همشهری آنلاین: وزیر نیرو گفت: به منظور اصلاح الگوی آب کشاورزی با همکاری وزارت جهادکشاورزی، تدبیر شورای عالی آب تا پایان مهرماه میزان آب قابل برداشت از آب زیرزمینی برای ۶۰۹ دشت کشور تعیین می‌شود.

به گزارش ایرنا، حمید چیت‌چيان در حاشیه آئین بزرگداشت شهید عباسپور و 500 شهید صنعت آب و برق، در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها، پیش‌بینی می‌شود این وضعیت مانند گذشته ادامه داشته باشد، البته امیدواریم شرایط تغییر کند و شاهد بارندگی‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: اگر وضعیت به حالت فعلی باقی بماند، ناچاریم سیاست‌های مدیریت آب را با دقت انجام دهیم.

وزیر نیرو همچنین گفت: در زمینه اصلاح الگوی کشت آبیاری، اصلاح الگوی آبرسانی در شهرها تصمیماتی اتخاذ شده است و تصمیم داریم برخی نقاط کشور اگر آب سالم و شرب به اندازه کفایت نداشتیم، شبکه‌های آبرسانی را تنها برای آب بهداشتی مصرف کنیم و مردم برای شرب از آب بسته‌بندی استفاده کنند.

چیت‌چیان با بیان این که آب سد ماملو در ماه جاری برای مصرف به تهران منتقل شد ابراز امیدواری کرد: این اقدام در تامین آب اثرگذار باشد، اما مصرف کم و رعایت الگوی مصرف تنها راه عبور از شرایط فعلی است.

وزیر نیرو درباره وضعیت پیشنهادات برخورد با مشترکان پر مصرف آب که به دولت ارائه شده است ، گفت: دولت پیشنهادات وزارت نیرو را مورد بررسی قرار داده و در اسرع وقت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

چیت‌چیان درباره اظهارات برخی مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی مبنی بر این که سوء مدیریت متولی منابع آبی موجب کاهش آب سفره‌های زیرزمینی شده است ، گفت: موضوعات مطرح شده از سوی مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی را مطالعه نکرده‌ام.

وی خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است در بودجه سال جاری اعتبارات قابل توجهی در اختیار وزارت جهاد قرار گرفته که می‌بایست در مسیر تغییر الگوی کشت و طرح‌های آبیاری تحت فشار قرار دهند.

وزیر نیرو افزود: کشاورزان باید به این موضوع واقف شوند که در شرایط آب و هوایی موجود و محدودیت منابع آب چه چیزی کشت کنند.

در برخی نقاط اطراف استان اصفهان زارعین در چندهزار هکتار اقدام به کشت برنج نموده‌اند در صورتی که هر هکتار کشت برنج 25 هزار متر مکعب آب نیاز دارد اما در پایین دست زاینده‌رود آبی وجود ندارد.

وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت جهاد و کشاورزی با راهنمایی کشاورزان در زمینه الگوی کشت و سوق دادن آنها به سمت کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند کمک بزرگی در جهت مدیریت منابع نماید.

کد خبر 273201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha