یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

۳ روز مانده با آغاز طرح وزارت بهداشت برای آغاز برخورد با پدیده زیرمیزی پزشکان، وزیر بهداشت یک‌بار دیگر و این بار جدی‌تر از گذشته به پزشکانی که احتمالا هنوز قصد دریافت‌های غیرقانونی از بیمارانشان را دارند هشدار داد تا آخرین اتمام حجت‌ها را نیز انجام داده باشد.

زیرمیزی بگیران

انگار اين بار قضيه برخورد با زير‌ميزي بگيران، جدي‌تر از دولت‌هاي قبل است و وزير بهداشت مي‌خواهد براي حذف اين معضل جامعه با رويكردي مبتني بر مديريت جهادي عمل كند؛كاري كه اگر با موفقيت به سرانجام برسد يادگار به يادماندني سيدحسن‌قاضي‌زاده هاشمي در نظام بهداشت و درمان كشور خواهد بود.

دكتر هاشمي در نخستين روزهايي كه تصدي وزارت بهداشت را برعهده گرفته بود و مرد شماره يك نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور شد، در گفت‌وگو با همشهري گفت: برطرف كردن مشكلات بهداشت و درمان كشور، مديريت جهادي مي‌خواهد. حالا به‌نظر مي‌رسد كه او مي‌خواهد پديده زيرميزي را كه سال‌هاست مردم را رنج مي‌دهد با همان مديريت جهادي از بين ببرد. روز گذشته وزير بهداشت در نشستي كه با مديران بيمه‌هاي پايه و تكميلي داشت، محكم‌تر و قاطعانه‌تر از هميشه از برخورد با زيرميزي بگيران گفت و از دريافت‌هاي غيرقانوني به‌عنوان «رشوه » ياد كرد تا نشانه‌اي باشد براي اينكه اين بار همه‌‌چيز تنها روي كاغذ نخواهد بود. دكتر هاشمي در اين نشست گفت: اعتقاد دارم دريافت‌هاي غيرمتعارف رشوه است، وزارت بهداشت جلوي اقليت متخلفان پزشكي مي‌ايستد و بنده هم به هيچ عنوان اجازه طبابت به آنان نمي‌دهم. قوه قضاييه و تعزيرات نيز مثل هميشه با مصوبه دولت همراهي خواهند كرد. بنده هم به آن چيزي كه عهد‌كردم وفا خواهم كرد.

دكتر هاشمي همچنين خطاب به مسئولان بيمه‌هاي پايه و تكميلي و سازمان نظام پزشكي گفت : درخواست ما و مردم اين است كه بيمه‌هاي تكميلي كمك كنند تا موانعي كه وجود دارد به حداقل برسد. اميدوارم كه خدا كمك كند تا اخلاق به جامعه پزشكي با اجراي طرح تحول سلامت بازگردد زيرا هيچ چاره ديگري نداريم و بايد هر هزينه‌اي مي‌توانيم براي آن انجام دهيم. هزينه مادي كه چيزي نيست. شما هم كمك كنيد تا جلوي بهانه‌ها را بگيريم و اقليتي هم كه همراه نيستند با قانون با آنها برخورد ‌كنيم. او خطاب به مديران عامل بيمه تكميلي نيز گفت:شما وظيفه داريد اطلاعاتي كه ما مي‌خواهيم در اختيارما قرار دهيد. اين دولت است كه منابع را در اختيار بيمه‌ها قرار مي‌دهد بنابراين تا امروز هم اگر بيمه‌ها اطلاعاتي كه ما مي‌خواستيم در اختيار قرار ندادند، تخلف كردند. وزارت بهداشت جلوي افراد زياده‌خواه را مي‌گيرد. بنده نيز به هيچ عنوان اجازه طبابت به چنين افرادي را نمي‌دهم.

با هيچ‌كس رودربايستي ندارم كما اينكه بسياري از آنان همكاران و دوستان من هستند. اگر مؤسسه‌اي وجه غيرمتعارفي از بيماران دريافت كرد بايد بيمه‌ها با آنان لغو قرارداد كنند. البته شايد تعداد اين متخلفان اندك باشد ولي عادت دارند و فكر مي‌كنند تصميمات جديد نيز با لابي‌گري و عدم‌شفافيت مانند روال گذشته باشد ولي بدانند كه اين بار با دفعه‌هاي‌قبلي متفاوت است. هر چند عزم وزير جدي است اما به‌نظر مي‌رسد او براي تحقق وعده‌اش راه سختي در پيش داشته باشد. سال‌هاست كه زيرميزي مثل غده سرطاني در جامعه پزشكي كشور موجب گرفتاري عده زيادي از مردم شده و حتي گسترش هم پيدا كرده است. وزير بهداشت اعلام كرده است كه علاوه بر ضرورت همكاري همه نهاد‌هايي كه مستقيم يا غيرمستقيم با اين موضوع درگير هستند، به همكاري مردم نيز احتياج دارد. مهم‌ترين خواسته او از مردم تنها اعلام تخلفات احتمالي پس از آغاز اجراي طرح و بي‌توجه عبور نكردن از كنار تقاضاهاي پرداخت اضافه و غيرقانوني از سوي پزشكان و مراكز درماني است. وزارت بهداشت از مردم خواسته است مشاهدات و مشكلات خود در اين زمينه را به شماره 1690اعلام كنند.قرار است از 15آبان، در اجراي مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت، برخورد جدي با زير ميزي‌بگيران آغاز شود.

بيمه‌ها همكاري‌كنند

دكتر محمد آقا جاني، معاون درمان وزارت بهداشت‌ گفت :بيمه‌هاي تكميلي تخلفات دريافت‌هاي غيرمتعارف را به دستگاه‌هاي نظارتي گزارش دهند. از بيمه‌هاي تكميلي انتظار داريم كه درصورت تخلفات مكرر مؤسسات درماني با درخواست دستگاه‌هاي نظارتي مبني بر قطع همكاري موقت و يا دائم بيمه با مؤسسه درماني متخلف همكاري كنند. بيمه‌هاي تكميلي اطلاعات ارزشمندي را درخصوص دريافت تعرفه‌هاي نامتعارف از سوي مؤسسات درماني متخلف در اختيار دارند كه ضرورت دارد اين اطلاعات در اختيار دستگاه‌هاي نظارتي گذاشته شود.

نظارت بر اجراي طرح

رئيس‌كل سازمان نظام پزشكي كشور ‌درباره كتاب جديد تعرفه‌ها و اجراي آن از پانزدهم آبان‌ماه گفت: به ابعاد نظارتي اين موضوع متعهد خواهيم بود. اگر هم تعداد قليلي از اين مسير خارج شوند، پيوست نظارتي مسير برخورد با متخلفان را تعيين كرده و هيچ جاي ابهامي وجود ندارد. از 15آبان هرگونه پرداخت وجه در مطب‌ها بابت بستري در بيمارستان ممنوع و غيرقانوني است. همچنين تمام پرداخت‌ها به مؤسسات خصوصي بايد در حسابداري بيمارستان انجام شده و رسيد ممهور به مهر بيمارستان به بيمار ارائه شود. بيمه‌ها در اين زمينه بايد با ما همكاري داشته باشند.

کد خبر 276642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha