شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

در تحولی خطرناک که می‌تواند سمت‌وسویی دیگر به جنگ‌های جاری در عراق و سوریه دهد، منابع خبری از آماده شدن داعش برای پرواز جت‌های جنگنده‌ای خبر داده‌اند که اخیرا تصرف کرده‌اند.

تجهیز مخالفان سوریه و داعش به جت جنگنده

همزمان، آمريكا اعلام كرد كه براي نخستين بار با كردهاي سوريه مذاكراتي را آغاز كرده‌است.

به گزارش خبرگزاري رويترز، يك سايت وابسته به مخالفان سوريه گزارش داد كه اطلاعاتي را درباره پرواز جنگنده‌هايي در اطراف فرودگاه نظامي الجراح در حلب دريافت كرده است. فرودگاه نظامي الجراح در حومه شرقي استان حلب در شمال سوريه در كنترل داعش است.

سايت موسوم به ديده‌بان حقوق بشر اعلام كرد كه اطلاعاتش را از منابع ميداني قابل اعتماد دريافت كرده و براساس آنها، داعش 3جنگنده قادر به پرواز و مانوردهي دارد و به‌نظر مي‌رسد اين هواپيماها از نوع ميگ 21و ميگ 23باشند. اين سايت احتمال داد كه افسران بعثي سابق عراق، از طريق برگزاري دوره‌هاي آموزشي در فرودگاه نظامي كشيش يا همان الجراح، ‌مشغول آموزش‌دهي افرادي از داعش در اين زمينه هستند. شاهدان عيني گفته‌اند كه دست‌كم شاهد پرواز يك جنگنده در ارتفاعي پايين در آسمان فرودگاه بوده‌اند.

هنوز مسلح بودن اين جنگنده‌ها و توان خلبانان آنها براي پرواز در مسافت‌هاي طولاني مشخص نشده است. رسانه‌هاي خبري مي‌گويند داعش هنگام سيطره بر فرودگاه نظامي و ديگر فرودگاه‌هاي ارتش سوريه، كنترل جنگنده‌هاي فرسوده‌اي را به‌دست گرفته كه به گفته منابع آگاه، از ناوگان نظامي سوريه خارج شده‌اند و هنوز نمي‌توان با قطعيت درباره توانايي داعش در تعمير آنها يا اساسا به‌دست گرفتن كنترل هواپيماهايي فعال سخن راند. اين نخستين بار است كه يك گروه تروريستي موفق به در اختيار گرفتن جنگنده در جنگ مي‌شود.

درصورتي كه داعش موفق شود اين جنگنده‌ها را احيا و فعال كند و از آنها براي اهداف نظامي خود استفاده كند، اين امر مي‌تواند سمت و سويي ديگر به جنگ جاري در سوريه دهد و در پيشبرد اهداف نظامي داعش دست‌كم در مناطق تحت كنترل آن تأثيرگذار باشد. اين درحالي است كه رسانه‌هاي خبري گزارش داده‌اند كه آمريكا درحال آموزش افرادي از گروه مخالف سوريه‌اي موسوم به ارتش آزاد براي پرواز با جنگنده‌هاي انگليسي است. در همين حال آمريكا اعلام كرد كه براي نخستين‌بار با كردهاي سوريه مذاكراتي را آغاز كرده‌است. حزب اتحاديه دمكراتيك كردستان شاخه سوري حزب كارگران كردستان تركيه به رهبري عبدالله اوجالان است. حزب اوجالان اخيرا و در واكنش به رويدادهاي كوباني تهديد كرده بود كه از روند صلح با آنكارا عقب‌نشيني خواهد كرد.

اين ديدار مي‌تواند بازخوردهايي در سطح سياسي تركيه هم داشته باشد. آمريكايي‌ها تا پيش از شدت‌گرفتن اوضاع امنيتي در عراق و سوريه و حتي در زمان برگزاري 2نشست ژنو يك و دو، چندان از كردهاي سوريه استقبال نكرده بودند. اين مذاكرات مي‌تواند اهرم فشاري براي دولت تركيه هم باشد. به موازات اين تحول، خبرگزاري رويترز گزارش داد كه پيشرفت تروريست‌هاي داعش در شهر مرزي كوباني در سوريه پس از 2روز حملات هوايي فشرده و همچنين رويارويي زميني نيروهاي كرد، كند شده است. فرماندهي مركزي آمريكا اعلام كرد كه جنگنده‌هاي آمريكايي طي 2روز، 14بار مواضع داعش را بمباران كرده‌اند.

کد خبر 275089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha