یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس محیط زیست معتقد است: یزد بدون آب هیچ است.

به گزارش ايسنا، نادر پیری اردکانی با اشاره به حاد بودن مشکل کمبود آب در استان یزد اظهار کرد: اگر مشکل کم‌آبی استان را مدیریت نکنیم، شاید روزی مجبور شویم که کویر مرکزی ایران را ترک کنیم. فرایندی که در حوضه آب در استان یزد به وجود آمده، کاملا جدی است و این موضوع تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: مسلماً زندگی در این کویر بدون در اختیار داشتن آب، میسر نخواهد بود. باید از تمام پتاسیل‎‎های حفظ و نگه‌داری آب، کاهش مصرف و مدیریت آب بهره جست و بهترین راهکار این است که در این حوزه به مطالعه و پژوهش پرداخته شود.

پیری اردکانی با بیان این که به طور میانگین هر خانواده روزانه 100 لیتر آب مصرف می‏‏‌کند، افزود: باید برای مصرف برنامه‎‎ریزی کنیم چرا که تاکنون برای مدیریت آب شرب خانگی، مدیریتی هدفمندی وجود نداشته است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به این که با توجه به کمبود آب، نباید آب منازل را بعد از استفاده مستقیم به فاضلاب روانه کنیم، اظهار کرد: در این خصوص اگر بتوانیم هر چند لیتر را از این میانگین کم کنیم، مسلماً می‎‎تواند کمک خوبی برای تامین آب منطقه باشد.

وی ادامه داد: تاکنون در حوضه آب فرهنگ‎‎سازی مناسبی نداشته‎‎ایم. شایسته است که مسئولان در این مورد همایش یا مسابقاتی برگزار کنند و با نظرات مردم به سمت فرهنگ‏‏سازی در حوضه آب بروند و این در حالیست که خیلی از مردم هنوز این وضعیت بحرانی را جدی نگرفته‏‏‌اند.

این پژوهشگر قنات با بیان این که هزاران سال پیشین گذشتگان ما با درایت، تدبیر و مدیریت در کویر زندگی می‌کردند، خاطر نشان کرد: برخی قنوات در استان یزد مخصوصاً در اردکان وضعیت مناسبی ندارند و متاسفانه این موضوع مود توجه مسئولان و مردم قرار نگرفته و اگر این چند رشته قنات نیز در شهرستان فوت شوند، جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

این محقق بیان کرد: به شورای اسلامی شهر اردکان پیشنهاد نامگذاری روز 16 مهر به عنوان روز قنات ارائه شده تا هر ساله در این روز برنامه‎‎هایی برای معرفی هر بیش‌تر این میراث گذشتگان انجام شود. قطعاً معرفی قنات و مشقت‎‎های ایجاد آن به مردم، می‏‏‌تواند بسیاری از مشکلات فرهنگ‏‏‌سازی آب در جامعه را به خودی خود حل کند.

کد خبر 275208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha