شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

مریم انصاری - نیما جعفری: معمولا آکبند بودن اجناس خیال هر خریداری را راحت می‌کند، چه صحبت از خانه نوساز باشد و چه وقتی می‌خواهیم ماشین بخریم.

با صفر سفر رفتن...

اما وقتي تصميم‌مان را گرفتيم كه خودروي صفركيلومتر بخريم، با سؤالي مهم مواجه مي‌شويم، اينكه چگونه خودرو بخريم! اين مسئله بستگي به نوع خودرو، شركت و البته وضعيت جيب‌مان دارد. قرار است با راه‌هاي رايج خريد خودروي صفر آشنا ‌شويم كه به فراخور شرايط، مي‌توان يكي از آنها را انتخاب كرد.

فروش فوري

كمي گران‌تر از خودروهاي پيش فروشي هستند. به اين دليل كه خودروهاي با مدت تحويل چندماهه، داراي مبلغ اوليه‌اي هستند كه در ابتداي خريد به شركت پرداخت مي‌شود و سود علي‌الحسابي كه به اين مقدار پول تعلق مي‌گيرد، به‌حساب خريدار گذاشته مي‌شود.

شرايط: بسته به اينكه از كدام شركت خريد مي‌كنيد، شرايط متفاوت است. مثلاً دربين كارخانجات ايران خودرو و سايپا تنها وانت پيكان از ايران خودرو و پرايدهاي 132گازسوز، 141، وانت از سايپا به‌صورت فوري و رسمي به فروش مي‌رسند. درواقع شرط فروش فوري اين است كه كارخانه‌ها 20درصد مازاد توليد ماهانه خود را به اين صورت به فروش برسانند چون اكثر توليدي‌هاي خودرو در كشور بخشي از خط توليد خود را متوقف كرده‌اند، در نتيجه مازادي هم ندارند. اين مسئله باعث مي‌شود كه خودروهاي با شرايط فروش فوري كمتر ديده شوند. اما شركت‌هاي مونتاژكننده يا نمايندگي‌هاي فروش خودروهاي وارداتي، همه خودروهاي خود را به‌صورت فوري و نقدي مي‌فروشند. البته برخي از اين شركت‌ها مانند پارس‌خودرو يا مديران‌خودرو به مناسبت‌هاي خاص تخفيف‌هايي را ارائه مي‌كنند.

اقساطي (ليزينگ)

اين گزينه براي افرادي است كه توانايي پرداخت يكجاي مبالغ بالا را ندارند و مي‌خواهند طي چند سال و به‌صورت قسطي هزينه خودروي خود را پرداخت كنند. معمولاً خودروهايي از طريق ليزينگ به فروش مي‌رسند كه توليد زيادي داشته باشند تا مازاد توليد آنها شرايط فروش ليزينگي را پيدا كند.

شرايط: به اين صورت است كه بخشي از مبلغ خودرو از پيش پرداخت مي‌شود و پس از گذشت چند‌ماه و باتحويل خودرو اقساط آغاز مي‌شود. در اين حالت سند خودرو تا پايان اقساط و تسويه كامل در رهن شركت مي‌ماند. اين روش خريد خودرو به فراخور شركت ارائه دهنده ممكن است تا 35درصد سود اقساط داشته باشد كه عملا چندان به صرفه نيست اما به هرحال هستند كساني كه به‌خودرو نياز دارند و نمي‌توانند مبلغ آن‌ را يك‌جا پرداخت كنند. پس طبيعي است كه خريد خودرو با اين روش رونق داشته باشد. براي خريد خودرو از ليزينگ‌ها، مبلغي را به‌عنوان هزينه بيمه بدنه به مالك (شركت ليزينگي) پرداخت مي‌كنيد و البته به علاوه ارائه يك ضامن معتبر، يك فقره چك ضمانت با 120درصد مبلغ نهايي خودرو را نيز به شركت ليزينگي تسليم مي‌كنيد. شركت‌هايي كه اين خدمات را ارائه مي‌كنند هم متفاوت‌اند. به‌عنوان مثال، شركت‌هايي كه صرفاً وارد‌كننده خودرو هستند تقريبا اين تسهيلات را به‌صورت رسمي ارائه مي‌كنند؛ اما براي خريد خودروهاي داخلي از اين طريق، بايد با شركت‌هايي وارد معامله شد كه به نوعي با شركت اصلي در ارتباط هستند تا خيالتان از بايت تحويل به موقع اتومبيل راحت باشد.

اجاره به شرط تمليك

مانند ليزينگ به درد كساني مي‌خورد كه تمام پول مورد نياز براي خريد خودرو را به‌طور يك‌جا در دست ندارند. در اين حالت ماشين را به‌طور قسطي و طي چند سال مي‌خرند.

شرايط: مصرف‌كننده به‌عنوان مستأجر تلقي مي‌شود و مي‌تواند در مدت اجاره در قبال اقساط پرداختي به فروشنده از منافع خودرو بهره‌مند شود. در اين قراردادها معمولا شرط مي‌شود، با پرداخت آخرين قسط، مصرف‌كننده خودرو خودبه‌خود مالك شود و شركت فروشنده بايد به نفع وي سند رسمي ‌تنظيم كند. دقت كنيد كه حتما شرط قرارداد انتقال خودبه‌خود خودرو پس از پرداخت همه اقساط و پس از پرداخت آخرين قسط در چنين قراردادهايي ذكر شود.

اقساطي - اعتباري

براي كساني است كه مي‌خواهند خودروي آنها در رهن شركت نباشد و در عين حال پول آن‌ را هم به‌تدريج بپردازند.

شرايط:خودرو را به‌صورت فوري و با سند به نام دريافت مي‌كنيد. اين شرايط را معمولاً شركت‌هاي جانبي وابسته به شركت اصلي فراهم مي‌كنند. به‌عنوان مثال درحال حاضر خودروي پرايد وانت با اين شرايط به‌صورت اعتباري فروخته مي‌شود: قيمت كلي خودرو حدود 17ميليون تومان است كه در بازه‌هاي زماني شش، دوازده، هجده، و بيست و چهارماهه و به‌صورت اعتباري فروخته مي‌شود و با توجه به ماه‌هاي تعيين شده، نرخ تسهيلات آن 12تا 20درصد است، نياز به 2 تا 8 فقره چك 3 ماهه دارد، پيش دريافت آن 9الي 11ميليون تومان بوده و چك‌هاي آن هم در بازه ارزشي يك الي 3ميليون تومان هستند. چون شما خودرو را به نام خودتان و نه در رهن شركت دريافت مي‌كنيد، به‌عنوان ضمانت و به غيراز چك‌هاي پرداختي، يك چك ضمانت كه مبلغ آن به اندازه مبلغ كلي خودرو است را هم به شركت تحويل مي‌دهيد كه بعد از پاس شدن چك‌هاي پرداختي اصلي به شما بازگردانده مي‌شود.

پيش‌فروش

اكثر خودروهايي كه از طريق كارخانه به فروش مي‌رسند -مانند پرايد، سمند، تندر 90، پژو پارس، پژو 405، پژو 206، رانا، تيبا و غيره- با اين روش و به تعداد نامحدود فروخته مي‌شوند.

شرايط: خريدار حدود 50درصد از كل مبلغ خودرو را مي‌پردازد و بسته به شرايط، 3 تا 6‌ماه بعد دعوت‌نامه‌اي دريافت مي‌كند كه متعاقب آن به شركت مراجعه كرده و تيپ و رنگ خودرو را مشخص مي‌كند. شركت در همان ابتدا درصد سودي كه به پيش پرداخت خريدار تعلق مي‌گيرد -حدود 20 الي23درصد در سال - را مشخص كرده و در زمان تحويل، مبلغ به‌دست آمده از اين طريق را از مبلغ پرداختي كل خريدار كم مي‌كند. در نتيجه مبلغ نهايي پرداخت دوم نيز مشخص مي‌شود و خريدار چند روز پس از تسويه، خودروي خود را با سند تحويل مي‌گيرد.

تا 30ميليون چه كار مي‌شود كرد؟

اگر شما هم 20تا 30ميليون پول براي خريد ماشين كنار گذاشته‌ايد، اينجا مي‌خواهيم تمام گزينه‌هاي ممكن و راه‌هاي پيش رويتان را با هم مرور كنيم.

ام وي‌ام MVM110-4Cyl
اگر مي‌خواهيد با حدود 20ميليون تومان ماشين صفر بخريد،قاعدتا ‌ام وي‌ام يكي از انتخاب‌هاي شماست. البته درصورتي كه تمام پول را به‌صورت نقد داشته باشيد، چون در حال حاضر اين خودرو را مي‌توانيد تنها به‌صورت فروش فوري و با قيمت حدود 21ميليون تومان تهيه كنيد و خبري از ليزينگ و فروش اقساطي نيست. قيمت آزاد اين خودرو يك ميليون و پانصد هزار تومان كمتر از قيمت كارخانه است.

سايپا 111، سايپا 131، سايپا 132، تيبا و تيبا 2
سايپا 111، 131، 132، تيبا و تيبا 2را مي‌توانيد هم به‌صورت يك مرحله‌اي و هم به‌صورت 2 مرحله‌اي پيش خريد كنيد. در طرح يك مرحله‌اي بايد حداقل 7ميليون براي سايپا 131و 132و حداكثر 12ميليون تومان براي تيبا 2پرداخت كنيد و 6ماه بعد به‌طور متوسط 10ميليون تومان ديگر هم بپردازيد. زمان تحويل اين خودروها در پيش فروش پاييزه، آذر و دي 93مقرر شده است. در طرح 2 مرحله‌اي هم بايد حداقل 5ميليون تومان براي سايپا 131 و 132 و حداكثر 7ميليون تومان براي تيبا 2را در هنگام ثبت نام و معادل همين مقدار را در آذر‌ماه پرداخت كنيد تا بهمن‌ماه سوييچ مبارك به دست‌تان برسد.

سمند LX EF7
اگر تقريبا 30ميليون تومان مي‌توانيد دست به جيب شويد، سمند يكي از پيشنهادهايي است كه مي‌توانيد به آن فكر كنيد. در شرايط فعلي مي‌توانيد با پرداخت 18تا 19ميليون تومان اين خودرو را به‌صورت يك مرحله‌اي پيش خريد كنيد. موعد تحويل هم در پيش فروش اين فصل دي‌ماه 93اعلام شده است. بعد از محاسبه ميزان سود حدود 9ميليون تومان نيز بايد بپردازيد تا صاحب سمند شويد. سود مشاركت اين خودرو طبق اطلاعيه كارخانه، 23درصد است.

پژو 405GLX و پژو پارس
براي پيش خريد پژو 405بنزيني 16ميليون تومان و پژو 405دوگانه سوز 14ميليون و 500هزار تومان موقع ثبت نام بايد دست به جيب شويد. با پرداخت 16ميليون و 500هزار تومان براي پژو پارس بنزيني و 17ميليون تومان براي پژو پارس دوگانه سوز هم مي‌توانيد اين خودرو را پيش خريد كنيد. سود مشاركت پژو405، 20درصد و پژو پارس 18درصد اعلام شده. خريداران 405 حدودا دي‌ماه امسال پشت فرمان مي‌نشينند. اسفند 93و فروردين 94هم موعد تحويل پژو پارس تعيين شده است. براي هر دو نوع خودرو حدود 10ميليون ديگر بايد براي زمان تحويل كنار بگذاريد.

 

کد خبر 275101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha