دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

اصغر اصغری: روزهای پایانی شهریور‌ماه که از راه می‌‌رسد، نسیم خنکی فرا رسیدن پادشاه فصل‌ها را به همه یادآوری می‌کند.

سرویس مدرسه

 دوباره خاطره‌هايي از جنس كلاس و تخته و ميز و كتاب با همراهي معلم و همكلاسي‌ها در كوچه‌هاي شهر جاري مي‌شود. قطعه موسيقي آشناي تعليم و تعلم همراه با نواي «باز باران» در ذهن‌ها شكل مي‌گيرد و به‌دنبال آن، ما را تا صف‌هاي منظم سال‌هاي دبستان همراهي مي‌كند. اين شور مهرماه است كه با همه وجود، شهر را در آغوش خود گرفته و زنگ آموختن را به صدا درمي‌آورد. امسال هم ميليون‌ها دانش‌آموز راهي كلاس درس و مدرسه مي‌شوند تا قطعه خودشان را بنوازند. آمد و شد سالم و ايمن دانش‌آموزان اما دغدغه اين روزهاي بسياري از شهروندان شده است؛ از يك سو والدين دانش‌آموزان و مربيان دل‌نگران تردد فرزندانشان در شهرهاي شلوغ و پرازدحام هستند و از سوي ديگر نيز مسئولان مي‌خواهند اين تردد روزانه مطلوب را تضمين شده بدانند. چاره كار چندان دور از ذهن نيست، چند سالي است كه مديران شهري با استفاده از سرويس‌هاي مدرسه در تلاشند تا چتر سلامت و امنيت را بر سر همه دانش‌آموزان شهر بگسترانند. در اين گزارش بيشتر با فعاليت سرويس مدارس آشنا خواهيد شد.

چرا بايد از سرويس استفاده كنيم؟

كار‌شناسان حوزه شهري معتقدند كه با شروع سال تحصيلي جديد، حدود ۲۰ درصد به حجم ترافيك شهرها افزوده مي‌شود. برخي از خانواده‌ها ترجيح مي‌دهند از وسيله نقليه شخصي خودشان براي رساندن فرزندانشان به مدرسه استفاده كنند. اين امر باعث افزايش ترافيك، به‌ويژه در معابر نزديك به مدارس خواهد شد. چاره كار اما در ۲بخش تعريف شده است؛ نخست افزايش و بهينه‌سازي‌ سامانه‌هاي حمل‌ونقل عمومي درون‌شهري و راه ديگر استفاده از سرويس ويژه مدارس است. گزارش‌هاي سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه دانش‌آموزان حتي در سرويس مدارس ايمن‌تر از داخل خودروهاي والدينشان هستند. افزايش نظم، مديريت زمان، كاهش آلودگي هوا، كاهش ترافيك و سوانح رانندگي از مزاياي استفاده از سرويس مدرسه است.

چطور مسافر سرويس شويم؟

۲ راه‌حل كلي وجود دارد؛ يكي اينكه خودتان مستقيم سراغ شركت‌هاي پيمانكار سرويس مدرسه برويد و راه‌ دوم هم اين است كه اين كار را به اولياي مدرسه بسپاريد. راه‌ دوم منطقي‌تر است. والدين پس از ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه، مي‌توانند به مدير‌‌ همان مركز آموزشي مراجعه كرده و درخواستشان را مطرح كنند. بنا به مصوبه آموزش و پرورش، اين موضوع در هر مدرسه به‌عهده مدير نهاده شده تا با برنامه‌ريزي و ارتباط با شركت‌هاي حمل و نقلي مورد وثوق، كار اولياي دانش‌آموزان را راه بيندازد. مدير مي‌تواند مسيرهاي منتهي به مدرسه را شناسايي كرده و نسبت به تعداد دانش‌آموزان و مسيرهاي تعيين شده اقدامات لازم را انجام دهد. به اين ترتيب هزينه‌ها سرشكن مي‌شود، ضمن آن كه مدرسه هم بر كار سرويس‌ها نظارت مي‌كند.

چه سرويس مدرسه‌اي انتخاب نكنيم؟

برخي والدين به خيال اينكه در هزينه صرفه‌جويي مي‌كنند، ترجيح مي‌دهند كه خودشان سرويس مدرسه فرزندشان را انتخاب كنند و گاهي ديده شده براي اينكه هزينه‌ها سرشكن شود خانواده‌هايي كه دانش‌آموزانشان با هم به يك مدرسه مي‌روند به‌طور توافقي و بدون در جريان بودن مسئولان مدرسه يك خودروي شخصي را انتخاب كرده و با راننده براي نقل و انتقال فرزندان‌شان به توافق مي‌رسند، غافل از اينكه با اين كار تا چه اندازه شرايط را براي وقوع اتفاقات ناخوشايند فراهم مي‌كنند. اين كار بدترين شيوه انتخاب سرويس است چراكه به گفته پليس، بسياري از حوادث تلخ از تصادفات گرفته تا برخي بي‌اخلاقي‌هاي گزارش شده، مربوط به سرويس‌هاي مدارسي بوده كه خانواده‌ها به همين شيوه غيررسمي ، آنها را انتخاب كرده‌اند.

لطفا تخلفات را گزارش كنيد

اينطور نيست كه پليس و مسئولان سازمان تاكسيراني فقط در زمان صدور مجوزهاي اوليه و دادن برچسب سرويس مدرسه، در انتخاب خودرو و راننده دقت كنند و بعد ماجرا در طول سال تحصيلي به حال خود رها شود. بد نيست بدانيد كه پليس با همكاري سازمان تاكسيراني در طول سال تحصيلي نيز عملكرد رانندگان سرويس‌هاي مدارس را زير ذره‌بين قرار خواهد داد تا اگر تخلفي صورت گرفت به‌شدت با رانندگان برخورد شود. شما والدين بايد نسبت به كوچك‌ترين تخلفات رانندگان سرويس‌هاي مدارس بي‌تفاوت نباشيد و درصورت مشاهده هرگونه تخلفي كه نياز به پيگيري پليس يا تاكسيراني دارد موارد را با سامانه 197پليس يا شماره 63951101(‌مركز كنترل ترافيك راهور‌) و يا واحد نظارت و رسيدگي به شكايات سازمان تاكسيراني در ميان بگذاريد.

خودروي سرويس چه ويژگي‌اي دارد؟

درخصوص سرويس‌هاي مجاز مدارس، وقتي صلاحيت فردي و سلامت كامل رانندگان محرز مي‌شود، نوبت به‌خودروي آنها مي‌رسد تا مجوزهاي لازم را اخذ كنند. همه خودروهايي كه مي‌خواهند برچسب سرويس ويژه مدرسه را روي شيشه خود ببينند نبايد عمري بالا‌تر از ۵ سال داشته باشند. البته در حال حاضر تبصره‌اي به اين ماده افزوده شده كه خودروهاي بالاي ۵ سال به شرط داشتن معاينه فني معتبر مي‌توانند به شركت‌هاي پيمانكار سرويس مدرسه معرفي شوند. از سوي ديگر، راننده موظف است براي خودروي خود، اعم از تاكسي، ون، ميني‌بوس و اتوبوس بيمه كامل سرنشين اخذ كند. همچنين رانندگان موظفند كه هنگام كار، لباس فرم سرويس مدرسه را بپوشند تا توسط دانش‌آموزان شناسايي شوند.

خانم‌ها هم مي‌توانند راننده باشند؟

اگر بپذيريم كه بيش از نيمي از دانش‌آموزان كشور را دختران تشكيل مي‌دهند، لزوم ورود بانوان به عرصه رانندگي سرويس ويژه مدارس هم به‌‌ همان ميزان احساس مي‌شود. مديران شهري براي راحتي دانش‌آموزان دختر اين پيش‌بيني را كرده‌اند تا بخشي از برچسب‌هاي ويژه سرويس مدارس را به بانوان راننده متقاضي اختصاص دهند. امسال پيش‌بيني شده كه ۴ هزار راننده زن تاكسيران در قالب راننده سرويس مدارس مورد آموزش قرار بگيرند. اين امر سبب مي‌شود به كارگيري رانندگان زن سرويس مدارس نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش يابد، چرا كه در سال گذشته تنها ۲۰ درصد از كل رانندگان سرويس مدارس را بانوان شامل مي‌شدند.

کد خبر 271949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha