بعد از افشای اسنادی از سوی برخی کارشناسان مبنی بر اینکه آنتونوف به‌دلیل مشکلات فنی متعدد نباید پرواز می‌کرد حالا گزارش مجلس هم اشاره دارد که هواپیمای آنتونوف۱۴۰ از طرف نمایندگان هم به‌دلیل اشکالات فنی اخطار گرفته بود.

انتونوف

هم‌اكنون درباره دلايل سقوط هواپيماي آنتونوف كه منجر به كشته شدن 41نفر از هموطنانمان در 19مرداد‌ماه شد، علاوه بر سازمان بازرسي كل كشور، كميته‌اي در كميسيون عمران مجلس هم تحقيق مي‌كند كه به‌گفته اعضاي اين كميته، گزارش اين پرونده به‌زودي به هيأت‌رئيسه مجلس تقديم خواهد شد اما پيش از تكميل اين گزارش، علي‌نعمت چهاردولي عضو كميسيون عمران مجلس گفته كه بعد از بازديدي كه نمايندگان مجلس از فرايند ساخت اين هواپيما داشتند، تمامي اشكالات فني را به‌صورت كتبي به مسئولان هواپيمايي اعلام كرده‌اند اما مورد بي‌توجهي قرار گرفته است.

هفته گذشته روزنامه همشهري در گفت‌وگويي با شهاب محمدي، كارشناس ارشد قابليت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري فاش كرد كه اين هواپيما درباره نارسايي موتور در مناطق گرم و مرطوب و همچنين وجود لرزش شديد در موتورها اخطار گرفته و توصيه اكيد شده بود كه نبايد پرواز كند.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري در ششم مهرماه، درباره دلايل سقوط هواپيما اعلام كرده بود، ‌اضافه بار، ‌شرايط نامساعد جوي و بالا بودن دماي هوا به اضافه نقص فني موتور دلايل اصلي سقوط آنتونوف است. اما اين دلايل براي نمايندگان مجلس قانع‌كننده نيستچرا كه نقص‌هاي فني هواپيماي آنتونوف چندين بار از سوي كارشناسان هواپيمايي و هم از سوي نمايندگاني كه از نزديك شاهد فرايند پرواز آنتونوف140 بودند به رئيس سازمان هواپيمايي كشور هشدار داده شده بود.

  • هشدارهاي مكرر

علي نعمت چهاردولي عضو كميسيون عمران مجلس در اين خصوص به همشهري مي‌گويد: نامه كتبي هشدار به سازمان هواپيمايي براي جلوگيري از پرواز هواپيماي آنتونوف140 در اختيار نمايندگان است. بر اين اساس به سازمان هواپيمايي كشور اخطار داده شده بود به‌علت مشكلات فني‌ نبايد از اين هواپيما در سيستم ناوگان هوايي استفاده شود. چهاردولي با اشاره به بازديد نمايندگان از فرايند ساخت و پرواز اين هواپيما پيش از سقوط گفت: بعد از اين بازديد تمام اشكالات فني به‌صورت كتبي به مسئولان هواپيمايي كشور اعلام شده بود اما متأسفانه به‌رغم اين هشدارها باز هم شاهد چنين حوادث تلخي بوديم.

مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود و عضو كميسيون عمران مجلس هم در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: مداركي دراختيار داريم كه كارشناسان پيش از سقوط هواپيما همه‌‌چيز را در مورد نقص فني اين هواپيما پيش‌بيني كرده و هشدارهاي لازم را هم داده بودند. لاهوتي اين را هم گفت كه بعد از اخطاري كه مجلس به پرواز آنتونوف داده بود 10نفر از كارشناسان هواپيما بار ديگر در تاريخ 25/12/92 نامه‌اي را به رئيس سازمان هواپيمايي كشور نوشتند و به مسئولان اين سازمان اخطار دادند كه چرا به مباحث كارشناسي اهميت نمي‌دهند. او گفت: حتي يك نفر از كارشناسان سازمان هواپيمايي كشور نزد من آمد و گفت همان وقتي كه هشدار نقص فني و عدم‌پرواز اين هواپيما را به مسئولان مربوطه اعلام كردم، من را از سازمان هواپيمايي كشور اخراج كردند.

  • استفاده از موتور بالگرد!

آنچه به‌عنوان دلايل سقوط هواپيماي آنتونوف140 از سوي مسئولان هواپيمايي كشور اعلام شد، ‌خلاصه مي‌شد در نقص فني موتور، جو نامساعد هوا و اضافه بار هواپيما؛‌ اما حالا يكي از نمايندگان مجلس جزئيات بيشتري را درخصوص علت سقوط آنتونوف در گفت‌وگو با همشهري مطرح مي‌كند.

علي نعمت چهاردولي درخصوص نوع موتور هواپيماي آنتونوف140 مدعي شده توان ظرفيت اين موتور بسيار پايين‌تر از حد استاندارد بوده و متأسفانه از موتور بالگرد در اين هواپيما استفاده شده است. او مي‌گويد: از آنجا كه موتور بالگرد به‌صورت عمودي استفاده مي‌شود اما اين موتور در هواپيماي آنتونوف به شكل افقي مورد استفاده قرار گرفته و تازه علاوه بر اينها قطعات و وزن اين هواپيما هم اشكالات اساسي داشته است. اين عضو كميسيون عمران مجلس افزود: قرار بر اين شد كه گزارش نهايي درخصوص سقوط هواپيماي آنتونوف140 به امضاي وزير راه و شهرسازي برسد و به كميسيون عمران مجلس اعلام شود.

چهاردولي با اشاره به از كار افتادن موتور هواپيما 2ثانيه قبل از پرواز مي‌گويد: متأسفانه جان باختن برخي از هموطنانمان بعد از حادثه سقوط به‌علت آتش‌سوزي هواپيما بوده است و تعدادي از مسافران كه پيش از آتش‌سوزي هواپيما را ترك كرده بودند زنده ماندند.

  • دريغ از يك عذرخواهي

اوايل سال‌جاري بود كه غرق شدن يك كشتي دركره‌جنوبي باعث كشته شدن 300نفر كه اكثرا دانش‌آموز بودند شد. نخست‌وزير كره‌جنوبي در واكنش به اين حادثه دلخراش از مردم كشورش عذرخواهي و استعفا كرد.چونگ هونگ اون درحالي‌كه 14‌ماه از آغاز به كارش مي‌گذشت در كنفرانس مطبوعاتي مسئوليت كامل حادثه غرق شدن كشتي را برعهده گرفت و اعلام كرد به خانواده‌هاي قربانيان حادثه، تسليت مي‌گويم و از ته قلبم از آنها عذرخواهي و براي نجات‌يافتگان بهبود و سلامتي آرزو مي‌كنم. او معتقد بود استعفايش اقدامي است كه حتما بايد در برابر رنج خانواده‌هاي قربانيان و اندوه و خشم گسترده مردم انجام شود.

حالا 2‌ماه از حادثه سقوط هواپيماي آنتونوف140 كه خانواده‌هاي بسياري را داغدار كرد مي‌گذرد و تا‌كنون هيچ مسئولي حاضر به يك عذرخواهي ساده از مردم و خانواده‌هاي قربانيان هم نشده است چه برسد به استعفا؛ لاهوتي نماينده مجلس در اين‌باره مي‌گويد: متأسفانه به‌رغم اينكه تخلف مسئولان هواپيمايي كشور در سقوط هواپيماي آنتونوف140 كاملا روشن است اما وزير و مسئولان مربوطه حتي حاضر به يك عذرخواهي از مردم هم نشدند.

او با اشاره به دلايلي كه جهانگيريان رئيس سازمان هواپيمايي كشوري براي سقوط آنتونوف اعلام كرده بود، مي‌گويد: ما روي اين دلايل بحث داريم. شرايط فرودگاهي يعني چه؟ چرا به هواپيما با اينكه مي‌دانستند اضافه‌بار دارد مجوز پرواز داده شده است. اينكه مي‌گويند دماي هوا مساعد نبوده چرا پس ساير پرواز‌ها بدون مشكل انجام گرفت و اگر دماي هوا فقط براي اين هواپيما مساعد نبود چرا اجازه پرواز داده شد؟

اين عضو كميسيون عمران معتقد است مسئولان مقصر مي‌خواهند حادثه سقوط آنتونوف140 مشمول مرور زمان شود تا اين حادثه دلخراش به فراموشي سپرده شود، اما مجلس از اين موضوع كوتاه نخواهد آمد و بنده درخواست اجراي ماده49 آيين‌نامه را كرده‌ام.
ماده49 آيين‌نامه داخلي مجلس مي‌گويد: 10نفر از نمايندگان مي‌توانند در خواست قرائت گزارش سانحه را در صحن علني مجلس داشته باشند و طبق آيين‌نامه 6نفر از نمايندگان هم حق اظهارنظر خواهند داشت. بعد از آن هم در صحن تصميم‌گيري مي‌شود كه موضوع به قوه قضاييه براي رسيدگي بيشتر ارسال شود يا اينكه مجلس تصميم ديگري بگيرد.

کد خبر 274470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha