چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
۰ نفر

جامعه‌ای که کودکانش به جای آوارگی و کار اجباری، مشغول تحصیل در آرامش باشند؛ جامعه‌ای توسعه یافته با آینده‌‌ای روشن و قابل پیش‌بینی است.

نقشه

به همين دليل سازمان‌هاي بين‌المللي سالانه گزارش‌هايي درباره وضعيت كودكان در كشورهاي مختلف جهان منتشر مي‌كنند و وضعيت آنها را زيرنظر دارند. خاورميانه و غرب آسياي آشفته و درگير جنگ اين روزها، به جهنمي براي كودكان تبديل شده‌است. از افغانستان كه كودكانش جنگ را زندگي مي‌كنند تا سوريه كه يك ميليون و نيم كودك آواره جنگ  دارد. و در اين ميان تنها ايران منطقه آرام و با ثبات منطقه است.

  • مصر؛ كار در خيابان

تازه‌ترين آمار سازمان ملل و اتحاديه اروپا نشان مي‌دهد، از 11ميليون كودك مصري، نزديك به 3 ميليون به‌كار اجباري مشغول هستند. همچنين در مصر، ربودن كودكان و خريد و فروش آنها رواج زيادي دارد. آمارهاي تكان‌دهنده از وضعيت اسفناك كودكان مصر موجب شده تا اتحاديه اروپا وارد عمل شده و‌ماه گذشته بودجه‌اي ويژه براي كمك به كودكان مصر تصويب كند. مصر در كنار يمن، از فقيرترين كشورهاي آفريقايي با بحران اقتصادي گسترده هستند. در اين دو كشور آفريقايي، كودكان بيشترين آسيب را از بحران و موقعيت اقتصادي ديده‌اند. همچنين در مصر خشونت عليه كودكان يكي از تكان‌دهنده‌ترين آمارها را در منطقه دارد.

  • افغانستان و پاكستان؛ زندگي با جليقه انفجاري

استفاده از كودكان براي انجام عمليات انتحاري در افغانستان و پاكستان، يكي از تكان‌دهنده‌ترين رويه‌هايي است كه در يك سال گذشته در اين دوكشور توسط طالبان رواج يافته‌است. در سال گذشته گزارشي از سوي سازمان ملل منتشر شد كه نشان مي‌دهد، استفاده از كودكان براي انجام عمليات انتحاري در افغانستان و پاكستان به‌شدت افزايش يافته‌است. كودكان كمتر ظن و گمان پليس را برمي‌انگيزند و راحت‌تر به انجام عمليات انتحاري مجاب مي‌شوند. به اين كودكان گفته مي‌شود كه قرار نيست در اين عمليات كشته شوند و فقط به ديگران آسيب وارد مي‌شود. اين در حالي است كه در حملات انتحاري، عامل انتحاري كه كمربند انفجاري به‌خود بسته قبل از ديگران تكه‌تكه مي‌شود. پليس افغانستان مي‌گويد كه در يك سال گذشته بيش از 100كودك افغان را قبل از انجام عمليات انتحاري دستگير كرده ‌است.

  • سوريه؛ يك‌ونيم ميليون كودك آواره

جنگ 3 سال گذشته در سوريه، هم نيمي از اين كشور را ويران كرده و هم نيمي از مردم آن را آواره. در اين ميان به گزارش سازمان ملل، بيش از يك و نيم ميليون كودك سوريه‌اي آواره هستند. بسياري از اين كودكان بدون‌سرپرست و خانواده مانده‌اند و در كشورهايي مانند اردن، لبنان يا تركيه، در اردوگاه‌هاي آوارگان به‌سرمي‌برند. اما آوارگي تنها رنج كودكان سوريه نيست. تروريست‌هايي كه در خاك سوريه مشغول جنگ با ارتش اين كشور هستند، كودكان را مي‌ربايند و آنها را براي جنگ آموزش مي‌دهند. كودكان 5تا 15ساله در اردوگاه‌هاي آموزشي اين تروريست‌‌ها، براي جنگ آموزش مي‌بينند. آنچه تا‌كنون گفته شد توصيف زندگي كودكاني است كه از جنگ جان به‌در برده‌اند و هنوز از نعمت حيات بهره‌مند هستند. هزاران كودك سوريه‌اي در 3 سال گذشته جان خود را در حملات انتحاري و گلوله‌باران ميدان جنگ از دست داده‌اند.

  • غزه؛ زندگي در ميانه ويرانه‌ها

در جنگ اخير غزه، هر بار كه نقطه‌اي از شهر توسط نظاميان رژيم صهيونيستي مورد حمله قرار مي‌گرفت، حتما كودكي در آنجا بود. در اين دو‌ماه حمله خونين از زمين و هوا و دريا، بيش از 400كودك كشته شدند كه بعضي از آنها نوزادان چند روزه بودند. يك‌سوم جمعيت غزه را كودكان تشكيل مي‌دهند. مي‌گويند سن كودكان غزه با تعداد جنگ‌هايي كه ديده‌اند محاسبه مي‌شود. سازمان‌هاي امداد بين‌المللي كه سال‌هاي اخير را در غزه گذرانده‌اند، مي‌گويند كودكان غزه به‌دليل وحشت جنگ و سال‌ها زندگي در محاصره، دچار بيماري‌هاي رواني شده‌اند و زندگي عادي را فراموش كرده‌اند. اين روزها هزاران كودك فلسطيني غزه، در ميان آواره‌ها زندگي مي‌كنند. مدرسه‌هايشان به اردوگاه آوارگان تبديل شده و مردمي كه خانه‌هايشان در حملات اخير تخريب شده اكنون در مدارس غزه زندگي مي‌كنند. بنابراين كودكان جايي براي تحصيل ندارند.

  • عراق، جنگ به جاي زندگي

در سال تحصيلي جديد، نزديك به يك ميليون كودك عراقي نتوانستند به مدرسه بروند. دليل اين بازماندگي از تحصيل، جريان داشتن جنگ در بخش‌هاي بزرگي از عراق است. به غيراز مناطق جنوبي عراق كه همچنان امن است، شمال و مركز اين كشور درگير جنگي سنگين و اشغال توسط تروريست‌هاي داعش است. از سوي ديگر حملات انتحاري كه در 2 سال اخير در عراق تشديد شده، زندگي هزاران كودك را در اين كشور به خطر انداخته و جان بسياري ديگر را گرفته‌است. براساس گزارش سازمان ملل در سال2013، 3كودك در هر روز حمله در عراق كشته مي‌شدند كه دوبرابر تعداد كودكان كشته شده در سال2012است.

  • 168ميليون كودك كار در جهان

سازمان ملل امسال درگزارشي اعلام كرد، بيش از 168ميليون كودك در يك سال گذشته به جاي تحصيل مشغول كار اجباري بوده‌اند. اين آمار مربوط به كودكان 5تا 7ساله است و براساس اين گزارش، نيمي از آنها به كارهاي سختي مشغول هستند كه حتي براي بزرگسالان هم كار سنگين به‌حساب مي‌آيد. براساس اين گزارش، اين رقم 10 درصد كودكان جهان است.

کد خبر 274357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha