همشهری آنلاین: رأی‌‌گیری در شعب انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا برای روشن شدن تکلیف کرسی‌های خالی سنا و مجلس نمایندگان آغاز شد.

به گزارش فارس، در این رأی‌گیری ترکیب یک سوم کرسی‌های سنا و تمام کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا مشخص خواهد شد. در این دوره نیز رقابت کماکان میان دو حزب اصلی آمریکا یعنی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است.

در حال حاضر از دو مجلس آمریکا، یکی (مجلس نمایندگان) در اختیار جمهوری‌خواهان و دیگری (سنا) در تصاحب هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهور دموکرات این کشور است.

انتخابات پیش‌رو از آن جهت مهم است که می‌تواند با تغییر ترکیب مجلس سنا، کنگره و قوای مقننه را به طور کامل در اختیار جمهوری‌خواهانی قرار دهد که در تقریبا تمامی موضوعات اصلی، با باراک اوباما دچار اختلاف هستند؛ یا دست کم این‌طور ابراز می‌کنند؛ از پرونده هسته‌ای ایران گرفته تا مسائل داخل آمریکا.

خبرگزاری «رویترز» در اين باره می‌نویسد: پیروزی جمهوریخواه‌ها در انتخابات میان‌دوره کنگره ایالات متحده و در دست گرفتن اکثریت سنا می‌تواند به نوعی به همه‌پرسی گذاشتن عملکرد چندساله «اوباما» در سمت ریاست جمهوری این کشور باشد.

میلیون‌ها آمریکایی، امروز، برای انتخاب 36 سناتور، 36 فرماندار و 435 عضو خانه نمایندگان، به پای صندوق‌های رای می‌روند و این در حالی است که نرخ پایین ایجاد شغل، درگیری‌های حزبی در واشنگتن و اقتصاد آمریکا که آنقدر رشد نکرده که بتواند به یاری طبقه متوسط بشتابد، کمپین‌های انتخاباتی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.

  • انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره؛ از ساز و کار انتخابات تا تبعات شکست برای اوباما

مبارزه برای به دست آوردن اکثریت سنا ممکن است در روز سه‌شنبه به نتیجه نهایی نرسد، چراکه در برخی مناطق نظیر لوئیزیانا و جورجیا که تعداد نامزدها زیاد است، از آنجا که فرد پیروز باید دستکم 50درصد آرا را به دست آورد، ممکن است که انتخابات به دور دوم کشیده شود. انتخابات دور دورم در این دو ایالت به ترتیب در ماه‌های دسامبر و ژانویه برگزار می‌شود.‎

رویترز در گزارش خود می‌نویسد تسلط احتمالی جمهوریخواهان بر دو مجلس کنگره یعنی مجلس نمایندگان و مجلس سنا می‌تواند تغییر سیاسی دراماتیکی برای دولت اوباما که از سال 2009 وارد کاخ سفید شده به حساب بیاید. حتی ممکن است دولت اوباما را در دو سال پایانی‌اش به سازش بیشتر با مخالفان جمهوریخواهش وادارد.

کاخ سفید تلاش کرد چشم انداز تغییرات شدید در استراتژی از سوی رئیس جمهور پس از انتخابات را ملایم‌تر کند. «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید اشاره کرد که بسیاری از ایالاتی که در رقابت مجلس سنا دموکرات ها در آنجا دچار مشکل بودند همان ایالاتی بوده که اوباما در انتخابات 2012 نتیجه را به رقیب جمهوریخواهش «میت رامنی» واگذار کرده بود. ارنست به خبرنگاران گفت : «هوشمندانه نیست که درباره نتیجه انتخابات اظهارنظر کنیم همانطور که درباره انتخابات ریاست جمهوری به استناد نقشه، اظهار نظر نمی‌کنیم.»

سناتورهای دموکرات، برای انتخاب مجدد در آلاسکا، آرکانزاس، لوئیزیانا و کارولینای شمالی، که همه آنها در انتخابات 2012 به رامنی رای داده بودند، رقابتی سخت پیش رو دارند. سناتور دموکرات «مارک یودال»، باید در رقابتی تنگاتنگ در کلرادو پیروز شود و مبارزه برای جانشین سناتور دموکرات بازنشسته «تام هارکین» در ایالت آیوا نیز به بازی شیر یا خط شبیه است.

جمهوریخواهان در رقابتی نفسگیر برای حفظ کرسی‌های خود در جورجیا و کانزاس هستند. سناتور جورجیا، «سکسبی چمبلیس» بازنشسته شده، و در کانزاس، نامزدی مستقل سناتور «پت رابرتز» جمهوری خواه را به چالش کشیده است.

اگر جمهوری خواهان موفق به کسب اکثریت در مجلس سنا شوند، «میچ مک کانل» رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا از کنتاکی، که نظرسنجی ها نشان می‌دهد با اندکی اختلافی از رقیب دموکراتش «آلیسون لاندرگان گرایمز» پیشی گرفته، به عنوان رهبر اکثریت مجلس سنا جایگزین «هری رید» دموکرات خواهد شد.

کاهش 40 درصدی محبوبیت اوباما، وی را در موقعیتی قرار داده که از حضور در کمپین‌های انتخاباتی خودداری می‌کند، طوری که آخرین حضورش در کمپین‌ها برمی‌گردد به روز یکشنبه در فیلادلفیا. وی دیروز (دوشنبه) را هم در واشنگتن ماند و با «جانت یلن» رییس فدرال رزو دیدار کرد.

اگر دموکرات‌ها اکثریت سنا را از دست بدهند، اوباما برای ایجاد تغییرات در کاخ سفید با فشارهای بسیار روبرو خواهد بود. نظرسنجی «رویترز/ایپسوس» نشان داد که 75 درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که دولت باید درباره چگونگی برخورد با مسائل مهم پیش روی ایالات متحده «بازنگری» کند و 64 درصد نیز گفته‌اند: «اوباما باید برخی از کارکنان ارشد خود را پس از انتخابات تغییر دهد.»

با این حال یکی از مقامات کاخ سفید در این باره گفته که شک دارد انتخابات امروز، جدای از نتیجه آن، دگرگونی عمده‌ای ایجاد کند. وی افزود: «داریم درباره ایالت‌هایی صحبت می‎‌کنیم که به رئیس‌جمهور رای نداده‌اند.»

ترکیب آینده کنگره به ویژه با توجه به تسلط جمهوری‌خواهان و تداوم اثرگذاری لابی صهیونیسم در آن می‌تواند بر سیاست خارجی دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران به ویژه برنامه هسته‌ای آن تاثیرگذار باشد.

پیشروی‌های گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و بحران اوکراین نیز از جمله مسائلی هستند که کنگره امریکا به دلیل تسلط جمهوری‌خواهان تلاش خواهد کرد بر سیاست دولت امریکا در قبال آنها اثرگذاری کند و مهم‌تر از همه روابط روسیه و امریکا را نیز سردتر و پرتنش‌تر خواهد کرد.

کد خبر 276794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha