یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

سامانه ۱۶۹۰(وی‍ژه ثبت شکایات تعرفه‌های پزشکی) و ســــایت www.۱۶۹۰.ir روز گذشته به‌طور رسمی و با حضور وزرای بهداشت و کار افتتاح شد تا نشانی باشد از عزم جدی برای برخورد با پدیده زیرمیزی.

وزیر بهداشت-دکتر هاشمی


با بهره‌برداري از اين سامانه افرادي كه از تعرفه‌هاي پرداختي در نظام سلامت شكايت دارند مي‌توانند شكايات خود را بدون مراجعه حضوري در اين سايت به ثبت برسانند. به گفته وزير بهداشت در مورد صحت و سقم اين شكايات در مدت 2 روز رسيدگي مي‌شود و بعد از آن از 3كانال كميسيون ماده 11، نظام پزشكي و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي بر موضوع نظارت خواهد شد.

آنچه در مراسم افتتاح اين سامانه بيشتر از همه مورد تأكيد وزير قرار گرفت، حمايت از جامعه پزشكي، تكريم آنها و صيانت از ‌شأن‌شان بود؛چه اينكه به قول آقاي وزير با راه‌اندازي اين سامانه و شناسايي برخورد با اندك پزشكان متخلف، از آبروي جامعه پزشكي صيانت مي‌شود.

دكتر هاشمي با بيان اينكه در اجراي اين طرح دستگاه‌هاي ديگر را وارد نكرده است چون اين موضوع به خانواده پزشكان مربوط است، افزود: به مردم نشان مي‌دهيم كه در جهت صيانت از حقوق آنها از هيچ تلاشي فروگذار نخواهيم بود. هيچ‌كس نبايد به مطب‌ها و بيمارستان‌هاي مختلف سرك بكشد چون مسير براي اجراي قانون مشخص است. آرزوي قلبي من آن است كه حتي يك پرونده تخلف هم نداشته باشيم اما در عين حال اگر موردي هم وجود داشت بايد حتما رسيدگي شود.

همزمان با افتتاح اين سامانه خبر رسيد كه 2 پزشك ارتوپد زير ميزي بگير به پرداخت جريمه 460ميليون توماني محكوم شدند. به گفته رئيس شعبه‌ويژه رسيدگي به تخلفات پزشكي تعزيرات استان تهران، پرونده پزشك اول كه يكي از پزشكان ارتوپد شناخته شده كشور و در يك بيمارستان خصوصي فعال است به‌علت شكايت 11بيمار در تعزيرات استان تهران رسيدگي شد و بعد از اثبات تخلف، وي به برگرداندن قطعي 125ميليون تومان به بيماران و 350ميليون تومان در حق دولت محكوم شد. اين پزشك متخلف مبالغي بين 15تا 30ميليون تومان علاوه بر تعرفه پزشكي خود از بيماران دريافت كرده است. به گفته مرتضي خدايي در پرونده دوم هم يك پزشك ارتوپد شناخته شده در يك بيمارستان خصوصي ديگر مبلغ 55ميليون تومان زيرميزي دريافت كرده بود كه در دادگاه بدوي اين پزشك به پرداخت 110ميليون تومان در حق دولت و بازگرداندن 55ميليون تومان به بيمار محكوم شد اما اين پرونده در دادگاه تجديد نظر در حال رسيدگي است.

وزير بهداشت همچنين با اشاره به مرحله سوم تحول نظام سلامت گفت:‌ در مرحله سوم طرح تحول سلامت عمدتا به‌دنبال واقعي شدن پرداخت‌ها هستيم البته ادعا نمي‌كنيم كه كارمان بدون نقص است. بيش از 8 سال است كه وزارت بهداشت اين موضوع را پيگيري مي‌كند. وي افزود: نمي‌توانيم چشممان را روي واقعيت‌ها ببنديم و تنها شعار دهيم. اين بسته نمايشي اجرا نخواهد شد بلكه بايد نظارت‌ها جدي باشد. سازمان نظام پزشكي نيز اكنون در معرض يك امتحان بسيار مهم قرار گرفته است. ‌ ‌علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز در مراسم افتتاح سامانه تلفني 1690گفت: افزايش رضايت پزشكان و انجمن‌هاي علمي و تخصصي، بيمارستان‌هاي خصوصي و دولتي از اجراي كتاب جديد تعرفه سلامت، در كنار رضايت دولت و مردم، طرح تحول سلامت را تبديل به طرحي ماندگار خواهد كرد. به گفته وي هدف گام سوم از برنامه تحول سلامت صيانت از جامعه پزشكي است نه كنترل و بازرسي از اين جامعه و جاي تأسف دارد اگر تابلوي اين جامعه خدوم كه محرم مردم هستند، با چند خطاي كوچك و بزرگ خدشه‌دار شود.

دريافت زيرميزي شوخي‌بردار نيست

حداقل مجازات براي پزشكان زيرميزي بگير 3ماه محروميت از مطبداري است و امكان دارد اداره تعزيرات چندين برابر پول گرفته شده آنان را مجازات مالي كند. دادگاه‌هاي سازمان نظام پزشكي براي اعمال حداقل تنبيه (محروميت 3ماهه از مطب) پزشكان زيرميزي بگير آمادگي كامل را دارد ضمن اينكه كار كارشناسي اين گروه بيرون از دادگاه توسط ستادهاي استاني ايجاد شده نيز پيگيري خواهد شد. دريافت زير ميزي شوخي بردار نيست و اكثر همكاران ما اين قانون را رعايت خواهند كرد و از دريافت زيرميزي براي كوتاه‌مدت يا بلندمدت خودداري مي‌كنند.
ايرج خسرونيا، رئيس دادگاه بدوي سازمان نظام پزشكي كشور

ممنوعيت پرداخت هرگونه وجه

اميدواريم تا پايان 3سال آينده رضايت همه آحاد پزشكي را نظاره‌گر باشيم چرا كه گام اساسي در نظام سلامت و شكست حلقه سناريوي تلخ تعرفه‌ها در حال وقوع است. 2 اصل مهم اجتماعي در سامانه 1690مطرح است كه تكريم حقوق جامعه پزشكي و صيانت از حقوق مردم است. البته ممكن است عده قليلي از باب زياده‌خواهي مانع تحقق آن شوند اما اين سامانه شرايط مناسبي را براي رسيدگي به پيشنهادها و انتقادات فراهم مي‌كند. بنابراين هرگونه پرداخت وجوه در خدمات بستري و در مطب‌ها قانوني نيست و خدمات مجاز سرپايي كه داراي تعرفه است فقط در مطب‌ها انجام مي‌شود.
عليرضا زالي، رئيس سازمان نظام پزشكي كشور

کد خبر 277180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha