رئیس سازمان ملی استاندارد روز گذشته در همایش استاندارد و محیط‌زیست که به میزبانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پارک پردیسان برگزار شد، گفت که سرعت فرسایش خاک زراعی در ایران ۲۰برابر بیش از حد استاندارد است؛ این هشداری است که باید از سوی مسئولان مورد توجه جدی قرار گیرد.

منابع طبیعی


نيره پيروزبخت در ادامه از آلودگي به‌عنوان مهم‌ترين مسئله‌اي ياد كرد كه اكنون انسان با آن مواجه است. در عين حال 3مولفه حفاظت از محيط‌زيست را مقررات زيست‌محيطي، اصول اخلاقي و آموزش برشمرد و گفت كه خوشبختانه در كشور ما در اين 3حوزه قدم‌هايي برداشته شده است و دولت اكنون از آن حمايت مي‌كند.

رئيس سازمان ملي استاندارد در بخشي از سخنان خود به پيشينه سازمان بين‌المللي استاندارد (ايزو) اشار ه كرد و يادآور شد: اين سازمان در سال 1991يك گروه مشورتي متشكل از نمايندگان 20كشور جهان، 11سازمان بين‌المللي و 100متخصص مديريت زيست‌محيطي را با هدف ايجاد رويكرد زيست‌محيطي براي پيشگيري از آلودگي و بهبود شرايط محيط‌زيست ايجاد كرد و از آن زمان تا‌كنون 18هزار و 500 استاندارد در سازمان ايزو تدوين شده كه 500 استاندارد آن مربوط به محيط‌زيست است. به گفته وي سازمان‌هاي توليدي و خدماتي بايد مسائل خود را تحت استاندارد زيست‌محيطي انجام دهند. ايزو هم براي دستيابي به اين هدف فعاليت‌هاي گسترده‌اي را آغاز كرده است. آنطور كه پيروزبخت مي‌گويد: از 16444استاندارد در كشور، 570استاندارد در مورد مسائل محيط‌زيستي است.

رئيس سازمان ملي استاندارد معضل كم‌آبي، آسيب‌ديدگي و فرسايش خاك، انرژي، آلودگي هوا و خسارت تنوع زيستي را 5چالش زيست‌محيطي در ايران عنوان كرد و گفت: طي چند سال اخير براي 220واحد صنعتي و خدماتي گواهي انطباق با استاندارد صادر شده كه 35مورد آن مربوط به كارخانه‌هاي سيمان است. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در اين همايش با تأكيد بر توجه ويژه دولت يازدهم به موضوع محيط‌زيست و استاندارد گفت: هم‌افزايي سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان ملي استاندارد مي‌تواند به بسياري از كمبود‌ها و مشكلات محيط‌زيست كمك كند. معصومه ابتكار با اشاره به تعهدات عضويت ايران در پروتكل كيوتو براي كاهش گاز‌هاي گلخانه‌اي، افزود: بخشي از آثار گرم‌شدن كره زمين ازجمله خشكسالي در كشور تأييد شده است. در اين همايش تفاهمنامه‌اي ميان سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان ملي استاندارد به امضا رسيد.

پاسخ به سوالات نمايندگان مجلس

گزارش و پاسخ به سؤالات مربوط به تحقيق و تفحص از سازمان محيط‌زيست امروز به كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي تقديم مي‌شود. اين پاسخ رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست به خبرنگاراني بود كه در حاشيه همايش استاندارد و محيط‌زيست، روند طرح تحقيق و تفحص نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از سازمان حفاظت محيط‌زيست را از وي پيگيري كردند.خبر طرح تحقيق و تفحص كه با امضاي 21نماينده به هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي تقديم شد 31شهريورماه از قول ارسلان فتحي‌پور، نماينده مردم خدا آفرين و هوراند در مجلس شوراي اسلامي رسانه‌اي شد.

پيگيري توليد خودرو با استاندارد يورو4

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا امضاي تفاهمنامه با سازمان استاندارد در كاهش آلودگي هوا و استاندارد بنزين و خودرو مؤثر است، گفت: ما به‌طور جد از طرف سازمان حفاظت محيط‌زيست پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم تا خروجي خودر‌وها طبق قانون استاندارد يورو4 باشد و خطوط فعلي خودروسازي نيز اين امر را رعايت كنند. همچنين موضوع استاندارد بايد استمرار يابد و به سمت استاندارد جديد و استانداردي كه دنيا دارد، پيش برويم. ابتكار درباره درخواست خودروسازان براي ارتقاي استاندارد هم تأكيد كرد كه موضوع تمام‌شده است و سازمان محيط‌زيست مهلت جديدي نمي‌‌دهد درواقع پرونده يورو4 براي خودرو و بنزين بسته شده و از نظر سازمان حفاظت محيط‌زيست موضوع قطعي و تمام‌شده است.

خودروهاي خورشيدي و برقي مي‌آيند

ابتكار با اشاره به اينكه جهت‌گيري دولت به سمت خودرو‌هاي خورشيدي و برقي است، گفت: قصد داريم به سمت حذف تمامي آلاينده‌ها حركت كنيم كه در اين راستا 2عنصر سياستگذاري جدي دولت و مشاركت مردمي مهم است. او درباره توزيع بنزين هم تأكيد كرد كه پرونده بنزين پتروشيمي براي هميشه بسته شده و اكنون دربرخي كلانشهر‌ها بنزين يورو4 توزيع مي‌شود و در بقيه شهرها هم بنزين با استاندارد حداقل توزيع مي‌شود كه مواد آلاينده خطرناك ندارد.

 

کد خبر 275176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha