همشهری آنلاین: رئیس سازمان صنایع هوایی گفت: هم‌اکنون مرحله اول ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره که طراحی مفهومی است، به پایان رسیده است و از سه‌شنبه وارد فاز ۲ طراحی می‌شویم که طراحی کلی است.

manteghi

تسنيم نوشت: منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی کشور در جمع خبرنگاران در خصوص علت سقوط هواپیمای ایران 140 اظهار داشت: اینکه چه اتفاقی افتاده است را سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌کند ولی انتقاداتی که مطرح شده است، مستدل نیست.

وی ادامه داد: وقتی هواپیمایی را طراحی می‌کنند، اصل اولیه این است که موتوری را روی آن بگذارند که اگر این موتور از کار افتاد، موتور دیگر هواپیما بتواند هواپیما را با تمام مسافران سالم به زمین بنشاند. بنابراین وقتی چنین طراحی انجام شد، نهادی که برای سوار شدن مسافران تعهد می‌دهد، یک نهاد بین‌المللی است که ایمن بودن هواپیما را تعهد می‌کند لذا تمام دانشمندان جمع شده‌اند و این موضوع را تایید کرده‌اند.

رئیس سازمان صنایع هوایی کشور افزود: این یک فرآیند است و اثبات شده که این موتور برای یک تعداد مسافر و جمعیت و دمای خاص طراحی شده است لذا نباید کسی که روی موتور شناختی ندارد، اظهارنظر کند.

منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا این موتور هلی‌کوپتر بوده که بر روی هواپیمای ایران 140 قرار داده شده است، گفت: این نیز اظهارنظری است که برای آن اطلاع کافی وجود نداشته است؛ در موتور یک هسته وجود دارد که توان آن مشخص می‌کند که می‌توان آن را روی کشتی، هواپیما یا پمپ فشار نصب کرد. به طور مثال هم‌اکنون در هواپیماهای 4 موتوره ماهان، موتور هلی‌کوپتر استفاده شده است ولی موضوع دارای اهمیت این است که مجموع تولید قدرت، بتواند قدرت لازم را تولید کند.

وی افزود: در مجموع فرقی نمی‌کند موتور چه باشد بلکه مهم این است که قدرت موتور براساس بدنه هواپیما و هلی‌کوپتر تطبیق دهد و این از اصول علمی است که در طراحی وجود دارد.

رئیس سازمان صنایع هوایی کشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا هواپیمای ایران 140 نمی‌تواند در گرمای بالا پرواز کند، یادآور شد: این یک اصل است که موتورها در دما و ارتفای بالا توان‌شان افت پیدا می‌کنند. در دفترچه هواپیماها براساس شرایط مختلف مشخص شده که چه تعداد مسافر سوار کند و همچنین میزان بنزین مشخص شده است.

منطقی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه علت سقوط هواپیمای ایران 140 از نظر شما چیست، تاکید کرد: اینکه مدت زمان اعلام دلیل سقوط این هواپیما طولانی شده است، این است که کار خیلی پیچیده‌ای است. در استانداردهای بین‌المللی 400 روز برای اعلام نتیجه طول می‌کشد و در این مدت به دنبال انداختن تقصیر به گردن فردی نیستند چرا که همه شرایط تحت کنترل بوده و بررسی می‌شود و با وجود اینکه تمام شرایط تحت کنترل بوده و محل خطا نیز مشخص می‌شود و سپس نتیجه را به مجموعه‌های طراح اعلام می‌کنند.

وی در خصوص آخرین وضعیت ساخت هواپیمای 150 نفره گفت: هم‌اکنون مرحله اول ساخت هواپیمای 150 نفره که طراحی مفهومی است، به پایان رسیده است و از سه‌شنبه وارد فاز 2 طراحی می‌شویم که طراحی کلی است.

رئیس سازمان صنایع هوایی کشور یادآور شد: در فاز سوم، تک‌تک اجزای هواپیمای 150 نفره طراحی می‌شوند و در نهایت فاز نهایی ساخت هواپیما انجام می‌گیرد. برای طراحی ساخت چنین هواپیماهایی نیاز به بازه زمانی 5 ساله داریم.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه کشورهایی برای ساخت هواپیمای 150 نفره با ایران اعلام همکاری رکدند، خاطرنشان کرد: برای ساخت این هواپیما همکاری داریم ولی نام آن کشورها را اعلام نمی‌کنیم.

کد خبر 273353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha