شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

مریم کمالی‌نژاد: با شروع شهریور‌ماه و نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس، خانواده‌هایی که دانش‌آموزی در خانه دارند به‌دنبال خرید لوازم‌التحریر، کیف و کفش و دیگر لوازم‌ضروری هستند تا فرزندانشان را برای شروع سال تحصیلی جدید مجهز کنند.

کوله پشتی مدرسه

 خريد لوازم‌التحرير همانقدر كه ساده به‌نظر مي‌آيد، دقت نظرهاي خاص خودش را مي‌طلبد. كافي‌است يك دانش‌آموز داشته باشيد و او را با خود براي خريد لوازم‌التحرير ببريد و ‌9ماه تحصيلي را درگير انواع مسائل مربوط به اين وسايل و پوشاك و كوله‌پشتي باشيد تا هر روز سؤالي جديد در اين رابطه برايتان پيش بيايد و تجربه‌اي جديد كسب كنيد. ما در اين نوشتار تجارب و نكات فني و روانشناسي را با شما در ميان خواهيم گذاشت.

سه نكته طلايي

1- سن و سال كودك را در انتخاب لوازم‌التحرير درنظر بگيريد. كوله‌پشتي، كيف، مداد و... براي هر سن و سالي بايد ويژگي‌هاي خاصي داشته باشد كه در ادامه به تفكيك به آنها اشاره خواهيم كرد.

2- صرفه‌جويي كنيد و به فرزندانتان اين نكته را ياد بدهيد. خانه‌هاي اغلب ما پر از دفترهايي‌ است كه كمتر از يك سوم آنها استفاده شده، مدادهايي كه به نيمه نرسيده درون جامدادي‌هاي قابل استفاده رها شده‌اند. انواع كيف‌ها و... با كمي خلاقيت مي‌توانيد اين وسايل را براي كودكانتان مجددا قابل استفاده كنيد و همزمان هيجان كودك و تمايلش را نسبت به آنها افزايش دهيد. به‌عنوان مثال مي‌توانيد برگ‌هاي سفيد دفترها را جدا كنيد، با كمترين هزينه آن را صحافي سيمي ويا خودتان منگنه‌شان كرده و با انواع كاغذها يا پارچه‌هاي رنگي و گلدار جلد كنيد. سعي كنيد اين مراحل را با همكاري بچه‌ها انجام دهيد، به‌نظراتشان گوش بدهيد و آنها را بابت خلاقيتشان تشويق كنيد. با اين كار، هم از فكر و خلاقيت آنها استفاده كرده‌ايد و هم صرفه‌جويي و قناعت را به آنان آموزش داده‌ايد.

3- خريد لوازم مدرسه، تجربه‌اي لذتبخش و منحصر به فرد است. بگذاريد اين تجربه در ذهن كودك به خاطره‌اي خوش تبديل شود. مطمئن باشيد در مسير علاقه‌مندي او به مدرسه تأثير فراواني دارد. حتما دوران دانش‌آموزي خودتان و لذت خريد يك دفترچه كوچك، يك مداد نوكي(اتود) ساده و جعبه مدادرنگي را به ياد داريد. تا آنجا كه مي‌توانيد به سليقه كودك در انتخاب لوازم‌التحرير و وسايل مدرسه‌اش احترام بگذاريد اما اگر در جايي نظر كودك با تفكرشما در تناقض بود و اين مسئله نه از باب سليقه كه در مورد مسائل مربوط به بهداشت و سلامت خودش بود يا اينكه تصاوير روي لوازم‌التحرير مطابق ارزش‌ها و شئونات اسلامي نبود با گفت‌وگو و مثال زدن و يادآوري مشكلات و تجارب سال‌هاي پيش آن را حل كنيد.

كوله پشتي يا كيف دستي

شايد همه شما بدانيد كه كوله‌پشتي به‌دليل شكل قرار گرفتن و توزيع وزنش بين 2 نيمه بدن از نظر بهداشت جسمي بهتر از كيف دستي است. كيف‌هاي دستي به‌دليل استفاده از يك دست و فشار به يك سمت بدن مناسب نيستند اما در مورد خريد كوله‌پشتي هم نكاتي وجود دارد كه بايد به آنها توجه كنيد.

هنگام خريد كوله‌پشتي به وزن آن توجه كنيد. اين كوله الان خالي است اما قرار است دفتر، كتاب، ليوان، تغذيه و... را در خودش جاي دهد. پس سبك‌ترين نوع آن را انتخاب كنيد. اگر كودك يا نوجوانتان هنگام حمل كوله‌پشتي ناخودآگاه به جلو خم مي‌شود بدانيد كه وزن آن برايش سنگين است. احساس فشار و درد زير بندهاي كوله مي‌تواند دليل نامناسبي بندها و وزن سنگين آن باشد. طبق استاندارد حداكثر وزن كيف و محتويات آن براي دانش‌آموزان دبستاني 2/5تا 4/5كيلوگرم و براي دانش‌آموزان راهنمايي و دبيرستاني 7كيلوگرم است.

به اندازه بندهاي كوله‌پشتي توجه كنيد. بايد امكان كوتاه و بلند شدن داشته باشد. بندهاي آن نبايد آنقدر بلند باشد كه تا پشت زانوهاي كودك بيايد يا آنقدر كوتاه كه براي انداختنش دچار مشكل شود. محل قرار گرفتن كوله‌پشتي نبايد هرگز بيش از10سانتي‌متر پايين‌تر از خط كمر باشد و بايد درناحيه پشت (ماهيچه‌هاي مياني) قرارگيرد. به جز اين به پهناي بندها توجه كنيد. بندهاي پهن‌تر گزينه‌هاي مناسب‌تري براي انتخاب هستند. بندهايي با پهناي كمتر در شانه‌ها فرو مي‌روند و درد و گزگز و خستگي را به همراه دارند. همچنين بندهايي كه در محل قرار گرفتن روي شانه داراي بالشتك هستند، براي شانه‌هاي كودك بهترند. با اين حال اگر كيف‌دستي با يك بند براي دانش‌آموزتان تهيه كرده‌ايد به او متذكر شويد كه تمام مدت از يك شانه‌اش براي نگهداري كيف استفاده نكند، جاي كيف را عوض كند و بعد از چند دقيقه كيف را زمين بگذارد و دست‌به‌دست كند.

حتما كوله‌پشتي‌هايي كه مثل چمدان‌ها داراي چرخ و دسته‌هاي بلند براي كشيدن هستند را ديده‌ايد و شايد از آن والديني هستيد كه فكر مي‌كنيد با خريد اين كوله‌ها فرزندتان ديگر مجبور به حمل سنگيني كتاب و دفتر و... نمي‌شود اما اشتباه نكنيد. اين كوله‌ها مناسب نيستند. علاوه بر فشاري كه به ناحيه كتف، ساق دست و گردن كودك وارد مي‌كنند، مهم‌ترين نكته‌اش اين است كه قابل شست‌وشو هم نيستند. شما هرگز نمي‌توانيد آنها را با چرخ‌هاي بزرگ‌شان داخل ماشين لباسشويي بيندازيد. بنابراين جنسي را انتخاب كنيد كه به راحتي قابل شست‌وشو باشد، در غيراين صورت كوله‌هاي بچه‌ها به‌زودي محلي براي تجمع ميكروب‌ها مي‌شوند.

نحوه استفاده درست از كوله‌پشتي را به كودك آموزش دهيد. او نبايد هر دو بند كوله را روي يك شانه بيندازد، بند آن را زياد بلند يا زياد كوتاه كند. بايد هنگام قرار دادن آن روي زمين يا ميز، كوله را به شكل عمودي روي زمين قرار دهد تا هم به پاكيزگي و دوام كيف كمك كند و هم هنگام استفاده از آن و برداشتنش راحت باشد.

به نقش و نگار و نقاشي و تصويرهاي روي كيف دقت كنيد. بعضي كيف‌ها داراي تصاوير شخصيت‌هاي كارتوني نامناسب و مغاير با سبك زندگي ايراني- اسلامي‌ هستند. به ياد داشته باشيد كه فرزند شما 9ماه تحصيلي به اين تصاوير خيره مي‌شود و به اين شخصيت‌ها به شكل الگو نگاه مي‌كند. دقت كنيد كه فرزندتان قرار است چه شخصيتي را الگوي خود قرار بدهد. اين مسئله در مورد دفترها، مدادها و... هم صادق است. اين روزها بازار لوازم‌التحرير ايراني و اسلامي هم گرم است. كيف و دفترهايي كه تصاويري از شخصيت‌هاي اصيل ايراني را دارند و هر كدام داستاني زيبا به همراهشان هست. مي‌تواند جايگزين مناسبي باشد.

پوشاك و كفش مدرسه

اغلب مدارس لباس‌هايي با رنگ و مدل خاص براي دانش‌آموزان‌درنظر مي‌گيرند. در اين صورت هنگام سفارش از خياط يا اولياي مدرسه بخواهيد كه حداقل 2 دست براي شما تهيه كنند. داشتن 2 مقنعه، 2 شلوار و 2روپوش به شما اين امكان را مي‌دهد كه به‌راحتي‌بتوانيد لباس‌ها را به موقع بشوييد و به دوام آنها نيز كمك مي‌كند. بچه‌ها در مدرسه فعاليت‌هاي مختلفي دارند، مي‌دوند، بازي مي‌كنند، توي صندلي فرو مي‌روند و ممكن است كه هر اتفاقي براي لباس فرم مدرسه‌شان رخ دهد؛ پس آينده‌نگر باشيد.

هنگام انتخاب نوع پارچه توجه كنيد كه پارچه‌هاي نخي و كتاني براي يونيفرم مدرسه مناسب‌ترند، پارچه‌هايي كه الكتريسته ساكن ايجاد مي‌كنند را انتخاب نكنيد. علاوه بر اين هر چه لباس‌ها كمتر زيپ و دكمه داشته باشد پوشيدن آنها براي كودكان، خصوصا آنها كه كم سن و سال‌ترند راحت‌تر است و لازم نيست براي مثلا يك دستشويي رفتن ساده از ديگران كمك بخواهند و اين مسئله به اعتماد به نفس و حس استقلال آنها كمك مي‌كند. همچنين لباس‌هاي ‌بزرگ و خيلي گشاد يا تنگ و چسبان، مناسب دانش‌آموز نيست چرا كه او بايد ساعت‌هاي زيادي از روز را از آنها استفاده كند و نخستين نكته راحتي او در اين لباس‌هاست.

نكته:
اگر از آن دست والديني هستيد كه عادت به خريد عمده نوشت افزار داريد بهتر است كودك را از اين مسئله باخبر نكنيد. كودكي كه از 2 جين خودكار و مداد و انبار دفترها خبر دارد كمتر از وسايلش مراقبت مي‌كند.

گونيا و پرگار
ابزاري مانند گونيا وپرگار و خط‌كش به‌خاطر نوك تيزبودن براي دانش‌آموزان خطرناك هستند. بهتر است نوع پلاستيكي آنها را انتخاب كنيد. خط‌كش‌هاي خيلي بلند و پرگارهاي نوك تيز بدون درپوش مناسب دانش‌آموزان نيستند.

تراش‌ها و پاك كن
مداد تراش‌هاي مخزن دار و روميزي به ديگر تراش‌ها اولويت دارند. هنگام انتخاب تراش‌هاي روميزي به دسته آنها كه مناسب دست‌هاي دانش‌آموز باشد دقت كنيد. همچنين پاك كن‌هايي انتخاب كنيد كه حساسيت‌زا نبوده و براي جلوگيري از گم شدنشان بنددارند.

* روي وسايل كودك نام او را بنويسيد خصوصا اگر دانش‌آموز كلاس اولي داريد كه هنوز به قوانين مدرسه و گم نكردن و فراموش نكردن وسايلش توجه چنداني ندارد.

مدادرنگي، مداد شمعي، ماژيك
بچه‌ها عاشق خريدن مداد رنگي و ماژيك هستند، رنگ‌هاي متنوع آنها برايشان جذابيت دارد. اما ممكن است مواد رنگي آنها آلرژي زا و سمي باشد. بنابراين بهترين مداد شمعي‌ها آنهايي هستند كه روكش كاغذي يا پلاستيكي دارند. از انواع مارك‌هاي مرغوب انتخاب كنيد كه عبارت «Not poisoning» به معني غيرسمي روي بدنه‌شان نوشته شده. درست است كه كمي گران‌ترند اما ارزش‌اش را دارد. به كودك آموزش دهيد كه پس از استفاده از ماژيك و مداد شمعي حتما دستش را با آب صابون بشويد و با دست نشسته غذا نخورده و دستش را به چشم‌هايش نمالد.

کد خبر 271057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha