همشهری آنلاین: رئیس سازمان تحقیقات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تا سال ۱۳۸۸ بیشترین فعالیت‌های‌مان در ساخت ناوها و ناوشکن‌ها خلاصه می‌شد اما هم اکنون این دانش نهادینه شده است و در حال ساخت زیردریایی‌هایی با تناژهای مختلف هستیم.

 علی غلام‌زاده

به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، دریادار علی غلام‌زاده رئیس سازمان تحقیقات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در‌ کارگاه تخصصی دریایی که در معاونت علمی و فناوری ریاست‏‌جمهوری تشکیل شد، اظهار داشت: ‌سازمان جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح در سال 1362 تشکیل شد.

وی ادامه داد: تا قبل از انقلاب وابستگی‌هایی به خارجی‌ها از نظر آموزش و تجهیزات داشتیم اما در حال حاضر تمام افسرها فارغ‌التحصیل مراکز تخصصی خودمان هستند.

غلام‌زاده به خدمات جهاد خودکفایی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود‌: در زمان جنگ تحمیلی با به‌کارگیری اهداف کاذب، 10هزار کشتی را پشتیبانی و اسکورت کردیم.

رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی دریایی ارتش با اعلام "از سال 1362 تا سال 1392 به‌مدت 30 سال بیش از 500 پروژه موفق را اجرا کردیم" گفت: هم اکنون در حال حرکت از سمت تولید محصولات نظامی به‌سمت تجاری سازی محصولات هستیم.

وی به توان بالای متخصصان داخلی در دستیابی به فناوری‌های نوین اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ناوچه‌های موشک‌انداز و ناوشکن به تولید انبوه در داخل رسیده است که همه با تکیه بر توان داخلی بود.

رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی دریایی ارتش با تأکید بر به‌کارگیری تمام نیروهای متخصص داخلی، اظهار داشت: به‌عنوان مثال سکان ناوشکن جماران را یک بانوی متخصص ایرانی ساخت.

دریاداردوم غلام‌زاده با بیان "از سال گذشته به‌سمت تکنولوژی‌های نو گام برداشته‌ایم" اظهار داشت: در حال حاضر به‌دنبال رقابت در بازارهای جهانی هستیم.

رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی دریایی ارتش اعلام کرد:‌ تا سال 1388 بیشترین فعالیت‌های‌مان در ساخت ناوها و ناوشکن‌ها خلاصه می‌شد اما هم اکنون این دانش نهادینه شده است و در حال ساخت زیردریایی‌هایی با تناژهای مختلف هستیم.

وی با اشاره به توان داخل در تولید زیردریایی اظهار داشت: زیردریایی‌ها شامل کلاس سبک، نیمه‌سبک و سنگین هستند.

رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی دریایی ارتش ادامه داد:‌ در تولید زیردریایی‌های کلاس سبک به توانایی‌های لازم رسیده‌ایم ضمن آنکه در زیردریایی‌های فوق‌سنگین نیز تعمیرات اساسی، بازسازی و نگهداری را به‌صورت کامل انجام می‌دهیم.

غلام‌زاده با بیان "وارد عرصه طراحی و ساخت کلاس سنگین و نیمه‌سنگین زیردریایی‌ها شده‌ایم" ‌افزود: زیردریایی فاتح به‌عنوان یک زیردریایی نیمه‌سنگین آذرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی دریایی ارتش با اعلام "در سواحل جنوب شرقی کشور مستقر شده‌ایم" گفت:‌ حضور نیروهای نظامی در بنادر و سواحل برای حفظ امنیت و رونق اقتصادی منطقه الزامی است؛ در این راستا در مناطقی نظیر چابهار، رأس‌المیدان، کنارک، جاسک و برخی دیگر از شهرهای ساحلی مستقر شده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه سواحل جنوب کشور مورد غفلت واقع شده است، اظهار داشت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری، آبادانی جاسک به نیروی دریایی سپرده شد.

رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی دریایی ارتش با بیان "در حال گسترش تعاملات با دولت هستیم" گفت:‌ رونق اقتصادی در درجه اول امنیت لازم دارد؛ امنیت جاسک را تأمین کرده‌ایم و پروژه‌های بزرگی را در این شهر اجرا خواهیم کرد.

غلام‌زاده با اعلام "با کمک دولت و انجمن مهندسی دریایی در حال بسط فرهنگ دریایی هستیم" افزود: متأسفانه از مزیت‌های گردشگری مناطقی نظیر چابهار،‌ کنارک و جاسک استفاده نشده است.

وی با تأکید بر اینکه بازدارندگی بهتر از دفاع و حمله است، افزود: از همین منظر تلاش کرده‌ایم با دزدان دریایی حتی در دوردست‌ترین نقاط نیز مبارزه کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: با حضور در دریاهای آزاد اعلام قدرت می‌کنیم و این موجب می‌شود دشمن تفکر حمله را از سمت دریا از ذهن خود خارج کند.

کد خبر 274550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha