یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: چند سال پیش را یادتان هست؟ همان موقعی که ساخت خمیرهای گل‌چینی را بیشتر خانم‌ها یاد گرفته بودند و تب درست‌کردن انواع گل و گیاه با این خمیرها حسابی داغ شده بود؟

عروسک های خمیری

ساخت و سازهاي خميري ظريف و زيبا كه در اصل نمونه‌هاي فانتزي و مينياتوري اشيا يا اشخاص يا كاراكترهاي واقعي هستند هميشه جذاب بوده و هست. حالا هم بعد از سال‌ها دوباره بازار ساخت خميري‌هاي دست‌ساز داغ شده و اين روزها مي‌توانيد انواع و اقسام عروسك‌ها، زيورآلات و وسايل تزييني يا كاربردي ديگر را ببينيد كه با زيبايي خاصي با خميرهاي مختلفي كه ديگر خميرچيني نيستند ساخته مي‌شوند؛ خميري‌هايي كه پا را از گل و گياه بسيار فراتر گذاشته‌اند و به هر شكلي كه فكرش را بكنيد درمي‌آيند و اتفاقا مشتري‌هاي پر‌وپا‌قرصي هم دارند. يكي از هنرمنداني كه دست‌سازهاي خميري زيبا و ظريف و پرمشتري مي‌سازد شهاب شفيعي است. او 26ساله و مهندس معمار است. سال‌هاست كه به‌طور حرفه‌اي در زمينه شبيه‌سازي‌ سه‌بعدي، گرافيك، تيزرهاي تبليغاتي انيميشني و طراحي كاراكترهاي مختلف فعاليت مي‌كند و حالا هم با ساخت عروسك‌هاي خميري شخصيت‌هاي كارتوني يا افراد واقعي از اين هنر زيبا كسب‌و‌كار خلاقانه كوچكي راه‌اندازي كرده است.

انگيزه، بعد مواداوليه

براي اينكه بتوانيد كارهاي خميري زيبا بسازيد، بايد مثل هر هنر ديگري علاقه، استعداد و انگيزه داشته باشيد وگرنه خيلي زود خسته و دلزده خواهيد شد؛ «از دوران كودكي در ذهنم طراحي و رنگ‌بندي مي‌كردم و حتي شخصيت كارتوني افراد را در خيالم مي‌ساختم. سال‌ها با رايانه شخصيت‌ها و موجودات خيالي را طراحي مي‌كردم. هميشه دلم مي‌خواست اين شخصيت‌هاي ديجيتال را كنار خودم ببينم و با دست لمسشان كنم. اوايل به فكر چاپ سه‌‌بعدي شخصيت‌ها بودم. اما به‌خاطر محدوديت در رنگ و طرح و هزينه بالاي كار هيچ وقت نتوانستم از اين راه آرزويم را برآورده كنم. تا اينكه به طور اتفاقي يك‌سري عروسك مينياتوري در اينترنت ديدم كه با خمير درست شده بود. با ديدن اين تصاوير جرقه ساخت شخصيت‌هاي خميري آن هم با دست‌هاي خودم و نه رايانه در ذهنم زده شد». حالا كه انگيزه و علاقه پيدا شد بايد دنبال جمع‌آوري مواداوليه باشيد. براي اين كار مي‌توانيد از خميرهاي آماده به اسم خمير فيمو استفاده كنيد يا خودتان خمير مخصوص بسازيد. براي شكل دادن به خمير هم بايد يك سري وسايل داشته باشيد كه در خانه هم پيدا مي‌شود، وسايلي مثل چاقو، ميله و... براي رنگ‌آميزي هم بايد از رنگ‌روغن ‌استفاده كنيد. خوبي اين كار اين است كه وسايل زيادي احتياج نداريد و اين هنر شماست كه كارها را مي‌سازد.

هدف: توليد محصول هنري

براي اينكه بتوانيد شخصيت‌هاي خميري مشابه نمونه واقعي بسازيد بايد طراحي خوب و ذهن خلاقي داشته باشيد. علاقه، پشتكار، صبر و حوصله و استعداد بهترين فاكتورهاي كار هستند. كارهاي خميري بايد ظريف باشند و انتخاب رنگ مناسبي داشته باشند تا چشمگير و مشتري‌پسند شوند؛ «من طراح فضاي داخلي و نماي بيرون ساختمان‌ها هستم و همه وقتم به طراحي مي‌گذرد. همين هم كمك زيادي مي‌كند كه چيزي كه در ذهن دارم را به تصوير بكشم. حالا فرقي نمي‌كند ساختمان، تيزر تبليغاتي يا شخصيت خميري باشد. سال‌ها با نرم‌افزارهاي سه‌بعدي‌ساز كار كرده‌ام و همين طراحي شخصيت‌ها با اين نرم‌افزارها و رنگ‌آميزي، بافت و نورپردازي آنها كمك زيادي به شكل دادن اين خميرها در زمان حال دارد. بايد در ساخت خميري‌ها دقت و ظرافت به‌كار ببريد تا مشتري‌پسند و زيبا شوند. من اين كار را به‌صورت تفريحي به‌خاطر علاقه و در كنار شغل اصلي‌ام شروع كردم. اوايل چند عروسك براي دل خودم ساختم و عكسشان را در اينترنت گذاشتم و ديدم با استقبال زيادي روبه‌رو شد. براي تولد يكي از دوستانم هم يك عروسك خميري هديه دادم كه همان موقع چند نفر سفارش كار دادند. از اينجا تصميم گرفتم كارهاي بيشتري براي فروش بسازم. بيشتر عروسك‌هايم 2تا 12سانتي‌متري هستند كه كاربردهاي مختلفي دارند. يك سري هم زيورآلات خميري و فانتزي دارم. بيشتر كارها ذهني هستند و يك سري هم بايد از روي عكس افراد يا شخصيت‌هاي كارتوني ساخته شود. سعي كردم همه جور سليقه‌اي را براي هر قشري در كارها جا بدهم؛ چه فانتزي و چه مدل‌هاي واقعي. به غير از شخصيت‌هاي كارتوني، از روي عكس افراد هم يك كاراكتر دوبعدي و كارتوني طراحي مي‌كنم و بعد از اينكه تأييد كردند شروع به ساخت مي‌كنم».

نوستالژي و مشتري بيشتر

براي فروش اين مدل كارها گزينه‌هاي زيادي داريد. از فروش به مغازه‌ها تا اجاره غرفه و فروش آنلاين. مزيت فروش در سايت‌هاي اينترنتي صرفه‌جويي در زمان و هزينه و داشتن مخاطبين بيشتر است. اينطوري دسترسي به مشتري‌هايي كه به كارتان علاقه‌مند مي‌شوند و محصولات را دنبال مي‌كنند آسان‌تر خواهد شد و البته بايد صبر و حوصله هم داشته باشيد. هر كاري زمان مي‌برد تا به همه معرفي شود و مشتري خاص خودش را پيدا كند. فرقي نمي‌كند كجا و چطور محصولاتمان را ارائه دهيم، فقط بايد هر روز يك كار بهتر و جديدتر بسازيم. خدا را شكر كارها با استقبال خوبي مواجه شده است. اين روزها بيشتر افرادي كه مي‌خواهند هديه بدهند به‌دنبال محصولي خاص مي‌گردند. براي همين ساخت رؤياهاي كودكي به‌صورت عروسك خميري مي‌تواند جزو هديه‌هاي خاص باشد. همه سن و همه جور مشتري دارم ولي بيشتر همسراني كه قرار است با يك عروسك خميري طرف مقابل را غافلگير كنند يا مادربزرگ‌هايي كه مي‌خواهند به نوه‌شان هديه بدهند مشتري من هستند. يك‌سري از مشتري‌ها هم عروسك از روي عكس بچگي يا عروسك مورد علاقه دوران كودكي‌شان را سفارش مي‌دهند. چيزي كه براي ساخت بهتر و مشتري‌پسندتر اين عروسك‌ها احتياج است درست بودن ابعاد و تناسب شخصيت‌هاست. من اين ابعاد را با چشم حس و اندازه‌گيري مي‌كنم. رنگ‌ها را نه به‌تنهايي بلكه كنار هم مي‌بينم تا به رنگ مناسب برسم. علاقه و پشتكار زيادي دارم و همه اينها باعث جذب بيشتر مشتري‌ها و علاقه‌مندان به كارهايم مي‌شود. دقت، ظرافت، انتخاب و تركيب رنگ مناسب نكته مهمي در پرفروش‌شدن كارهاست. يك نكته ديگر اينكه اين عروسك‌هاي كارتوني، رؤياها و خاطرات كودكي از كارتون‌هايي مثل چوبين، پت پستچي، شازده كوچولو و... را تداعي مي‌كند كه براي مردم جذاب است. شخصيت‌هاي عروسكي جديدتري مثل عروسك‌هاي شكرستان يا مجموعه كلاه‌قرمزي هم بازار خوبي پيدا كرده است. ضمن اينكه بيشتر افراد دوست دارند از شخصيت خودشان، همسرشان يا فرزندشان يك عروسك فانتزي داشته باشند. اين نكته‌ها هم باعث جذب و فروش بيشتر شده است. ميزان استقبال از هر كاراكتري مسير كاراكتر بعدي را نشانم مي‌دهد. دوست دارم در آينده به توليد انبوه شخصيت‌هاي ذهني خودم برسم و اميد دارم روزي همه يك عروسك كوچك از شخصيت خودشان را داشته باشند. اين نكته را يادتان نرود كه غيراز محصول باكيفيت، رفتار درست با مشتري و خوش‌قول بودن هم تأثير زيادي در زياد شدن فروشتان خواهد داشت.

كم‌هزينه، اما پرهنر!

خمير را با تركيب نان فانتزي يا نان تست، چسب چوب، نمك، گليسيرين و آبليمو مي‌سازم و با رنگ‌روغن رنگ مي‌كنم. براي شكل دادن به كارها وسيله خاصي كه بخواهيد بخريد لازم نداريد.خودم بيشتر با ابزارهايي كه خودم ساخته‌ام كار مي‌كنم. دنبال خريد وسايل و مواداوليه آماده از بازار نباشيد. خلاق باشيد و آنها را بسازيد. هم كارهايتان خاص‌تر مي‌شود و هم در هزينه‌ها صرفه‌جويي كرده‌ايد؛ خودم از خمير آماده استفاده نمي‌كنم چون هم هزينه آن زياد است و هم نمي‌شود با آن ظريف كار كرد. خمير را خودم مي‌سازم. حدود 8000تومان چسب چوب، 2500تومان نان تست، 2000تومان وازلين، 5000هزار تومان رنگ‌روغن و حدود يك ساعت زمان لازم است تا حدود يك كيلوگرم خمير آماده شود. اگر چرخي در بازار بزنيد حتي وسايل مخصوص شكل‌دهي به خميرها را پيدا خواهيد كرد ولي هنر اين است كه با وسايل ابتدايي و ساده كه در خانه داريد بتوانيد يك شاهكار هنري بسازيد كه همه براي خريد آن دست به جيب شوند.

کد خبر 270496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha