شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

نخستین ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در حوزه سلامت که با هدف آشنایی با توانمندی‌های سمن‌ها و فعالیت‌های حوزه امور مشارکت‌های اجتماعی خیرین در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای به‌کار خود پایان داد.

دکتر سیدمحمد هادی ایازی


پس از آنكه با ابلاغ وزير بهداشت، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور موظف شدند بخشي از فعاليتشان بر اقدامات سازمان‌هاي مردم‌نهاد متمركز شود، اين همايش 2روزه با حضور قائم‌مقام رؤساي دانشگاه‌ها با هدف تبادل تجارب سال‌هاي گذشته برگزار شد. در نخستين روز اين همايش وزير بهداشت خواستار حذف موانع براي مشاركت خيران در حوزه سلامت شد و گفت: 60درصد مرگ‌ها در جامعه قابل پيشگيري است. با ايجاد تغييراتي از سوي دولت تعداد زيادي از مرگ و مير‌ها قابل كاهش و پيشگيري است و در اين حوزه خيرين و مردم مي‌توانند نقش‌آفريني كنند. حوزه سلامت فرصت خوبي براي سرمايه‌گذاري خيرين است. بايد فضايي ايجاد كنيم كه مشكلات پيش رو در امر خدمت‌رساني خيرين از سر راه برداشته شود. در اين حوزه مشوق‌هايي را تعيين كرده‌ايم تا حضور خيرين را مستمرتر كند. همچنين، موانعي كه در صدور برخي مجوزها وجود دارد را نيز بايد هرچه سريع‌تر برداريم.

همچنين قائم‌مقام وزير بهداشت با تأكيد بر ضرورت تقويت مشاركت‌هاي اجتماعي در عرصه سلامت، گفت:هم‌اكنون 40بسته سلامت در حوزه بهداشت و درمان، آموزش و پژوهش، انتقال خون و غيره به‌منظور مشاركت خيرين طراحي شده است. سازمان‌هاي مردم‌نهاد ازجمله بنياد بيماري‌هاي خاص و انجمن‌ها كه در ارتباط با بيماران و خيرين هستند مي‌توانند بخشي از دردهاي بيماران را كاهش دهند و نقش جدي در حوزه پيشگيري از بيماري‌ها داشته باشند.

دكتر سيدمحمد هادي ايازي با اشاره به الگوي مشاركت بخش خصوصي در توسعه مراكز درماني افزود: اين الگو حدود ۴۵ روز اخير از سوي وزارت بهداشت به‌منظور مشاركت بخش خصوصي معرفي شده تا اگر تمايل دارند در اين زمينه مشاركت كنند. با استناد به اين الگو دانشگاه‌ها مي‌توانند با بخش خصوصي ارتباط بيشتري داشته باشند.

وي همچنين بر استفاده از ظرفيت مشاركت فرهنگي و هنري در عرصه سلامت تأكيد كرد و گفت: بيماري‌هاي قلبي و عروقي علت ۵۰ درصد مرگ‌ومير در كشور است كه 3عامل يعني استفاده از قندوشكر، نمك و چربي بر اين مشكل تأثير مي‌گذارد. بنابراين اگر قصد داريم رفتار مردم را اصلاح كنيم بايد در اين زمينه در قالب فيلم و مستند فرهنگ‌سازي‌ كنيم كه در اين زمينه تعاملاتي با صداو‌سيما و جامعه سينمايي كشور انجام شده است.

با برگزاري اين همايش تفاهمنامه‌هايي با وزارتخانه‌هاي مختلف ديگر و شهرداري امضا و بيانيه‌اي نيز صادر شد. در اين بيانيه بر تهيه و اجراي مدل بومي جلب مشاركت‌هاي مردمي، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و خيريه‌ها در حوزه سلامت و ايجاد بستر مناسب براي افزايش نقش مردم در فعاليت‌هاي مرتبط با سلامت و همچنين تبليغات و اطلاع‌رساني براي فرهنگ‌سازي‌ تأكيد شده است.

کد خبر 275801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha