مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا روز ۲۴ ژوئن (سوم تیر) حضور خود به مدت یک سال کامل مریخی را روی سیاره سرخ تکمیل کرد.

حضور کنجکاوی در سیاره سرخ، یک ساله شد

به گزارش ایسنا، سال مریخی دارای 687 روز زمینی است.

طی این سال، هدف اصلی ماموریت کاوشگر مزبور، مبنی بر تعیین‌کردن این که آیا مریخ زمانی شرایط محیطی مطلوب برای حیات میکروبی را داشته است یا خیر، با موفقیت محقق شد. همچنین، یکی از نخستین یافته‌های مهم پس از فرود کنجکاوی روی مریخ در ماه اوت سال 2012، شناسایی نوعی بستر رود باستانی در محل فرودش بود.

افزون بر این، کنجکاوی در ناحیه‌ای موسوم به "خلیج یلونایف" به یکی از اهداف مهمش مبنی بر این که آیا دهانه برخورد گیل برای اشکال ساده حیات، زیست‌پذیر بوده یا خیر، دست یافت. پاسخ مریخ‌نورد به این پرسش پس از تحلیل‌ نمونه‌هایی از این مکان مثبت بود.

بر اساس اطلاعات مخابره‌شده، این دهانه برخورد زمانی بستر دریاچه‌ای با آب ملایم بوده است. علاوه بر این، وجود نوعی منبع انرژی شیمیایی که تعدادی از میکروب‌های زمینی از آن بهره می‌برند، در این ناحیه مخابره شد.

از دیگر یافته‌های مهم مریخ نورد کنجکاوی طی نخستین سال مریخی‌اش، ارزیابی سطوح تشعشع طبیعی حین پرواز آن بر فراز مریخ و همچنین سطح این سیاره بود که سرنخ‌هایی جهت طراحی حفاظتی مورد نیاز برای ماموریت‌های انسانی به مریخ را در اختیار گذاشت.

کاوشگر کنجکاوی همچنین قادر به ارزیابی عمر یک صخره روی مریخ و تعیین این موضوع شد که این صخره چه مدت در معرض تابش‌های خطرناک بوده است. این نکته دیدگاه‌هایی را برای سنجیدن سرعت زوال ترکیبات آلی در صخره‌ها و خاک‌های مریخ ارائه داد.

کد خبر 264494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha