امروز قاهره میزبان نشست جهانی کمک به غزه با حضور نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مختلف است تا درباره آنچه حمایت از بازسازی غزه عنوان شده بحث و گفت‌وگو شود.

در كنفرانسي كه عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر آن را افتتاح مي‌كند نمايندگان ۵۰ كشور و نهاد بين‌المللي شركت دارند كه اكثريت آنها در بيش از ۵۰ روز حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه تنها نظاره‌گر كشتار فلسطيني‌هاي ساكن اين منطقه و با خاك يكسان‌كردن خانه‌ها و مدرسه‌هاي آنها بودند.

در كنفرانس قاهره كه به‌صورت مشترك توسط مصر و نروژ برگزار مي‌شود نمايندگاني از كشورها و نهادهاي مختلف ازجمله بان كي مون، دبيركل سازمان ملل و جان كري، وزير خارجه آمريكا و نمايندگان چندين هيأت امدادرساني و سازمان‌هاي بين‌المللي ازجمله صندوق بين‌المللي پول و اتحاديه عرب شركت دارند. منابع ديپلماتيك در وزارت خارجه مصر اعلام كرده‌اند كه تمامي سازمان‌ها و هيات‌ها در اين كنفرانس تعهدات مالي خود را براي بازسازي غزه اعلام خواهند كرد.

حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه شهادت بيش از ۲ هزار و ۱۰۰ فلسطيني را در حالي رقم زد كه سازمان‌هاي بين‌المللي و بسياري از كشورهاي شركت‌كننده در كنفرانس كمك به غزه در زمان اين حملات سكوت اختيار كرده بودند.

دولت توافق ملي فلسطين طرح كاملي را براي بازسازي نوار غزه با هزينه 4ميليارد دلاري تدوين كرده است. حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه اما چنان گسترده بوده كه نوار غزه براي بازسازي به مبالغ بسيار بيشتري نياز دارد و اين روند چندين سال طول خواهد كشيد. اتحاديه اروپا كه در زمان حملات رژيم صهيونيستي هيچ اقدام جدي‌اي نداشت پيش از آغاز نشست قاهره هم ارائه كمك‌هاي خود را منوط به پيشرفت‌هاي سياسي ميان فلسطيني‌ها و اسرائيلي‌ها كرده است.

درحالي‌كه گفته مي‌شود دولت وحدت ملي فلسطين امروز كنترل 2گذرگاه «كرم ابوسالم» و «ايرز» را برعهده مي‌گيرد، گفته شده هدف از اين كنفرانس، آتش‌بس دائمي در نوار غزه و بازگرداندن غزه به حالت قبل از جنگ است. اين كنفرانس اما بيشتر از آنكه بتواند نتيجه‌اي براي مردم غزه داشته باشد يك اقدام نمايشي به‌حساب مي‌آيد. ابهام‌هاي مختلفي درباره اين كنفرانس و چگونگي اجرايي شدن تصميمات آن وجود دارد.

به‌عنوان مثال مشخص نيست چه‌كسي بايد كشورهاي شركت‌كننده را ملزم كند وعده‌هاي مالي‌اي كه در آن مي‌دهند به مرحله عمل برسانند. اين در حالي است كه غزه همچنان تحت محاصره است و هر روز امكان دارد رژيم صهيونيستي دست به حملات جديدي عليه اين منطقه بزند. در اين ميان به‌نظر مي‌رسد كه برخي هم در تلاش هستند تا از اين كنفرانس براي وارد كردن فلسطيني‌ها به فرايندي براي دادن امتياز به رژيم صهيونيستي استفاده كنند.

کد خبر 274559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha