مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین انسانی که توانست روی خاک ماه قدم بگذارد معتقد است بازگرداندن داوطلبانی که قصد سفر به مریخ دارند، صرفه اقتصادی ندارد و کار اشتباهی است.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، چارلز بولدن رئيس ناسا در اوايل ماه اكتبر اعلام كرده‌بود كه داوطلباني كه در سال 2030 به مريخ سفر خواهند‌كرد، پس از تكميل ماموريتشان روي سياره سرخ به زمين بازگردانده خواهند‌شد.

اما باز آلدرين،‌ فضانورد سابق ناسا كه در ماموريت آپولو 11 در كنار نيل‌آرمسترانگ به ماه سفر كرد، در گفتگويي مخالفت خود را با سخنان بولدن بيان كرد و گفت اولين مكتشفان مريخي بايد تمركز خود را روي ايجاد اقامتگاه‌هاي انساني قرار دهند. به گفته وي با توجه به هزينه‌هاي گزافي كه بايد براي ارسال انسان به مريخ صرف شود،‌به نظر مي‌آيد ماندن روي سياره سرخ تا زماني كه اقامتگاه‌ها تكميل شوند، به صرفه‌تر باشد.

به گفته وي اين سفر براي جهان و آمريكا ميلياردها ميليارد دلار هزينه در بر خواهد‌داشت و در اين صورت بازگرداندن داوطلبان به زمين هيچ توجيهي نخواهد داشت. به گفته آلدرين بازگرداندن انسان‌ها از مريخ به زمين چه تفاوتي در وضعيت سياره سرخ، در زماني كه انساني هنوز روي آن قدم نگذاشته‌بود ايجاد خواهد كرد؟

آلدرين معتقد است افرادي كه براي اولين بار به مريخ مي‌روند، بايد در سياره سرخ باقي بمانند و به گروه‌هاي بعدي كه به اين سياره سفر مي‌كنند كمك كنند تا ساخت‌و‌ساز را تكميل كنند. زماني كه تعداد سانان مريخ به 100 نفر يا بيشتر رسيد، مي‌توان بازگرداندن آنها را به زمين آغاز كرد.

سخنان آلدرين مي‌تواند موجب واكنش نشان دادن ناسا شود، سازماني كه مصرانه در تلاش است فاصله خود را با پروژه‌هاي خصوصي كه در تلاشند انسان را راهي مريخ سازند، حفظ كند. يكي از مشهورترين اين برنامه‌ها مارس وان است كه تلاش دارد تعدادي داوطلب را در سفري يك‌طرفه تا سال 2025 به مريخ بفرستد.

اين پروژه كه هدفش ارسال تدريجي نيرو و تجهيزات به مريخ است تا طي سال‌ها سكونت‌گاه‌هايي براي زندگي انسان در مريخ بنا كند، مورد انتقاد شديد گروه‌هاي مختلفي قرار گرفته كه معتقدند اين شركت هيچ زيرساختار مناسبي براي انجام چنين ماموريت بزرگي در اختيار ندارد. در همين راستا، تحقيقي كه در MIT انجام شده نشان مي‌دهد ماموريت مارس‌وان غيرممكن است زيرا اولين انساني كه وارد مريخ شود طي 68 روز خواهد‌مرد.

کد خبر 276085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha