همشهری آنلاین چالش‌های اوباما با توجه به اختلاف نظر شدید جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا در خصوص اولویت‌های اقتصادی و باتوجه به آنکه اکنون جمهوریخواهان کنترل کنگره را به دست گرفته‌اند در دو سال مانده به پایانریاست جمهوری‌اش افزایش خواهد یافت.

obama

به گزارش شبکه خبری فرانس 24، در انتخابات میان دوره‌ای پارلمانی آمریکا جمهوریخواهان هم در مجلس سنا هم در مجلس نمایندگان بیشترین کرسی ها را به دست گرفتند.

اکنون که ترکیب نمایندگان در دو مجلس بر هم خورده است بیم آن می‌رود دو مانع مهم دوباره برای دولت باراک اوباما سربرآورد و برای دولت وی مشکل ساز شود: یکی از این مشکلات افزایش سقف بدهی‌های آمریکا و اصلاحات مالی است.

افزایش سقف بدهی‌های آمریکا از آنجا خیلی مهم است که ما سال گذشته شاهد تعلطیلی دولت shutdown  بودیم. در سیاست آمریکا، تعطیلی دولت وضعیتی است که در آن دولت ارائه همه خدمات جز خدمات مهم یعنی پلیس، آتش‌نشانی، خدمات ملی، آب و هوا، خدمات پزشکی، خدمات پستی، نیروهای مسلح، مدیریت ترافیک هوایی و غیره را متوقف می‌کند.

در تاریخ یک اکتبر سال 2013 این اتفاق برای آمریکا افتاد .باراک اوباما اعلام کرد به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره این کشور، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند بدین ترتیب دولت آمریکا تعطیل شد.

کارینا شابور کارشناس مسائل اقتصادی فرانسه در تحلیل وتوضیح مشکلات اقتصادی و مالی پیش روی اوباما می گوید : دقیقا همین سال پیش بود که سقف بدهی های آمریکا پر شدو جمهوریخواهان حاضر به افزایش آن نیز نبودند و به همین علت دولت برای مدت زمانی تعطیل شد. تا اینکه جمهوریخواهان سرانجام با افزایش سقف آن را تا 15 مارس سال 2015 موافقت کردند.برخی از جمهوریخواهان می خواستند میزان زمان افزایش سقف بدهی های آمریکا ، برای کوتاه مدت تمدید شود و البته به شرط آنکه دولت قول دهد هزینه های خود را دربخش های اجتماعی کاهش دهد .برخی از جمهوریخواهان خواستار توافقنامه جامع تر و گسترده تری درباره مدت زمان افزایش سقف بدهی های آمریکا بودند به شرط آنکه دولت در سالهای های 2015 و 2016از هزینه های خود در بخش های اجتماعی بیشتر بکاهد.

یکی دیگر از مشکلاتی که اوباما بدون شک از نظر اقتصادی در دو سال باقی مانده از سمت ریاست جمهوری خود با آن مواجه است اصلاح نظام مالیاتی کشور است. جمهوریخواهان از اقدامات و تدابیری که دولت به تازگی برای جلوگیری از فرار مالیاتی شرکت های بزرگ به اجرا گذاشته انتقاد کرده اند.به عنوان مثال، طبق اصلاحات جدیدی که دولت اوباما در نظر دارد در نظام مالیاتی کشور برای جلوگیری از فرار مالیاتی شرکت های بزرگ اجرا کند یکی این است که شرکت های بزرگ آمریکا دیگر نمی توانند از پولی که در خارج از کشور به دست می آورند برای خرید سهام شرکت های خارجی استفاده کنند. برخی شرکت ها برای آنکه میزان درآمد خود را از نظام مالیاتی آمریکا پنهان کنند اقدام به خرید سهام شرکت های خارجی می کنند و این گونه پول کمتری برای آنها باقی می ماند تا در داخل کشور مالیات آن را پرداخت کنند.

جمهوریخواهان درآمریکا به شدت مخالف این اقدام هستند.آنها می گویند بهترین شیوه برای مبارزه با فرار مالیاتی شرکت های بزرگ این است که میزان مالیات آنها کاهش یابد. جمهوریخواهان می گویند میزان مالیاتی که شرکت های آمریکایی اکنون می دهند خیلی بالاست و همین امر باعث شده است تا شرکت ها از شیوه های مختلفی برای نیاوردن سرمایه خود به داخل کشور استفاده کنند.امری که خود به خود باعث کندی رشد اقتصادی کشور نیز شده است.

دیگر چالش مهمی که در این دو سال سر راه باراک اوباما وجود دارد افزایش حقوق پایه کارمندان و کارگران است. دولت اوباما مصمم است حداقل دستمزد در سراسر کشور را که اکنون هفت دلار و 25 سنت در ازای هر ساعت کار است به 10دلار و 10 سنت در ازای هر ساعت کار در سطح فدرال برساند.

در برخی از شهرها و ایالت‌ها حداقل دستمزد بیش از هفت دلار و 25 سنت در ازای هر ساعت کار در زمان کنونی است. دولت اوباما می خواهد قیمت هر ساعت کار در سراسر کشور برابر شود.

اما در این پرونده نیز جمهوریخواهان ساز مخالفت را کوک کرده‌اند و می‌گویند اگر دستمزدها افزایش یابد آنگاه کارفرمایان و صاحبان صنایع به علت بالا بودن هزینه کار افراد کمتری را استخدام می کنند ودر نتیجه این امر زمینه ساز افزایش بیکاری در کشور خواهد بود.

یکی دیگر از اصلاحاتی که با تقویت موضع جمهوریخواهان در دو مجلس نمایندگان و سنا، چشم اندازی برای اجرای آن وجود نداردطرح بیمه درمانی همگانی اوباما موسوم به اوباما کر است.برای اجرای این قانون نیز باید چندین اصلاحیه آن به تصویب کنگره برسد.اما جمهوریخواهان معتقدند این قانون موجب اخلال در برنامه‌های بهداشتی کنونی شده و هزینه‌های بیمه را افزایش می‌دهد و در نتیجه کسری بودجه دولت را افزایش می دهد.

اما در برخی دیگر از پرونده جمهوریخواهان خواستار اجرای سریع آن هستند. از جمله طرح هایی که جمهوریخواهان موافق آن هستند خط لوله انتقال نفت «کیستون ایکس ال» که نفت قیری استخراج شده از غرب کانادا را به پالایشگاههای تگزاس در خلیج مکزیک منتقل می کند. باراک اوباما برای بررسی پیامدهای زیست -محیطی این طرح فقط زیادی صرف کرده است. اما جمهوریخواهان با استناد به اینکه برای اجرای این طرح حدود 20 هزار نفر استخدام می شوند و از سوی دیگری وابستگی کشور از نظر انرژی به دیگر کشورهای جهان کاهش می یابد خواستار اجرای سریع آن هستند.

دیگر پرونده‌ای که جمهوریخواهان خواستار اجرای سریع آن هستند توافقنامه های تجارت آزاد از جمله توافقنامه شراکت اقتصادی راهبردی تجارت آزاد کشورهای دو سوی اقیانوس آرام،پیمانی است که رکن اصلی همکاری های بلند پروازانه تجارت آزاد بین 12 کشور دوسوی اقیانوس آرام به ویژه آمریکا و ژاپن را تشکیل می دهد و با هدف آزاد سازی و یکپارچه سازی اقتصادهای کشورهای منطقه آسیا- اقیانوس آرام شکل گرفته است.

جمهوریخواهان همچنین موافق اجرای سریع توافقنامه شراکت تجارت و سرمایه گذاری کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس هستند که هدف از آن، از میان برداشتن موانع سر راه تجارت در بیشتر بخش های اقتصادی به منظور فراهم کردن زمینه خرید و فروش کالا و خدمات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکاست.

در این دو پرونده دموکرات‌ها تعلل می‌کنند و جمهوریخواهان خواستار اجرای آن هستند زیرا برای افراد بیکار کشور اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 276974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha