چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

برای اکثر سیاستمداران، شهرت گنجینه‌ای بزرگ است با این حال باید دید آیا شهرت آلبرتو فوجیموری، رئیس‌جمهور پیشین پرو که تابعیت مضاعف ژاپن را نیز دارد به او کمک خواهد کرد تا در انتخابات روز یکشنبه به مجلس اعیان ژاپن راه پیدا کند.

اگرچه ژاپنی‌ها فوجیموری را از سال‌ها قبل و زمانی که هنوز در کاخ ریاست‌جمهوری پرو اقامت داشت، می‌شناسند اما او به دلیل این که تنها نامزد راهیابی به مجلس اعیان است که در کشور دیگری تحت بازداشت خانگی قرار دارد هم شهرتی برای خود دست و پا کرده است.

علاوه بر این او تنها کسی خواهد بود که در صورت راهیابی به مجلس اعیان در  کشور دیگری به اتهام اقدام علیه حقوق بشر و فساد مالی تحت تعقیب قضایی قرار دارد.

فوجیموری از سال  2005 در شیلی تحت بازداشت خانگی قرار دارد و در انتظار حکم دادگاه برای استرداد او به پرو، کشوری که حد فاصل سال‌های 1990 تا  2000 میلادی رئیس‌جمهورش بود، است.

منتقدان فوجیموری می‌گویند او نامزد راهیابی به مجلس اعیان ژاپن شده تا راهی برای رهایی از پرونده قضایی تشکیل شده علیه وی در پرو بیابد با این حال هنوز خیلی از ژاپنی‌ها از نامزدی او برای راهیابی به مجلس اعیان بی‌اطلاع  هستند.

فوجیموری در وب‌سایت خود متعهد به مبارزه با تروریسم خانگی در ژاپن، حل و فصل مسأله  اتباع ربوده شده این کشور توسط کره‌شمالی و کمک به ارتقاء روابط دوستانه توکیو با کشورهای آمریکای لاتین در صورت راهیابی به مجلس اعیان شده است.

دیدگاه‌های متفاوتی در بین هواداران و مخالفان فوجیموری وجود دارد با این حال تقریباً  هر دو طرف در مورد این که نامزدی  فوجیموری برای انتخابات مجلس اعیان قانونمند باشد به یک اندازه تردید دارند.

فوجیموری شهروند ژاپن و پرو است اگرچه داشتن تابعیت مضاعف در قانون اساسی ژاپن ممنوع است. شیزوکا کامی، رهبر حزب نو مردم ژاپن، که فوجیموری را نامزد راهیابی به پارلمان کرده است، می‌گوید به تابعیت ژاپنی فوجیموری خدشه‌ای وارد نیامده چون او با گذرنامه ژاپن کشور را ترک گفته و به لحاظ تکنیکی و از منظر قانونی برای سفر به شیلی عزیمت کرده است.

حتی سرسخت‌ترین منتقدان فوجیموری اذعان دارند احتمال این که او بتواند در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به مجلس اعیان راه پیدا کند، زیاد است.

کانزو اوگاشی، استاد امور آمریکای لاتین در دانشگاه توکیو و هماهنگ کننده یکی از بزرگترین گروه‌های حقوق بشر در ژاپن که خواستار استرداد فوجیموری به پرو برای اعمال قانون و اجرای عدالت است، می‌گوید: ژاپنی‌ها به فوجیموری به دیده چهره‌ای برجسته و محبوب می‌نگرند. با این حال تا آنجا که به فوجیموری مربوط می‌شود او به طور جد خواستار راهیابی به مجلس اعیان است. او امید دارد در صورت پیروزی در انتخابات، دولت ژاپن برای لغو بازداشت خانگی‌اش به شیلی فشار وارد آورد.

کد خبر 27473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز