دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

سیدمهدی سیدی: اگر یک کنکور نفسگیر را سپری کرده‌اید، اگر توانسته‌اید به هر ضرب و زوری شده وارد یک دانشگاه معتبر شوید، اگر نگران هستید که محیط دانشگاه را نمی‌شناسید، اگر اصرار دارید زودتر و بهتر از فرصت‌های دانشگاه آگاه شوید و اگر دانشجو شده‌اید و می‌خواهید یک سال تحصیلی را شروع کنید، شاید مناسب باشد این توصیه‌های ساده را بخوانید.

اگر می‌خواهید دانشجوی خوبی باشید!

تشكل‌هاي دانشجويي را جدي بگيريد

بالاترين سلسله مراتب كارگروهي در دانشگاه‌ها براي دانشجو حضور در تشكل‌هاي دانشجويي است. تشكل‌هاي دانشجويي حجم متنوعي از كار را با سطح اختيارات نسبتاً وسيع پوشش مي‌دهد. هم مي‌توانيد از برنامه‌هاي اين تشكل‌ها نظير اردوها، كلاس‌ها، كارگاه‌ها و همايش‌ها به‌صورت مخاطب آزاد استفاده كنيد و هم به عضويت در اين گروه‌ها درآمده و به‌عنوان عضو معمولي يا اصلي در آن شركت كنيد. حتي مي‌توانيد پس از مدتي در اين تشكل‌ها نامزد عضويت در شوراي مركزي شده و اگر اقبال ساير دانشجويان با شما همراه باشد به‌عنوان عضو اصلي انتخاب شده و تصميم‌گير اين تشكل‌ها شويد. در حال حاضر تشكل‌هايي نظير بسيج دانشجويي، انجمن اسلامي دانشجويان، جامعه اسلامي، جنبش عدالتخواه و كانون انديشه دانشجوي مسلمان در دانشگاه‌ها فعال هستند.

كانون‌هاي فرهنگي- هنري يك فرصت طلايي براي شماست

شما مي‌توانيد براساس علاقه‌مندي خود به عضويت در يكي از كانون‌هاي فرهنگي- هنري دانشگاه در بياييد و در كنار ساير دوستانتان براساس امكانات موجود، ايده‌هاي خود را عملياتي كنيد. برخي كانون‌ها و موضوعات موجود در دانشگاه عبارتند از: كانون‌هاي قرآن، انتظار و مهدويت، فيلم، عكس، نجوم، شعر و ادب، تئاتر، جهادي، هنرهاي تجسمي، ايرانشناسي.

نشريات دانشجويي؛ فرصتي براي تمرين نويسندگي

در هر دانشگاه تعدادي نشريه دانشجويي در موضوعات سياسي، صنفي، فرهنگي و علمي مشغول فعاليت هستند. خواندن هر كدام از اين نشريات‌ بهره مضاعفي را ضميمه زندگي دانشجويي شما خواهد كرد. سعي كنيد اين نشريات را بخوانيد و حتي نسخه‌اي از آن را در گوشه‌اي مناسب براي خود حفظ كرده و سال‌هاي آينده ‌تان را با مراجعه دوباره به اين نشريات لذتبخش كنيد. اگر اهل نويسندگي هستيد مي‌توانيد با اين نشريات همكاري كرده يا حتي از كميته ناظر بر نشريات درخواست مجوز انتشار نشريه كنيد. دانشگاه پس ازدريافت اين درخواست درصورت موافقت تلاش مي‌كند به شما آموزش‌هاي مقدماتي درخصوص كار رسانه‌اي را ارائه كرده و گام‌هاي اوليه تبديل‌شدن به يك روزنامه‌نگار را با شما همراهي كند.

دانش‌آموخته بشويد نه ليسانسه

حتما بارها و بارها شنيده‌ايد كه تب داغ كنكور باعث شده خيلي از ما مدرك‌گرا شويم و عشقمان اين باشد كه در يك دانشگاه معتبر وارد شويم و مدركي بگيريم و بعد با آن زندگي خوبي را شكل دهيم. شايد اين حرف‌ها كمي ترسناك باشد اما مراقب باشيد بلايي كه سر برخي دانشجوها آمده و به گرفتن يك مدرك آن هم با نمره‌هاي ناپلئوني قناعت كرده‌اند، سر شما نيايد. سعي كنيد از فرصت‌هاي تحصيلي، آموزشي و مهارتي دانشگاه به نحو احسن استفاده كنيد. طي كردن 140واحد آموزشي كار چندان سخت و عجيب‌و‌غريبي نيست اما بدانيد با گذران 140واحد احتمالا فقط يك ليسانسه خوب خواهيد بود، براي دانش‌آموخته‌شدن بايد كارهاي بيشتري انجام دهيد.

علم بالاي علم

اگر علاقه‌مند به‌كار علمي كنار درس خواندن هستيد. انجمن‌هاي علمي در موضوعات مختلف در هر دانشكده‌اي موجود است؛ جمعي علاقه‌مند از دانشجويان به موضوعات فوق‌برنامه علمي- پژوهشي كه با كمك اساتيد و با بهره‌گيري از امكانات دانشگاه سعي مي‌كنند مفاهيم نظري دروس را در عمل تجربه كرده و با تدارك بازديدها و همايش‌ها و نشست‌ها به كمك ساير دانشجويان بشتابند.

تقلب نكنيد

بين برخي دانشجوها مرسوم شده كه تقلب‌كردن را معادل منزلت اجتماعي و مهارت تحصيلي دانشجو مي‌دانند. آنها مي‌گويند دانشجويي كه از ابزار تقلب استفاده نمي‌كند كلاهش پس معركه است و هميشه آخر صف. به اين حرف‌ها گوش ندهيد. تقلب روح انساني شما را له مي‌كند. حتي اگر نتوانيد در برخي صحنه‌ها تشخيص دهيد كه تقلب كردنتان حق ديگران را ضايع مي‌كند يا نه اما مطمئناً مي‌توانيد بفهميد كه تقلب حق خودتان را ضايع مي‌كند. به هواي نفس و نيز به هوچي‌گري‌ها و جوسازي‌هاي دوستان محل نگذاريد، به هيچ عنوان تقلب نكنيد. اگر هم تقلب كنيد و لو برود در كارنامه‌تان عدد 25/0درج مي‌شود و تا ابد آبرو و حيثيت‌تان برباد مي‌رود!

حق استاد را رعايت كنيد

در حوزه‌هاي علميه رسم بر آن است كه در همان گام‌هاي اول تحصيل، حق و حقوق متقابل استاد و شاگرد را مي‌آموزند. اگرچه به‌صورت مستقيم جاي اين واحد آموزشي در دانشگاه‌ها خالي است اما شما اين بحث را جدي بگيريد. پيشرفت تحصيلي امكان‌پذير نيست مگر با رعايت ادب تحصيل. پيش پاي استاد بلندشدن در كلاس درس مسئله‌اي است كه منحصر به مدرسه نيست. در مسير رفت‌وآمد جلوي استاد راه نرويد، هنگام تعارف‌كردن جزوه يا كتاب به استاد از هر دو دست استفاده كنيد، حتي ذره‌اي صداي خود را پيش استاد بلند نكنيد، حرف او را قطع نكنيد، تا سؤالي از شما نپرسيده پاسخ نگوييد و از همه مهم‌تر نظم و ترتيب حضور در كلاس را رعايت كنيد.

كارهاي فوق برنامه را دريابيد

اگر چه اصلي‌ترين فعاليت و رسالت دانشجو در دانشگاه درس خواندن است اما حواستان باشد كه دانشگاه فرصتي طلايي است براي اينكه چندجانبه رشد كنيد و كنار درس‌خواندن در زمينه‌هاي متنوع و گوناگوني كه در آينده نياز داريد پرورش يابيد. يكي از بهترين راه‌حل‌ها براي توسعه مهارت‌ها و انگيزه‌هاي شما، حضور در گروه‌هاي دانشجويي است؛ گروه‌هايي كه متشكل از خود دانشجوهاست و مي‌تواند به شما براي تمرين فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري و سياسي كمك كند.

قوانين آموزشي را مطالعه كنيد

در قانون آموزشي دانشگاه براي شما قواعد و فرصت‌هايي پيش‌بيني شده است. حتما آن را مطالعه كنيد. به وب‌سايت دانشگاه سر بزنيد و اين قانون را از آنجا دانلود كنيد يا به دفتر آموزش دانشكده مراجعه كنيد. به‌عنوان نمونه از دروس پيش‌نياز، نحوه انتخاب واحد و شرايط مشروطي مطلع شويد. شايد هرگز به كارتان نيايد اما بد نيست گوشه ذهنتان داشته باشيد كه چطور مي‌شود تغيير رشته داد؟ چطور مي‌شود مرخصي تحصيلي گرفت؟ قانون 3 شانزدهم چيست؟ و مواردي از اين دست. كارشناسان آموزشي در دانشكده در اين موارد شما را راهنمايي مي‌كنند.

هيأت‌هاي دانشجويي؛ ترنم بخش معنوي زندگي دانشجو

حتما علاقه‌هاي مذهبي در نهاد وجودي شما فراوان است. هيأت‌هاي دانشجويي مجموعه‌هايي هستند داخل دانشگاه كه مناسبت‌هاي مذهبي را پوشش داده و با محوريت مساجد دانشگاهي و با همت مستقيم خود دانشجو‌ها اقدام به انجام فعاليت‌هاي ديني- مذهبي مي‌كنند. بي‌ترديد حضورتان حتي در يكي از برنامه‌هاي هيأت و مسجد، شما را به مشتري پر و پا قرص آن تبديل خواهد كرد؛ از برنامه‌هاي اعتكاف گرفته تا عزاداري محرم، فاطميه و قرآن سرگرفتن‌هاي شب قدر. اين تجربه را از دست ندهيد.

ادارات دانشگاه را بشناسيد

در دانشگاه علاوه بر مجموعه‌هاي دانشكده‌اي و آموزشي، ادارات و مجموعه‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه در موارد مقتضي به‌كار شما مي‌آيند؛ از اداره كل فرهنگي گرفته كه مسئوليت پيشبرد اهداف فرهنگي و خدمات‌رساني در حوزه فرهنگ را به‌عهده دارد تا مركز مشاوره كه مي‌تواند در مسائل مختلف اعم از تحصيلي، روحي و رواني و ازدواج به شما مشاوره دهد.

شوراهاي صنفي، فرصتي براي پيگيري مطالبات دانشجويان

زندگي در دانشگاه توأم با مشكلات و نارسايي‌هايي است كه بهترين برطرف‌كننده آن خود دانشجوها هستند. شوراي صنفي در هر دانشكده جمعي است 5 الي 7نفره، متشكل از دانشجويان همان دانشكده كه براساس رأي‌گيري انتخاب شده و پيگير ارتقاي وضعيت زيست و زندگي دانشجوها هستند. مي‌توانيد برخي مشكلات خود را در دانشكده با حضور در شوراي صنفي پيگيري كنيد.

حواستان به جنس مخالف باشد

محيط عموم دانشگاه‌ها محيطي است كه دانشجوهاي دختر و پسر دركنار هم به امر تحصيل مشغول هستند. اين مسئله جداي از فرصت‌هايش مي‌تواند شما را با مخاطرات و آفاتي مواجه كند. سعي كنيد از همان روزهاي اول مهارت‌هاي زندگي در اين محيط را كسب كنيد. ضمن آنكه دانشگاه يك محيط آموزشي است و اقتضائات علمي آن بايد توسط هر دوجنس رعايت شود از طرز گفتار گرفته تا خنديدن، راه رفتن و لباس پوشيدن.

ورزش كنيد

دانشجوها فكر مي‌كنند خيلي سرشان شلوغ است اما همين كه فارغ‌التحصيل شده و با مسئوليت‌هاي زندگي رو در رو مي‌شوند يادشان مي‌افتد كه چقدر وقت آزاد داشته‌اند. مي‌توانيد بخشي از اين وقت‌هاي آزاد را به ورزش بگذرانيد. احتمالا دانشگاه محل تحصيل شما امكاناتي را براي ورزش‌كردن فراهم كرده؛ امكاناتي نظير سالن‌هاي چند منظوره، استخر، زمين چمن و پيست دوچرخه‌سواري. اين فرصت‌هاي ارزان را دريابيد.

براي اقتصادتان برنامه داشته باشيد

احتمالا شما هنوز در زمره آن دانشجوهايي هستيد كه مبلغي را به‌صورت هفتگي يا ماهانه از پدر محترم دريافت مي‌كنيد. اينكه منبع درآمد شما كجا و چقدر است، خيلي مهم نيست، مهم اين است كه شما چه طرح و برنامه‌اي براي مديريت هزينه‌هاي خود داريد. البته دانشگاه به شما وام‌هاي قرض‌الحسنه‌اي هم تخصيص مي‌دهد كه مي‌توانيد از طريق معاونت دانشجويي از آن مطلع شويد. درآمدزايي و راه‌اندازي يك كسب و كار هم ايده‌اي است كه برخي دانشجوها در دوران دانشجويي به آن فكر مي‌كنند.

سال بالايي ها را دريابيد

دانشگاه با مدرسه خيلي فرق مي كند. محيط آن براي يك دانشجوي ورودي جديد ناشناخته و مبهم است. شايد سريع ترين كار و راحت ترين راه حل براي يك دانشجوي جديد آن است كه در محضر چند دانشجوي سال بالايي تلمذ كرده و از دريچه نگاه او دانشگاه را بشناسد؛ اين اتفاقي است كه ابتداي سال تحصيلي و از همان اردوي پيش دانشگاهي براي خيلي از دانشجوها تكرار مي‌شود. اما حواستان باشد هر دانشجوي سال بالايي را طرف مشورت نگيريد و از آن مهم تر، هر حرف دانشجوي سال بالايي را مبناي حركت خود قرار ندهيد. حتما معيار و محك و عياري براي سنجش تجربيات مفيد و حركت آفرين داشته باشيد. خود دانشجوها مي گويند حواست باشد برخي سال بالايي هاي لوس و بي مزه تو را اغفال نكنند!

بريد اردو

اردوهاي دانشجويي را تجربه كنيد. سير و سياحت در مناطق مختلف مي‌تواند به رشد و ارتقاي تجربه شما كمك كند. اردوهاي دانشجويي به‌دنبال آن است كه شما را با فضاهاي مختلف ايران آشنا كند. يكي از جذاب‌ترين انواع اردوهاي دانشجويي اردوهاي زيارتي است؛ از اردوي هفتگي قم و جمكران گرفته تا اردوي مشهد و سرسلسله اين اردوها سفر معنوي عمره دانشجويي و سفر به عتبات عاليات است.

کد خبر 273415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha