛ بنابراين به راه‌اندازي آسانسور در ايستگاه‌هاي مترو نياز است. صابري هم معتقد بود كه اصولا استانداردها براي تردد معلولان فراتر از اينهاست و دركل پيش از ساخت ايستگاه‌ها از هنگام طراحي ايستگاه‌ها بايد اين استانداردها درنظرگرفته شود وگرنه بعد از ساخت معلوم نيست كه بشود كاري براي معلولان كرد.

پس از اين اقبال شاكري از شيوه مديريت جهادي در مترو تقدير كرد و گفت: «مشكل ما پشتوانه مالي است وگرنه از لحاظ مديريتي و فني مشكلي نداريم.» پيشنهاد وي اين بود كه همانند ساير شهرهاي دنيا كه در ساخت مترو از توان بخش خصوصي استفاده مي‌كنند در تهران نيز از اين امكان استفاده شود زيرا دولت و شهرداري نمي‌توانند تمام پروژه‌هاي مترو را به سرانجام برسانند.

عباس جديدي نيز خواستار حضور اعضاي شوراي شهر در كميسيون مناقصات مترو شد زيرا به گفته وي ظرف 23سال گذشته صدها مناقصه برگزار شده اما هيچ عضوي از شوراي شهر به‌عنوان ناظر حضور نداشته است.اشاره ديگر جديدي به مجتمع‌هاي ايستگاهي بود. وي گفت: «بايد توجه داشته باشيم چه مي‌دهيم و چه مي‌گيريم». وي به‌عنوان مثال به مجتمع ايستگاهي روبه‌روي مجتمع ورزشي شهيد چمران اشاره كرد و گفت: «ارزش اين زمين كه به شركت آب واگذار شد، بالاي هزارميليارد تومان بود كه به قيمت 140ميليارد تومان واگذار شد.» وي از شوراي شهر خواست تا فروش اينگونه زمين‌ها متوقف شود زيرا اين اراضي‌ بيت‌المال است.

محسن سرخو هم با اشاره به اينكه تهران به 740كيلومتر مترو نياز دارد، اظهار كرد:‌ «تا آخر برنامه 5ساله شهرداري بايد 300كيلومتر مترو بسازد.» تأكيد سرخو تأمين اعتبارات لازم براي ساخت سالي 30كيلومتر مترو و تملك زمين‌هاي ايستگاهي بود. وي افزود: «بايد در بودجه سال آينده اعتبارات مترو در بخش نقدي همه تخصيص يافته تلقي شود نه اينكه بخواهد در نوبت قرار گيرد.» سرخو با استناد به سخنان مديرعامل شركت مترو كه گفته بود درصورت تأمين فايناينس ظرف 2سال مترو تكميل مي‌شود، گفت: «بنابراين اگر اعتبارات دولتي به مترو تزريق شود به 740كيلومتر مترو در پايان برنامه دست خواهيم يافت كه كاربزرگي خواهد بود بنابراين پيشنهاد مي‌كنم طرحي ارائه دهند و بگويند چقدر فاينانس نياز دارند بلكه بتوانيم كاري كه بايد ظرف 5سال ا نجام دهيم را دوساله به‌صورت فشرده به سرانجام برسانيم.»

رحمت‌الله حافظي نيز با اشاره به اينكه شهرداري قانون مصوب مجلس شوراي شهر تهران در برگزاري مناقصات شهرداري را نقض كرده است، گفت: «بايد يك نفر از اعضاي شوراي شهر به‌عنوان ناظر در جلسات مناقصه شركت كند، اين قانون است و الزاما بايد اجرا شود.» اين موضوع از سوي غلامرضا انصاري نيز مورد تأكيد قرارگرفت.يكي ديگر از موضوعات مطرح شده از سوي حافظي اين بود كه كارگران مترو از ارديبهشت‌ماه امسال حقوقي دريافت نكرده‌اند. وي گفت: «بايد پيگيري شود كه اين مشكل چيست؟»

احمد دنيامالي نيز از لزوم انجام مطالعات تطبيقي بين طرح‌هاي جامع مترو و طرح‌هاي شبكه اتوبوسراني سخن گفت و افزود‌: «ما به مردم قول داديم به فاصله هر 500متر از محل سكونت‌شان امكان دسترسي به يكي از وسايل نقليه عمومي فراهم خواهد بود به همين دليل در اين‌باره مطالعه تطبيقي مهم است.» وي همچنين نگراني خود را بابت تجهيزات حمل ونقل نظير واگن اعلام كرد و گفت: «خوشبختانه در داخل كشور چند مجموعه داريم كه وابسته به دولت و بخش غيردولتي است.»

و اما احمد مسجد جامعي از نگراني‌هاي خود براي تأمين امنيت مسافران مترو درهنگام وقوع خطر و حوادث مختلف سخن گفت و افزود: «پيشنهاد دارم در كنار توجه به توسعه كمي مترو به كاركردهاي متعدد مترو در شرايط بحران و ايمني توجه ويژه شود.»
معصومه آباد نيز اعلام كرد كه 95درصد حوادث مترو مربوط به‌خودكشي است درحالي‌كه در تمام دنيا خودكشي 8درصد حوادث را شامل مي‌شود.نظر مجتبي شاكري هم اين بود كه معاونت فرهنگي شهرداري تدبيري بينديشد تا در سريال‌هاي تلويزيوني مترو و فرهنگ استفاده از آن ترويج شود. وي همچنين تأكيد كرد كه در بودجه سال آينده كاري شود تا يك مدير اجرايي ناچار نباشد بخش عمده‌اي از كارخود را كنار بگذارد و به‌دنبال نقدكردن بودجه غيرنقدي باشد.

  • خريداري پله برقي براي همه ايستگاه‌ها

در ادامه معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران نيز با حضور پشت تريبون صحن علني شوراي شهر به تذكرات اعضاي شوراي شهر پاسخ داد و گفت: «برخلاف سايركشورها ميزان اقدام به‌خودكشي در كشور ما و در ايستگاه‌هاي مترو بسيار كم است، در سال 92، 12نفر و در سال93 تا‌كنون 6نفر اقدام به‌خودكشي كرده‌اند كه برخي منجر به فوت و برخي منجر به جرح شده است.»
وي درباره تأمين امنيت شهروندان در مترو نيز گفت: به همين منظور با يكي از برجسته‌ترين پژوهشگاه‌هاي بررسي بحران‌هاي طبيعي و انسان‌ساز قراردادي را به امضا رسانده‌ايم.تشكري هاشمي به تشريح وضعيت پله‌هاي برقي در ايستگاه‌هاي مترو پرداخت و گفت: «ساختار برخي ايستگاه‌هايي كه در سال‌هاي ابتدايي در دهه 60ساخته شده به‌گونه‌‌اي است كه محلي براي نصب پله برقي تعبيه نشده است اما در ايستگاه‌هاي جديد تا‌كنون بيش از 400پله برقي نصب شده و 500پله برقي هم در ايستگاه‌هاي در حال ساخت در حال نصب است.»

تشكري هاشمي درباره وضعيت نصب آسانسورها در ايستگاه‌ها گفت: «در حال حاضر 80دستگاه آسانسور در ايستگاه‌هاي مترو نصب شده است اما اين تعداد آسانسور كافي نيست.»معاون شهردار تهران همچنين از نصب مسير نابينايان در 18ايستگاه مترو خبرداد و گفت: «در تلاش هستيم تا در تمام ايستگاه‌ها مسير نابينايان را ايجاد كنيم تا آنها بتوانند با استفاده از علائم مشخص مسيريابي كنند.»

وي همچنين درباره نصب درهاي بازشو در ايستگاه‌هاي مترو(PSD) سخن گفت و افزود: « اين طرح در برنامه 5ساله پيش‌بيني شده، اما اين پروژه بسيار پرهزينه است و به ازاي هر ايستگاه 10ميليارد تومان نياز دارد.»معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران درباره واگذاري مجتمع ايستگاه قيطريه نيز گفت: «مزايده ايستگاه قيطريه در سال85 به‌صورت عمومي و با درج در روزنامه رسمي برگزار شد و به فروش رسيد و اساسا هيچ واگذاري توافقي در مجتمع ايستگاهي صورت نگرفته است.»

وي افزود: «اين زمين كه داراي 4هزار مترمربع مساحت است در سال85 قيمت‌گذاري شده كه با درنظر گرفتن تورم مطمئنا با قيمت امسال تفاوت دارد. اما حتي اگر براي هر مترمربع از اين زمين 4هزار متري 20ميليون تومان قيمت‌گذاري شده باشد، باز هم رقم مورد نظر 80ميليارد تومان مي‌شود بنابراين اعضاي شوراي شهر لطفا در اعلام نرخ‌ها دقت داشته باشند.»

وي همچنين تأكيد كرد: «برابر مصوبه شوراي شهر درخصوص شركت مجتمع‌هاي ايستگاهي اقدام شد و كليه خريدها از طريق سازمان سرمايه‌گذاري يا اداره كل املاك و مستغلات انجام مي‌شود.»وي همچنين درخصوص حضور يكي از اعضاي شورا به‌عنوان ناظر در كميسيون مناقصات گفت: «تا‌كنون هيچ منعي براي حضور اعضاي شوراي شهر در كمسيون مناقصات وجود نداشته و ممانعتي به عمل نيامده و درصورت وجود قانون در اين‌باره نيز هيچ منعي وجود ندارد و شهرداري طبق قانون عمل مي‌كند.»

  • آغاز جلسه با تذكرات اعضا

طبق روال هر هفته جلسه علني ديروز شوراي شهر هم با تذكرات مطروحه از سوي تعدادي از اعضا آغاز شد.
در ابتدا اسماعيل دوستي به مصاحبه پرويز سروري با يكي از سايت‌ها درباره جناح‌بندي‌هاي سياسي انتقاد كرد و گفت: «ما جبهه‌اي به نام كارگزاران در شوراي شهر نداريم ضمن اينكه نه‌تنها بين اصلاح‌طلبان شوراي شهر هيچ اختلافي نيست بلكه ما به‌دنبال رفع اختلافات با اصولگرايان هم هستيم زيرا همه ما هدفي جز خدمت نداريم.»

وي در ادامه به تذكر 2 هفته پيش عبدالحسين مختاباد بابت تشكيل يك حساب شخصي به نام يكي از اعضاي شورا و واريز پول به آن حساب اشاره كرد. اسماعيل دوستي با تأكيد براين كه هرگز صحبت از اختلاس يا حيف و ميل مطرح نبوده است، گفت: «هدف ما از طرح چنين مسائلي دفاع از كيان شوراي شهر و رعايت قانون است و منظور اين بوده كه جز رئيس شوراي شهر، معاون اجرايي و خزانه‌دار هيچ عضوي از شورا نمي‌تواند در كار اجرايي دخالت داشته باشد.»

در پاسخ به اين اظهارات مهدي چمران به‌عنوان رئيس شوراي شهر نيزگفت: «از زماني كه به‌عنوان رئيس شورا انتخاب شدم هيچ چكي صادر نشده است ضمن اينكه در قانون بودجه خود اعضاي شوراي شهر به اين جمع بندي رسيدند كه چون سيستم كند است تمهيدي انديشيده شود تا ستادها براي خودشان حساب مستقل داشته باشند كه البته همان زمان هم من موافق نبودم اما چون شوراي شهر به اين تصميم رسيد، من از آن دفاع مي‌كنم.»

وي درعين حال از انعكاس خبري مبني بر وجود حساب شخصي براي رئيس ستاد شوراياري‌ها توسط برخي مطبوعات انتقاد كرد و آن را عامل زير سؤال رفتن حيثيت شورا دانست و گفت: «چنين چيزي درست نيست و اساسا اعضاي شوراي شهر حتي حقوقي هم ندارندكه به‌حساب شخصي‌شان ريخته شود بلكه به حسابشان حق جلسه ريخته مي‌شود.» چمران همچنين تأكيد كرد: «در شوراي شهر حسابرسي داريم و همه حساب و كتاب‌ها مشخص است.» بنابراين گزارش در ادامه احمد مسجدجامعي نيز با اشاره به اينكه در دوره سوم نيز روال بر اين بوده است كه پول به‌حساب رئيس ستاد سمن‌ها و سازمان‌‌هاي مردمي واريز مي‌شد‌، گفت: «تغييري اتفاق نيفتاده است جز اينكه از ستاد شوراياري‌ها خواستيم در گزارشي كه براي شوراي شهر تهيه مي‌كنند مسائل مالي را نيز توضيح دهند.»

يكي ديگر از موضوعات مطروحه از سوي مسجدجامعي به فوت جورج جرداق نويسنده و هنرمند مسيحي لبناني اختصاص داشت. وي پيشنهاد داد با درنظر گرفتن شخصيت و جايگاه علمي اين مرد بزرگ كميسيون نامگذاري شوراي شهر يك مؤسسه فرهنگي يا خياباني را به نام وي نامگذاري كند كه اين پيشنهاد با استقبال رئيس شوراي شهر مواجه شد و همزمان در اين‌باره نامه‌اي به كميسيون نامگذاري شوراي شهر نوشته و ارسال شد.

تذكر بعدي از سوي ابوالفضل قناعتي مطرح شد. وي به ساخت 2‌طبقه اضافه روي بناي فعلي پاساژ علاءالدين انتقاد داشت و آن را غيرقانوني اعلام كرد. قناعتي افزود: «پاساژ علاءالدين همين الان هم به‌دليل اينكه 3‌طبقه از 4طبقه پاركينگ منفي خود را كه خلاف مقررات تبديل به تجاري كرده مرتكب خلاف شده اما با اين همه مجددا به‌دنبال ساخت طبقات 7و 8 است.» وي به تعداد مغازه‌هاي بسيار اين مجتمع و تردد روزانه 15هزار نفر در اين مجموعه اشاره كرد و اينكه درصورت بروز حادثه بسياري از مردم زير دست و پا جان خود را از دست خواهند داد. وي از شوراي شهر خواست كه اصلا نگذارند اين دوطبقه اضافه روي پاساژ علاء الدين ساخته شود. احمد حكيمي پور نيز بر اين موضوع پافشاري كرد و پرسيد: «پشت اين افراد چه كساني هستند كه اين جور بازي‌ها را درمي‌آورند و قانون را دور مي‌زنند؟»

اما تذكر معصومه آباد به ساخت غيراستاندارد يك سرعتگير در ميدان انقلاب مربوط مي‌شد. وي از اين سرعتگير به‌عنوان تپه ياد كرد وگفت: «3‌هفته پيش بدون اطلاع شهرداري منطقه پل عابر پياده اين ميدان برداشته شد و به جايش اين تپه به اسم سرعتگير نصب شد كه نه از لحاظ شيب ونه طول و فاصله‌اش تاميدان استاندارد است ضمن اينكه باعث افزايش ترافيك و ناايمني براي تردد حدود 27هزار نفرعابرپياده شده است.» تأكيد معصومه آباد بر تهيه پيوست‌هاي فرهنگي واجتماعي براي پروژه‌هايي از اين دست بود.

احمد دنيامالي در نوبت طرح تذكرها آخرين نفر بود. وي به بازديد اخير خود از خط 7مترو اشاره كرد و گفت: «كار با تي بي‌ام براي حفر تونل خيلي خوب است منتها بحث من اين است كه درهمه دنيا از تي بي‌ام براي ساخت تعداد معدودي از تونل استفاده مي‌شود و دراكثر موارد از روش اتريشي يا دستي استفاده مي‌شود كه البته در اين روش هم از دستگاه‌ها و تجهيزات مدرن استفاده مي‌شود بنابراين صحبت از دستي به معني استفاده از بيل و كلنگ در ساخت تونل نيست.» وي گفت: «تأكيد من اين است كه چون دركشور ما نيروي كار زياد است بهتر است از روش اتريشي به جاي تي بي‌ام استفاده كنيم اما اين صحبت من از سوي برخي رسانه‌ها عجيب و غريب قلمداد شد.»

  • بي اعتنايي كميسيون ماده5 به شوراي شهر

دراواخر جلسه روز گذشته رئيس كميسيون شهرسازي شورا تذكري را درباره روند مصوبات كميسيون ماده 5ابراز داشت.اعتراض محمد سالاري اين بود كه طبق قانون كليه موضوعاتي كه كميسيون ماده 5روي آن نظر مي‌دهد مي‌بايست به شورا‌ي شهر و كميسيون‌هاي تخصصي بيايد تا مورد بررسي قرار گيرد اما اين امر يك‌بار هم اتفاق نيفتاده است. سالاري همچنين موضوع بوستان مادر را مطرح كرد وگفت: زماني كه شهردار تهران براي توضيح در اين‌باره به شوراي شهر آمد فرصت نشد تا ما صحبت كنيم من درخواست دارم تا به ما نيز به‌عنوان كميسيون شهرسازي فرصتي براي توضيح داده شود.

وي درعين حال به پرويز سروري بابت طرح نامه‌اي منتسب به معاون شهرسازي وزارت راه انتقاد كرد كه مهدي چمران گفت: « شوراي‌عالي شهرسازي به‌دنبال آن است تا كاربري زمين‌هايي كه در اختيار سازمان زمين شهري است فضاي سبز نباشد.» پرويز سروري نيز گفت: «من متأسفم كه يك معاون دولتي كه بايد دغدغه مسائل كشوري را داشته باشد برايش يك پلاك در منطقه‌اي از شهر تهران اين همه مسئله شده است.»

وي اين موضوعات را سياسي و نه كارشناسي دانست و گفت: «موضوع اين است كه آقايان زميني را كه مشجر بوده مي‌خواهند تغيير كاربري بدهند ولي زميني كه از سال 72درختي در آن نيست را اصرار دارند كه فضاي سبز است.»اما در جلسه ديروز 3طرح با قيد يك فوريت تصويب شد. در طرح نخست اعضاي شورا يك فوريت نصب ديوارهاي حائل شيشه‌اي(PSD) در ايستگاه‌هاي مترو را تصويب كردند. ممنوعيت تردد موتورسيكلت‌ها در بازار مسقف تهران و طرح سياست‌ها و رويكردهاي بودجه سال 94 شهرداري تهران 2 طرح ديگري بودكه با قيد يك فوريت تصويب شد.

کد خبر 277513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha